Gro Marte Strand
Om
Gro Marte Strand er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for
lærerutdanning. Hun er utdannet lærer, og har flere års erfaring som kontaktlærer, faglærer og spesialpedagog på barne- og ungdomstrinnet. Hun har en mastergrad i rådgivningsvitenskap, og forsvarte doktorgradsavhandlingen Opplevelser og
perspektiver på overgangen til ungdomstrinnet i 2020. Som forsker og lærer i lærerutdanninga har Strand en særskilt interesse for overgangsfaser i skolen, samt for tema som skoleutvikling, inkludering, tilpasset opplæring, elevmedvirkning og skole-hjem-samarbeid.
Strand er leder for forskergruppa Overganger i Skole og Utdanning, ei gruppe som har medlemmer fra både NTNU og DMMH. Hun har videreført doktorgradsstudien der et kull med elever ble fulgt fra barne- til ungdomstrinnet, til også å omfatte dette kullets overgang til videregående utdanning.
Strand er i involvert i forskningsprosjektet Janus-modellen sammen med førsteamanuensis Lillian Kirkvold. Prosjektet har fulgt et pilotprosjekt der ansatte i barnehage og skole samarbeidet tettere om siste halvår i barnehage og første halvår i skolen.
Strand er medarbeider i studien Det relasjonelle livet i Trondheimsskolen (RLT) som er en longitudinell studie av ca 2000 elever som begynte i 7. klasse høsten 2021, og som varer fram til de samme elevene går ut av videregående skole våren 2028. RLT ledes av professor Jan Arvid Haugan.
Fra 2023 er Strand medarbeider i forskningsprosjektet LEADdig; Leadership and Learning for the Development of Teachers’ Professional Digital Competence. LEADdig er støttet av Norsk Forskningsråd, og ledes av Professor May Britt Postholm.
Forskning
Publikasjoner
2024
-
Strand, Gro Marte;
Kirkvold, Lillian.
(2024)
Kattem-modellen:
Overgangspedagoger gir en bedre overgang fra barnehage til skole, piloteringen 2024.
NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Rapport
2022
-
Strand, Gro Marte.
(2022)
«Vi blir ikke sett på som en viktig ressurs». Foreldreinvolvering og skole–hjem-samarbeid i overgangen.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Strand, Gro Marte.
(2022)
Overgangen til ungdomstrinnet. Elevenes opplevelser og hvordan vi kan støtte dem.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig monografi
2021
-
Strand, Gro Marte.
(2021)
Elevenes overgang til ungdomstrinnet - muligheter og utfordringer.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Strand, Gro Marte.
(2020)
Supporting the transition to lower secondary school: The voices of lower secondary leaders and teachers.
Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Strand, Gro Marte.
(2020)
Experiencing the transition to lower secondary school: Parents' voices.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Strand, Gro Marte.
(2020)
The Transition to Lower Secondary School: Experiences and Perspectives.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
2019
-
Strand, Gro Marte.
(2019)
Experiencing the transition to lower secondary school: Students’
voices.
International Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Strand, Gro Marte;
Berge, Åsa Dahl;
Steen-Olsen, Tove Herborg.
(2017)
Opplevelse av tilhørighet og inkludering i møtet mellom kulturer.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Strand, Gro Marte.
(2013)
Relasjonsledelse i et medarbeiderperspektiv.
En Q-metodologisk studie av medarbeideres subjektive opplevelse av møtet med leder.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Strand, Gro Marte.
(2020)
Supporting the transition to lower secondary school: The voices of lower secondary leaders and teachers.
Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Strand, Gro Marte.
(2019)
Experiencing the transition to lower secondary school: Students’
voices.
International Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Strand, Gro Marte.
(2022)
Overgangen til ungdomstrinnet. Elevenes opplevelser og hvordan vi kan støtte dem.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig monografi
Del av bok/rapport
-
Strand, Gro Marte.
(2022)
«Vi blir ikke sett på som en viktig ressurs». Foreldreinvolvering og skole–hjem-samarbeid i overgangen.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Strand, Gro Marte.
(2021)
Elevenes overgang til ungdomstrinnet - muligheter og utfordringer.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Strand, Gro Marte.
(2020)
Experiencing the transition to lower secondary school: Parents' voices.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Strand, Gro Marte;
Berge, Åsa Dahl;
Steen-Olsen, Tove Herborg.
(2017)
Opplevelse av tilhørighet og inkludering i møtet mellom kulturer.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Strand, Gro Marte;
Kirkvold, Lillian.
(2024)
Kattem-modellen:
Overgangspedagoger gir en bedre overgang fra barnehage til skole, piloteringen 2024.
NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Rapport
-
Strand, Gro Marte.
(2020)
The Transition to Lower Secondary School: Experiences and Perspectives.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
-
Strand, Gro Marte.
(2013)
Relasjonsledelse i et medarbeiderperspektiv.
