Halvor Hoveid
73598155
99491807
Gunnerus gate 1, G 516, Kalvskinnet
Publikasjoner
2020
-
Lysberg, Karen Irene;
Sivertsen, Heidi;
Utvær, Britt Karin Støen;
Hoveid, Halvor.
(2020)
Selvregulerende læring og læringsstrategier hos første års bachelorstudenter i sykepleie.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2019)
Teaching and Epistemology.
Contemporary Philosophies and Theories in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2019)
Teaching.
Contemporary Philosophies and Theories in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2019)
Teaching - Between Attention and Delivery.
Contemporary Philosophies and Theories in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2019)
Education - An Institutionalisation of Teaching.
Contemporary Philosophies and Theories in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2019)
Teaching toward Equity - Listening and Reading.
Contemporary Philosophies and Theories in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2019)
Teaching - a reflexive approach.
Contemporary Philosophies and Theories in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2019)
Making Education Educational. A Reflexive Approach to Teaching.
Springer Nature
Contemporary Philosophies and Theories in Education (.)
Vitenskapelig monografi
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2019)
Education: Coordination of Action - Mutual Recognition.
Contemporary Philosophies and Theories in Education
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Hoveid, Marit Honerød;
Hoveid, Halvor;
Longva, Kari Pauline;
Øyvin, Danielsen.
(2018)
Undervisning som veiledning.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Hoveid, Halvor.
(2018)
Undervisning og læring – fellesskapets betydning.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2018)
Hva er utdanningens kunnskap?.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Marit Honerød;
Hoveid, Halvor;
Longva, Kari Pauline;
Danielsen, Øyvin.
(2018)
Betydningen av deltakelse i utdanning som sosial praksis.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor;
Longva, Kari Pauline.
(2018)
Kollegaveiledning i reflekterende team – Sandfallet-modellen.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017
-
Sachdeva, Shipra;
Eggen, Per-Odd;
Hoveid, Halvor.
(2017)
Culturally-inspired mathematics and science education.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2016
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2016)
Narratives of Educational Research:
Representations and mis-presentations
in a time of interpretation.
Pedagogika (Praha)
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Hoveid, Halvor.
(2015)
Hva gir mening i utdanning?.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014
-
Hoveid, Halvor.
(2014)
Er det gjennom veiledning en lærer uttrykker medansvar?.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor.
(2014)
Lærerkvalitet for demokratisk utdanning.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugen, Cecilie;
Øksnes, Maria;
Hoveid, Halvor;
Eide, Kristin;
Boks- Vlemmix, Juliette E P;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2014)
Pedagoger er ulike.
Klassekampen
Short communication
2013
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2013)
The place of reading in the training of teachers.
Ethics and Education
Vitenskapelig artikkel
-
Lysne, Dag Atle;
Hoveid, Halvor.
(2013)
A practical approach in technology and design in a school for all (Norway).
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2013)
Inquiry as a pedagogical practice - meanings of inquiry in teaching and learning in science education for all.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Hoveid, Halvor.
(2012)
Hvorfor er fortsatt mange elever passive i norske skoler? – En teoretisk innramming av form og funksjon i norsk utdanning.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønning, Frode;
Diesen, Rolf;
Hoveid, Halvor;
Pareliussen, Ingar.
(2012)
FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Bungum, Berit;
Hoveid, Halvor;
Lysne, Dag Atle;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Byrkjeflot , Liv;
Bentsen , Birgitte.
(2012)
Et forskningsprosjekt om teknologi og design i skolen.
Naturfag
Fagartikkel
2010
-
Hoveid, Halvor.
(2010)
Hva slags praksis er lesing og trenger lærere og lese? Pedagogiskfilosofiske meditasjoner om ulike sider ved læreres språkbruk i læring og undervisning.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2009
-
Hoveid, Marit Honerød;
Hoveid, Halvor.
(2009)
Educational Practice and Development of Human Capabilities.
Studies in Philosophy and Education
Vitenskapelig artikkel
-
Honerød Hoveid, Marit;
Hoveid, Halvor.
(2009)
Å arbeide med ordene vi bruker : overveielser av muligheter for utvikling av læreridentiteten og lærerprofesjonen gjennom den praktiske fornuft.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor.
(2009)
Kan vi tenke praktisk-pedagogisk utdanning som profesjonsutvikling?.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2008
-
Hoveid, Marit Honerød;
Hoveid, Halvor.
