Gro Nygård
73596510
Bygg 4, 4420, Dragvoll
Om
Jeg er førsteamanuensis i spansk språkvitenskap ved Institutt for språk og litteratur. Jeg har siden 2005 undervist i språkemner i spansk på bachelor og årsstudium ved NTNU. Våren 2021 fullførte jeg en doktorgrad innen spansk semantikk der jeg analyserte bruk og betydning av et utvalg spanske lettverb.
Faglige interesser
- Spansk lingvistikk, med spesielt fokus på spansk semantikk
- Språktilegnelse
- Forskjeller og likheter mellom spansk og norsk i et språklæringsperspektiv
- Akademisk skriving på spansk for studenter med norsk som morsmål
- Spansk sosiolingvistikk
- Spansk fagdidaktikk
- Studentaktiv undervisning
- Læring og undervisning av vokabular i L2/L3
Prosjekterfaring/verv etc
- Medlem i ledergruppa, Institutt for språk og litteratur, NTNU, 2010-2019
- Programrådsleder i studieprogramråd for fremmedspråk, NTNU, 2015-2019
- Medlem i Programstyre for spansk, UiT, 2018-2021
- Seksjonskoordinator for spanskseksjonen, Institutt for språk og litteratur, NTNU, i mange perioder mellom 2005 og 2017.
- Nasjonalt fagråd for romanske språk, medlem i flere perioder mellom 2005 -2015-, nestleder 2015-2016)
- Prosjektil (https://prosjektil.wordpress.com), NTNU, 2015
- Medarrangør av Den norske spansklærerforeningens konferanse på NTNU, 2015 https://anpe5.wordpress.com/
Jeg er med i følgende forskergrupper:
- VOCLEX - Vocabulary and the multilingual mental lexicon: https://www.ntnu.edu/isl/voclex
- ForMAAL – Formal, Mental, and Acquisitional Approaches to Language: https://www.ntnu.edu/isl/formaal
Prosjekter:
- Utforskende samtaler i engelsk og fremmedspråk - https://www.ntnu.no/web/ntnu-universitetsskoler/utforskende-samtaler-engelsk-fremmedspraak
Publikasjoner
2022
-
Christiansen, Ane;
Høyem, Inghild Flaate;
Listhaug, Kjersti Faldet;
Nygård, Gro.
(2022)
På tide med en nasjonal satsning på fremmedspråk!.
Adresseavisen
Kronikk
2021
-
Nygård, Gro.
(2021)
La relación entre verbo ligero y verbo léxicamente pleno.
NTNU Open
Doktorgradsavhandling
2017
-
Nygård, Gro.
(2017)
Hvordan få studenter i spansk på universitetsnivå til å øke sine ferdigheter i spontan muntlig tale og interaksjon? – et forsøk på å la studentene ta styringen.
Revista redELE
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Nygård, Gro.
(2015)
Hva er poenget med å studere spansk hvis man allerede snakker flytende?.
Fagbokforlaget
Forord
Tidsskriftspublikasjoner
-
Christiansen, Ane;
Høyem, Inghild Flaate;
Listhaug, Kjersti Faldet;
Nygård, Gro.
(2022)
På tide med en nasjonal satsning på fremmedspråk!.
Adresseavisen
Kronikk
-
Nygård, Gro.
(2017)
Hvordan få studenter i spansk på universitetsnivå til å øke sine ferdigheter i spontan muntlig tale og interaksjon? – et forsøk på å la studentene ta styringen.
Revista redELE
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Nygård, Gro.
(2015)
Hva er poenget med å studere spansk hvis man allerede snakker flytende?.
Fagbokforlaget
Forord
Rapport
-
Nygård, Gro.
(2021)
La relación entre verbo ligero y verbo léxicamente pleno.
NTNU Open
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
Formidling
2019
-
Vitenskapelig foredragNygård, Gro. (2019) Cuando el traductor de Google no funciona. Organisasjonen for spansklærere i Norge (ANPE) Congreso de ANPE , Tromsø 2019-09-20 - 2019-09-22
2016
-
Faglig foredragYri, Jørgen Sørlie; Nygård, Gro. (2016) Studentaktiv læring. Læringsstøttesenteret NTNU Læringstreff NTNU , Trondheim 2016-04-01 -
2015
-
Faglig foredragNygård, Gro. (2015) Hvordan organisere undervisning på universitetsnivå (basis) slik at at studentene får mulighet til å forbedre sin muntlige kompetanse?. Den norske spansklærerforeninga og NTNU Spansklærerkonferanse 2015-11-19 - 2015-11-21
-
Faglig foredragBrøseth, Heidi; Nygård, Gro. (2015) Nye undervisningsformer i spansk og nordisk: en nærstudie av to undervisningsemner. Faggruppeseminar for faggruppe i språk og kommunikasjon , NTNU 2015-03-23 - 2015-03-23