En Q-metodologisk studie av medarbeideres subjektive opplevelse av møtet med leder.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
ProgramdeltagelseAgerlie, Kristin; Wolden, Odd Rune; Strand, Gro Marte. (2024) Skolestart spesial: Slik gjør du barnet skoletrygg. God morgen Trøndelag, Norsk Rikskringkasting God morgen Trøndelag, Norsk Rikskringkasting [Radio] 2024-08-15
-
Vitenskapelig foredragPostholm, May Britt; Strand, Gro Marte. (2024) The start-up phase in a DWR project . ISCAR organization ISCAR konferanse , Rotterdam 2024-08-28 - 2024-08-30
-
Vitenskapelig foredragPostholm, May Britt; Strand, Gro Marte; Emstad, Anne Berit; Hauge, Kåre; Tokle, Olav Dalsegg; Vinje, Bård. (2024) Leadership and Learning for the Development of Teachers Professional Digital Competence. ISCAR organization ISCAR konferanse , Rotterdam 2024-08-28 - 2024-08-30
-
Faglig foredragStrand, Gro Marte. (2024) Overganger i skolen. Hva handler de om, og hva kan de bety for skolens relasjonsarbeid?. Dembra Samling for skolene i Stokkan-nettverket , Stokkan Ungdomsskole, Stjørdal 2024-09-30 - 2024-09-30
-
Vitenskapelig foredragStrand, Gro Marte; Kirkvold, Lillian. (2024) Overgangspedagoger som brobyggere - mellom barnehage og skole/sfo. Institutt for Lærerutdanning, NTNU og Lysholmbiblioteket Kunnskapslunsj, 26.9.2024 , Campus Kalvskinnet, Trondheim 2024-09-26 - 2024-09-26
-
Vitenskapelig foredragKirkvold, Lillian; Strand, Gro Marte. (2024) Overganger for barn og unge med mulige spesialpedagogiske behov. Dronning Mauds Minne Høgskole Nasjonalt nettverk for spesialpedagogikk , Trondheim 2024-11-12 - 2024-11-13
2023
-
IntervjuStrand, Gro Marte; Lomsdalen, Christian. (2023) Lektor Lomsdalens innfall: LL-553: Gro Marte Strand om overgangen til ungdomsskolen (podcast). https://lektorlomsdalen.no/ https://lektorlomsdalen.no/ [Internett] 2023-12-26
-
Intervju
-
IntervjuStrand, Gro Marte; Skjåstad Lysvold, Susanne; Petter, Strøm; Nygård Solberg, Malin. (2023) Ungdomsskolen brå overgang for mange: - Vær deg selv, det er ikke noe vits i å være "fake". nrk.no/nordland nrk.no/nordland [Internett] 2023-08-28
-
IntervjuStrand, Gro Marte; Fladberg, Karin Lillian. (2023) For noen barn vil dette være direkte skadelig. Dagsavisen Dagsavisen [Avis] 2023-01-18
-
Vitenskapelig foredragKirkvold, Lillian; Strand, Gro Marte; Günther Merg, Tuva. (2023) The transition from kindergarten to school: Children's participation as a prerequisite to ensure social continuity. EECERA EECERA 2023 , Centro de Congressos do Estoril 2023-08-30 - 2023-09-02
-
IntervjuStrand, Gro Marte; Nyhagen, Monika S.. (2023) Karakterer må ikke innføres for tidlig. Gemini.no Gemini.no [Internett] 2023-04-27
2022
-
Faglig foredragStrand, Gro Marte; Kirkvold, Lillian. (2022) Hva er "overgangen" mellom barnehage og skole. Kattem barnehager, Trondheim kommune Personalmøte , Quality Panorama Tiller 2022-03-08 - 2022-03-08
-
Vitenskapelig foredragStrand, Gro Marte. (2022) Hva er overganger? Hva er en god sammenheng?. NTNU og DMMH Barne- og ungdomsseminaret i Trondheim 2022 , Dronning Mauds Minne, Trondheim 2022-12-13 - 2022-12-13
-
Vitenskapelig foredragStrand, Gro Marte. (2022) Overgangen fra barne- til ungdomstrinnet - en potensiell ressurs for økt motivasjon, læring og utvikling. Kunnskapsdepartementet Møte med Kunnskapsdepartementet , Teams (Oslo/Trondheim) 2022-10-12 - 2022-10-12
-
Vitenskapelig foredragStrand, Gro Marte; Myran, Iris Hansson. (2022) Gode overganger som ressurs for læring og utvikling - Medvirkning som samskaping i skolen som læringsfellesskap. Oppdal kommune Kursdag for Oppdalsskolen , Quality Hotel Skifer 2022-11-30 - 2022-11-30
2021
-
IntervjuStrand, Gro Marte; Nyhagen, Monika S.. (2021) De fleste takler overgangen til ungdomsskolen bra. forskning.no forskning.no [Internett] 2021-10-11
2020
-
Vitenskapelig foredragStrand, Gro Marte. (2020) Studying Transitions: The Benefits of Collecting Letters. TCELT International Network of Transitions Research Inaugural Online Symposium, TCELT International Network , Dundee 2020-01-27 - 2020-01-27