(2008)
Understanding the other's teaching and learning as a model for creating multicultural understanding in education.
Annet
-
Hoveid, Marit Honerød;
Hoveid, Halvor.
(2008)
Imagination in Treacher's Personal Language Use. Arguments for the Poetic Role of Imagination in Discourse and Action in Education.
Annet
-
Hoveid, Halvor.
(2008)
Hvordan presenterer lærerkorp(u)set kunnskap i utdanning?.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor.
(2008)
Yrkessosialiseringen av lærere, nye læreres læring og skolens muligheter for utvikling.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2008)
Teachers’ Identity, Self and the Process of Learning.
Studies in Philosophy and Education
Vitenskapelig artikkel
2007
-
Hoveid, Marit Honerød;
Hoveid, Halvor.
(2007)
Research in, on or with practice?.
Brill | Sense
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor.
(2007)
Hva vites? Hvem lærer? Viten og utdanning som menneskelig selv-fortolkning i tid.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor.
(2007)
Sosialisering til å drive utdanning? Argumenter i forhold til en mulig trussel om mangel på rasjonalitet i norsk skole.
?
Fagartikkel
2005
-
Hoveid, Halvor.
(2005)
Nyetablert ungdomsskole som samhandlingsarena for utvikling av god praksis : rapport & regnskap for 2004.
Annet produkt
-
Hoveid, Halvor.
(2005)
Hvordan virker språkets strukturerende funksjon i læreres læreprosesser : eller - meningene vi lærer gjennom.
Program for lærerutdanning NTNU (25)
Rapport
-
Hoveid, Halvor;
Kleemann, Carola.
(2005)
Prosjekt : bearbeiding av praksisplan.
Høgskolen i Finnmark (6)
Rapport
-
Hoveid, Marit Honerød;
Hoveid, Halvor.
(2005)
Research in, on or with practice?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2004
-
Hoveid, Marit Honerød;
Hoveid, Halvor.
(2004)
On the possibilities of educating active and reflective teachers.
European Educational Research Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor.
(2004)
En selv-fortelling som problematiserer Handal og Lauvås' bruk av begrepene om praksis og praksisteori.
Høgskolen i Sør-Trøndelag (13)
Rapport
2003
-
Hoveid, Halvor.
(2003)
Skisse til en praksis-filosofi om læring.
?
Vitenskapelig artikkel
1999
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(1999)
The possibility of self-construction - the postmodern condition.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1996
-
Hoveid, Halvor.
(1996)
Profesjonsstudier og høgskoledidaktikk - en tolkning av hendelser rundt konflikten på førskolelærerutdanningen i høst.
Høgskolen i Finnmark (5)
Rapport
1990
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(1990)
Mannlig ledelse - et hinder for kvinner?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Lysberg, Karen Irene;
Sivertsen, Heidi;
Utvær, Britt Karin Støen;
Hoveid, Halvor.
(2020)
Selvregulerende læring og læringsstrategier hos første års bachelorstudenter i sykepleie.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2019)
Teaching and Epistemology.
Contemporary Philosophies and Theories in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2019)
Teaching.
Contemporary Philosophies and Theories in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2019)
Teaching - Between Attention and Delivery.
Contemporary Philosophies and Theories in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2019)
Education - An Institutionalisation of Teaching.
Contemporary Philosophies and Theories in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2019)
Teaching toward Equity - Listening and Reading.
Contemporary Philosophies and Theories in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2019)
Teaching - a reflexive approach.
Contemporary Philosophies and Theories in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2019)
Education: Coordination of Action - Mutual Recognition.
Contemporary Philosophies and Theories in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2016)
Narratives of Educational Research:
Representations and mis-presentations
in a time of interpretation.
Pedagogika (Praha)
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Cecilie;
Øksnes, Maria;
Hoveid, Halvor;
Eide, Kristin;
Boks- Vlemmix, Juliette E P;
Hestbek, Tine Arntzen.
(2014)
Pedagoger er ulike.
Klassekampen
Short communication
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2013)
The place of reading in the training of teachers.
Ethics and Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Hoveid, Halvor;
Lysne, Dag Atle;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Byrkjeflot , Liv;
Bentsen , Birgitte.
(2012)
Et forskningsprosjekt om teknologi og design i skolen.
Naturfag
Fagartikkel
-
Hoveid, Marit Honerød;
Hoveid, Halvor.
(2009)
Educational Practice and Development of Human Capabilities.
Studies in Philosophy and Education
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2008)
Teachers’ Identity, Self and the Process of Learning.
Studies in Philosophy and Education
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor.
(2007)
Sosialisering til å drive utdanning? Argumenter i forhold til en mulig trussel om mangel på rasjonalitet i norsk skole.
?
Fagartikkel
-
Hoveid, Marit Honerød;
Hoveid, Halvor.
(2004)
On the possibilities of educating active and reflective teachers.
European Educational Research Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Hoveid, Halvor.
(2003)
Skisse til en praksis-filosofi om læring.
?
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2019)
Making Education Educational. A Reflexive Approach to Teaching.
Springer Nature
Contemporary Philosophies and Theories in Education (.)
Vitenskapelig monografi
-
Hoveid, Marit Honerød;
Hoveid, Halvor;
Longva, Kari Pauline;
Øyvin, Danielsen.
(2018)
Undervisning som veiledning.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Rønning, Frode;
Diesen, Rolf;
Hoveid, Halvor;
Pareliussen, Ingar.
(2012)
FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Hoveid, Halvor.
(2018)
Undervisning og læring – fellesskapets betydning.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2018)
Hva er utdanningens kunnskap?.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Marit Honerød;
Hoveid, Halvor;
Longva, Kari Pauline;
Danielsen, Øyvin.
(2018)
Betydningen av deltakelse i utdanning som sosial praksis.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor;
Longva, Kari Pauline.
(2018)
Kollegaveiledning i reflekterende team – Sandfallet-modellen.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sachdeva, Shipra;
Eggen, Per-Odd;
Hoveid, Halvor.
(2017)
Culturally-inspired mathematics and science education.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor.
(2015)
Hva gir mening i utdanning?.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor.
(2014)
Er det gjennom veiledning en lærer uttrykker medansvar?.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor.
(2014)
Lærerkvalitet for demokratisk utdanning.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lysne, Dag Atle;
Hoveid, Halvor.
(2013)
A practical approach in technology and design in a school for all (Norway).
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(2013)
Inquiry as a pedagogical practice - meanings of inquiry in teaching and learning in science education for all.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor.
(2012)
Hvorfor er fortsatt mange elever passive i norske skoler? – En teoretisk innramming av form og funksjon i norsk utdanning.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor.
(2010)
Hva slags praksis er lesing og trenger lærere og lese? Pedagogiskfilosofiske meditasjoner om ulike sider ved læreres språkbruk i læring og undervisning.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Honerød Hoveid, Marit;
Hoveid, Halvor.
(2009)
Å arbeide med ordene vi bruker : overveielser av muligheter for utvikling av læreridentiteten og lærerprofesjonen gjennom den praktiske fornuft.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor.
(2009)
Kan vi tenke praktisk-pedagogisk utdanning som profesjonsutvikling?.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Marit Honerød;
Hoveid, Halvor.
(2008)
Understanding the other's teaching and learning as a model for creating multicultural understanding in education.
Annet
-
Hoveid, Marit Honerød;
Hoveid, Halvor.
(2008)
Imagination in Treacher's Personal Language Use. Arguments for the Poetic Role of Imagination in Discourse and Action in Education.
Annet
-
Hoveid, Halvor.
(2008)
Hvordan presenterer lærerkorp(u)set kunnskap i utdanning?.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor.
(2008)
Yrkessosialiseringen av lærere, nye læreres læring og skolens muligheter for utvikling.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Marit Honerød;
Hoveid, Halvor.
(2007)
Research in, on or with practice?.
Brill | Sense
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor.
(2007)
Hva vites? Hvem lærer? Viten og utdanning som menneskelig selv-fortolkning i tid.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Marit Honerød;
Hoveid, Halvor.
(2005)
Research in, on or with practice?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(1999)
The possibility of self-construction - the postmodern condition.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hoveid, Halvor;
Hoveid, Marit Honerød.
(1990)
Mannlig ledelse - et hinder for kvinner?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Hoveid, Halvor.
(2005)
Hvordan virker språkets strukturerende funksjon i læreres læreprosesser : eller - meningene vi lærer gjennom.
Program for lærerutdanning NTNU (25)
Rapport
-
Hoveid, Halvor;
Kleemann, Carola.
(2005)
Prosjekt : bearbeiding av praksisplan.