2019
-
Vitenskapelig foredragStrand, Gro Marte. (2019) Experiencing the transition to lower secondary school - Parent’s voices. Nordic ISCAR Nordic ISCAR 2019: Nordic Conference on Cultural and Activity Research , Trondheim 2019-06-18 - 2019-06-20
-
Vitenskapelig foredragStrand, Gro Marte. (2019) Supporting the transition to lower secondary school: Lower secondary leaders’ and teachers’ voices. School of Education & Social Work, University of Dundee Annual Research and Scholarship Conference 2019 , Dundee 2019-12-12 - 2019-12-13
2018
-
Vitenskapelig foredragStrand, Gro Marte. (2018) Experiencing the transitioning in to lower secondary school in Norway– the students perspective. EERA - European Educational Research Association ECER 2018: The Emerging Researchers' Conference , Bolzano 2018-09-03 - 2018-09-04
-
Vitenskapelig foredragStrand, Gro Marte. (2018) The student’s perspective on the transitioning in to lower secondary school . NAFOL - Norsk forskerskole for lærerutdanning The 5th NAFOL conference , Hamar 2018-10-22 - 2018-10-24
-
Vitenskapelig foredragStrand, Gro Marte. (2018) Preparing the transitioning in to lower secondary school - the lower secondary school perspective. Nordic Educational Research Association NERA 2018 , Oslo 2018-03-08 - 2018-03-10
2016
-
Faglig foredragStrand, Gro Marte. (2016) Hva tenker jeg – egentlig? Bevisstgjøring og utvikling av egne holdninger i møtet med minoritetsspråklige elever. Trondheim kommune Fagdag for ansatte i Trondheim kommune , Trondheim 2016-03-17 - 2016-03-17
-
Vitenskapelig foredragSteen-Olsen, Tove Herborg; Berge, Åsa Dahl; Strand, Gro Marte. (2016) Barn med innvandrerbakgrunn i Trøndelag: skoleerfaringer. Kompetanse for Mangfold Er lærerutdanningen forberedt på å møte mangfoldet i det norske samfunnet? , Gardermoen 2016-05-26 - 2016-05-27
-
Vitenskapelig foredragBerge, Åsa Dahl; Strand, Gro Marte. (2016) Children with immigrant backgrounds in Mid-Norway; their school experiences. Paperpresentasjon i symposiet «Immigrant youth and educational transitions in Nordic countries”. NERA , Helsinki 2016-03-09 - 2016-03-11
-
Vitenskapelig foredragStrand, Gro Marte; Berge, Åsa Dahl. (2016) Parents with immigrant backgrounds, teachers and school leaders; school experiences and school-home relationships. NERA , Helsinki 2016-03-09 - 2016-03-11
-
Vitenskapelig foredragSteen-Olsen, Tove Herborg; Strand, Gro Marte. (2016) Diskurser om skole-hjem samarbeid i den felleskulturelle skolen. NTNU Den 14. nordiske lærerutdanningskonferansen , Trondheim 2016-05-10 - 2016-05-13
2015
-
Vitenskapelig foredragBerge, Åsa Dahl; Strand, Gro Marte. (2015) Skole- og læringserfaringer i møtet mellom kulturer – utfordringer og muligheter ved skole-hjem-samarbeid. Dronning Mauds Minne Høgskole FoU i Praksis , Trondheim 2015-04-09 - 2015-04-10
-
Vitenskapelig foredragBerge, Åsa Dahl; Strand, Gro Marte; Steen-Olsen, Tove Herborg. (2015) Children and Families with Immigrant Backgrounds; their School Experiences and School-Home Relationships. European Educational Research Association ECER , Budapest 2015-09-07 - 2015-09-11
-
Faglig foredragStrand, Gro Marte. (2015) Med fokus på egne holdninger. NAFO NAFOs nettverk for skoleeiere , Trondheim 2015-05-11 - 2015-05-11
2014
-
Vitenskapelig foredragSteen-Olsen, Tove Herborg; Strand, Gro Marte; Berge, Åsa Dahl. (2014) Experiences of learning and schooling in the meeting between cultures – challenges and opportunities in school-home cooperation. York St. Johns University Value and Virtue , York 2014-07-21 - 2014-07-23
-
Vitenskapelig foredragSteen-Olsen, Tove Herborg; Strand, Gro Marte; Berge, Åsa Dahl. (2014) Skole- og læringserfaringer i møtet mellom kulturer - utfordringer og muligheter ved skole-hjem samarbeid. Høgskolen i Nord-Trøndelag Kompetanse for mangfold , Levanger 2014-12-27 -
-
IntervjuOpheim, Aagot; Strand, Gro Marte. (2014) Leksene først, så venner. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2014-08-25