Høgskolen i Finnmark (6)
Rapport
-
Hoveid, Halvor.
(2004)
En selv-fortelling som problematiserer Handal og Lauvås' bruk av begrepene om praksis og praksisteori.
Høgskolen i Sør-Trøndelag (13)
Rapport
-
Hoveid, Halvor.
(1996)
Profesjonsstudier og høgskoledidaktikk - en tolkning av hendelser rundt konflikten på førskolelærerutdanningen i høst.
Høgskolen i Finnmark (5)
Rapport
PRODUKT
-
Hoveid, Halvor.
(2005)
Nyetablert ungdomsskole som samhandlingsarena for utvikling av god praksis : rapport & regnskap for 2004.
Annet produkt
Undervisning
Emner
- SKOLE6253 - The teacher in education for social justice
- SKOLE6251 - Special needs education in the ordinary classroom
- SKOLE6252 - Equity, diversity and inclusion in education
- SKOLE6150 - The teacher as an agent for inclusion in schools
- SKOLE6151 - Research and development in education
- SKOLE6250 - Special needs education for inclusion and equality
Formidling
2023
-
Vitenskapelig foredragRønningen, Elisabeth; Engen, Dagrun Astrid Aarø; Hoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor; Veelo, Nicole Christine; Tahirsylaj, Armend. (2023) Bildung and Curriculum – An Educational Research Perspective. EERA ECER Conference 2023 , Glasgow 2023-05-22 - 2023-08-25
2022
-
Vitenskapelig foredragTahirsylaj, Armend; Rønningen, Elisabeth; Hoveid, Marit Honerød; Engen, Dagrun Astrid Aarø; Hoveid, Halvor; Veelo, Nicole Christine. (2022) Educational research on Bildung - Bildung in and Curriculum. Linnaeus University 9th Nordic Curriculum Theory Conference , Växjö 2022-10-20 -
2021
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor. (2021) Sustainable Knowledge — Making Education Meaningful for the Next Generation. University of Alaska, Fairbanks One Health, One Future March 10, 2021 University of Alaska Fairbanks , Fairbanks (digital) 2021-04-06 - 2021-04-11
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor; Tahirsylaj, Armend. (2021) Advancing teaching and teacher education through teachers’ educational language: a new frontier. Nordic Educational Research Association (NERA) Nordic Educational Research Conference , Odense 2021-11-03 - 2021-11-05
-
ProgramledelseHårberg, Jon Sverre; Hoveid, Halvor; Hylander, Lene. (2021) Democracy and Citizenship in Vocational Education and Training - Webinar. [Internett] 2021-11-26
2020
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor. (2020) Movements of Memory at Work in Teaching and Learning. PES Annual Philosopy of Education Society Conference , Pittsburgh 2020-03-05 - 2020-03-09
2019
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2019) A Study of the Function of Memory Referred to Teaching and learning as experience. EERA ECER, 2019 , Hamburg 2019-09-03 - 2019-09-06
-
Vitenskapelig foredragHaugseth, Jan Frode; Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Forfattersamtale om Making Education Educational. Forfattersamtale om Making Education Educational , Kalvskinnet, NTNU 2019-12-12 - 2019-12-12
2018
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2018) Problematizing Teaching as a Reflexive Practice. University of Haifa Education, dialogue and hope , Haifa 2018-08-13 - 2018-08-17
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2018) Er det pedagogikk som skaper barnehagelærerutdanningens identitet? . Høgskolen i Østfold Pedagogikk i barnehagelærerutdanningen - Kollektive læreprosesser , Halden 2018-10-08 - 2018-10-09
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2018) A critique of today’s Norwegian educational practice as a critique of Western European civilization – a case study. DENOR Decolonial critique, knowledge production and social change in the Nordic countries , Universitetet i Göteborg 2018-10-04 - 2018-10-05
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2018) Utdanningens norm og undervisningens refleksivitet. Nord Universitet, NTNU og Dronning Mauds Minne FoU i Praksis , Dronning Mauds Minne 2018-10-24 -
-
PosterLysberg, Karen Irene; Sivertsen, Heidi; Hoveid, Halvor. (2018) Selvregulerende læring hos bachelorstudenter i sykepleie. Norsk Sykepleierforbund Utdanningskonferanse , Oslo 2018-10-18 - 2018-10-19
2017
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2017) Knowledge in Education (practice). EERA ECER, European Conference on Educational Reseach , Copenhagen 2017-08-21 - 2017-08-25
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor; Bridges, David; Elliott, John. (2017) The Place of Philosophy in Educational Research in Kazakhstan. NIS The IX NIS International Conference , Astana 2017-10-26 - 2017-10-27
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor. (2017) Making Education Educational. A deliberation on Honneth’s theory of recognition vs. Ricoeur’s course of recognition as a foundation for the understanding of teaching and learning processes in education. AERA AERA, American Educational Research Association, confernece , San Antonio, Texas 2017-04-27 - 2017-05-01
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor. (2017) Globalization of Education – A Tension Between Universalization and Cultural Sensitivity. Center for Advanced Studies in Global Education ASU Invited lecture , Tempe, Arizona 2017-04-19 - 2017-04-19
2016
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor. (2016) Collaboration between diverse cultures - One or many healths?Two educationalists perspectives on collaboration and interdisciplinary approaches. . University of Alaska, Fairbanks - One health seminar series One health seminar UAF , Fairbanks, Alaska 2016-09-24 - 2016-09-24
2015
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2015) What Constitutes the Challenge in the Relationship between Theory and Practice in Teacher Education Programs?. EERA ECER , Budapest 2015-09-08 - 2015-09-11
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2015) Hva er forholdet mellom teori og praksis i lærerutdanningsforskning?. NTNU FoU i praksis , Trondheim 2015-04-09 - 2015-04-10
2014
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2014) The Narratives of Educational Relations. A study of representations of relations between agents in the process of teaching and Learning in educational research. INPE INPE , University of Calabria 2014-08-20 - 2014-08-23
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Marit Honerød; Jancic Mogliacci, Rada; Hoveid, Halvor. (2014) A Framework for Interpretation of Meaningful Action in Teaching and Learning. EERA ECER , Porto 2014-09-02 - 2014-09-06
2013
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2013) Staying Critical. Thoughts about How to Confront the Threats against Education for all. Universitetet i Tromsø CARN , Tromsø 2013-11-07 - 2013-11-09
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2013) Lærer lærerutdannere å lese?. Høgskolen i Sør-Trøndelag Skriv! Les! , Trondheim 2013-05-06 - 2013-05-08
2012
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2012) Education in the Polarity between Reflexivity and Worldliness. International Network for Philosophers of Education Internasjonal Konferanse , Addis Ababa 2012-08-15 - 2012-08-18
2011
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle; Bentsen , Birgitte; Bungum, Berit; Byrkjeflot , Liv; Esjeholm, Bjørn-Tore; Hoveid, Halvor. (2011) Praktisk arbeid på tvers av fag: Sløsing med tid eller godt læringsarbeid? (Symposium). HiST, HiNT, NTNU, Dronning Mauds Minne FoU i praksis , Trondheim 2011-04-26 - 2011-04-27
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor. (2011) The Narratives of Educational Research. European Conference on Educational Research, ECER/EERA Symposium NW 13: Mis-presentations and Re-presentation in a Time of Interpretation –Embodiment, Understanding and Text in Educational Research , Berlin 2011-09-13 - 2011-09-16
2010
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor. (2010) The Teacher’s Self - Potentialities in the Model of the Narrative Self. European Educational Research Association Paper presentation, ECER , Helsinki 2010-08-25 - 2010-08-28
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor. (2010) The Place of Reading in the training of teachers. International Network of Philosophy of Education Paper presentation at International Network of Philosophy of Education Conference , Bogota 2010-07-28 - 2010-07-31
2009
-
Vitenskapelig foredragHonerød Hoveid, Marit; Hoveid, Halvor. (2009) "Who is the teacher (?) - in relation to teaching and learning as a field of knowledge and as a field of practice". Univerisy of London, Philosophy of Education Invited lecture , London 2009-10-20 - 2009-10-20
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor; Bridges, David. (2009) On the possibility of outsider understanding: a conversation. University of Cambridge Gjesteforelesning , Cambridge 2009-10-26 - 2009-10-26
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2009) Understanding and Explanation in Educational Research and in Education of Teachers. European Educational Research Association ECER 2009 2009-09-28 - 2009-09-30
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2009) Language use, communication and the possibility of outsider understanding. A problematisation of the meaning of human relations in teaching and learning in education. Nordisk forening for pedagogisk forskning Nordisk konferanse for utdanningsforskning , Trondheim 2009-03-05 - 2009-03-07
2007
-
Vitenskapelig foredragKarlsen, Geir; Naastad, Nils; Hoveid, Halvor; Foros, Per Bjørn; Knutas, Agneta. (2007) Onde lærere. Hvordan og hvorfor etableres fortellinger om ondskap i klasserommet. DMMH FoU i Praksis 2007 , Trondheim 2007-04-19 - 2007-04-20
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2007) The Processes that Institutonalizes Teachers. Eurpean Educationel Research Association ECER (European Conference of Educational Research), 2007 , Ghent 2007-09-19 - 2007-09-22
2006
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2006) Hva vites? Hvem lærer? Viten og utdanning som menneskelig selvfortolkning i tid. FoU i praksis, 2006 , Trondheim 2006-04-24 - 2006-04-25
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2006) What to know? Whom to learn?. NERA's 34th congress: Education Widens Democracy Widens Education , Örebro 2006-03-09 - 2006-03-11
2005
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2005) Utvikling av metoder for å tilpasse opplæringen i en lærende skole. FoU i Praksis, konferanse 2005 , Trondheim 2005-03-28 - 2005-03-29
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2005) The meaning of method in educational research, in educating teachers and in teaching students. 33rd Congress, Nordic Educational Research Association , Oslo 2005-03-10 - 2005-03-12
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2005) Teaching and the process of identifying the teacher-self. European Conference on Educational Research, 2005 , Dublin, Ireland 2005-09-07 - 2005-09-10
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor. (2005) Research in, on or with practice?. CARN/PRAR Conference 2005, Quality of Practitioner Research / Action Research: what is it about, what's it for and what next? , Utrecht, The Netherlands 2005-11-04 - 2005-11-06
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2005) Språkets strukturerende funksjon i læreprosesser. FoU i Praksis , Trondheim 2005-04-28 - 2005-04-29
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor; Jakhelln, Rachel; Berger, Anne-Harriet; Jakhelln, Rachel; Berger, Anne-Harriet; Hoveid, Halvor. (2005) Presentation of the the project: A support of new teachers in the north and their learning. 33rd, Nordic Educational Research Association , Oslo 2005-03-10 - 2005-03-12
2004
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2004) A teachers personal language : ways of constructing inclusion and diversity in learning processes. European Conference on Educational Research, Nettwork 10 : Teacher Education Research (ECER 2004, Crete) , Rethymnon, Crete 2004-09-22 - 2004-09-25
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor; Bergstrøm, Grete Gunn. (2004) Is it possible to develop the ability of schools to do multicultural education in circumpolare areas by supervision and support of the new teachers?. NERA's 32. congress: the positioning of education in contemporary knowledge society , Iceland University of Education, Reykjavik 2004-03-11 - 2004-03-13
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor. (2004) "Muntlig slik jeg VIL" : hvordan kan muntlig eksamen generere læreprosesser?. FOU i praksis , Trondheim 2004-04-26 - 2004-04-26
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2004) A conseptualization of learning as an action En koseptualisering av læring som en handling. NERA's 32. international congress , Iceland University of Education, Reykjavik 2004-03-11 - 2004-03-13
2003
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor. (2003) On the Possibilities of Educating Active and Reflective Teachers. The European Educational Research Association. Under network 10: Teacher Education Research , University og Hamburg, Hamburg, Germany 2003-09-17 - 2003-09-20
2002
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2002) Skisse til en praksis-filosofi om læring. FoU i Praksis 2002. Konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning , Trondheim 2002-11-28 - 2002-11-29
2000
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2000) Formidling av kjønnsspesifikk kunnskap. Høstkonferanse for NORAS' program: "Forskning for likestilling", 16. - 17. november 1989. , 16. - 17. november, Vettre Hotell
-
Vitenskapelig foredragHoveid, Halvor; Nordkvelle, Yngve m.fl.. (2000) Kunnskap, normer og konsekvenser - et praktisk-pedagogisk perspektiv på offentlig oppdragelse og undervisning i dag. Nasjonal fagkonferanse i pedagogikk , Lillehammer, 17. - 19. november 1998
-
Populærvitenskapelig foredragHoveid, Halvor. (2000) Profesjonsstudier og høgskoledidaktikk - en tolkning av hendelser rundt konflikten på førskolelærerutdanningen i høst. utenTitteltekst , Forskningsdagene 1996, Høgskolen i Finnmark