Grethe Sandstrak
Om
Jeg er Studieprogramleder for studieprogrammet Bachelor i ingeniørfag, data ved Institutt for datateknologi og informatikk ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk.
Mine forskningsfelt er innenfor undervisning - med fokus på bruk av studentaktive læringsformer og smidige metoder, seriøse spill og velferdsteknologi. Jeg har vært prosjektkoordinator for Erasmus+ Strategisk partnerskapet - Serious games and welfare technology og for flere intensive program innenfor EU LLP-program.
Tidligere og nåværende undervisning omfatter programmering, teamarbeid, systemutvikling, ITILv3 og prosjektarbeid.
Min utdanningsbakgrunn er Cand. Scient. i informatikk fra NTNU. I tillegg har jeg 1 årig - praktisk pedagogisk utdanning.
Forskning
Gjennom min forskning arbeider jeg for å forbedre kvaliteten i utdanningen på alle nivåer, fra utvikling av studieprogrammer til implementering av effektive undervisningsmetoder og samarbeid med industrien. Målet er å skape en helhetlig og integrert tilnærming som sikrer at studentene får en utdanning av høy kvalitet som er både teoretisk solid og praktisk relevant. Forskningen er i hovedsak rettet mot ingeniør-dispiplinen og dataingeniørstudiet spesielt.
Videre er jeg også en del av en forskningsgruppe innen Bevegelsesfangst og visualisering - Vizlab. Laben har avanserte bevegelsesfangstsystemer for å analysere og forbedre menneskelig bevegelse, som for eksempel ganganalyse og biomekaniske studier. I tillegg ser vi på teknologiske løsninger for å støtte mennesker i hverdagen, som for eksempel virtuelle treningssystemer for rehabilitering etter slag.
Publikasjoner
2024
-
Finne Præsteng Larsen, Olav;
Gjerberg Tresselt, William;
Lorenz, Emanuel Alexander;
Holt, Tomas;
Sandstrak, Grethe;
Hansen, Tor Ivar.
(2024)
A method for synchronized use of EEG and eye tracking in fully immersive VR.
Frontiers in Human Neuroscience
Vitenskapelig artikkel
-
Sandstrak, Grethe;
Klefstad, Bjørn;
Styve, Arne Gerhard;
Bylappa Raja, Kiran.
(2024)
Analyzing Pedagogic Practice and Assessments in a Cross-Campus Programming Course.
IEEE Transactions on Education
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Klefstad, Bjørn;
Sandstrak, Grethe.
(2023)
Hvordan skape økt bevissthet og oppslutning fra studentene i kvalitetsutvikling i høyere utdanning.
NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning
Vitenskapelig artikkel
-
Swami, Piyush;
Gramann, Klaus;
Vonstad, Elise Klæbo;
Vereijken, Beatrix;
Holt, Alexander;
Holt, Tomas.
(2023)
CLET: Computation of Latencies in Event-related potential Triggers using photodiode on virtual reality apparatuses.
Frontiers in Human Neuroscience
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Sandstrak, Grethe;
Klefstad, Bjørn.
(2021)
Referansegrupper som verktøy for kontinuerlig kvalitetsforbedring.
NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Agterbos, Marieke;
Aldershoff, Frank;
Cawley, Oisin;
Jung, Norbert;
Kehoe, Joseph;
Klok, Eric.
(2019)
Developing health technology innovators: A collaborative learning approach.
IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Klefstad, Bjørn;
Sandstrak, Grethe;
Strand, Knut Arne.
(2018)
INTRODUCING STUDENT ACTIVE, PROBLEM-BASED AND COLLABORATIVE LEARNING AT CAMPUS: EXPERIENCES FROM TRANSFORMING A TRADITIONAL BACHELOR LEVEL INTRODUCTION COURSE IN ITIL.
ICERI Proceedings
Vitenskapelig artikkel
2004
-
Klefstad, Bjørn;
Hansen, Tore Berg;
ukjent-for-m009561, ukjent-for-m009561;
Sandstrak, Grethe;
Meisingseth, Stein.
(2004)
EUCIP Core Level - Modul Build.
TISIP
Lærebok
Tidsskriftspublikasjoner
-
Finne Præsteng Larsen, Olav;
Gjerberg Tresselt, William;
Lorenz, Emanuel Alexander;
Holt, Tomas;
Sandstrak, Grethe;
Hansen, Tor Ivar.
(2024)
A method for synchronized use of EEG and eye tracking in fully immersive VR.
Frontiers in Human Neuroscience
Vitenskapelig artikkel
-
Sandstrak, Grethe;
Klefstad, Bjørn;
Styve, Arne Gerhard;
Bylappa Raja, Kiran.
(2024)
Analyzing Pedagogic Practice and Assessments in a Cross-Campus Programming Course.
IEEE Transactions on Education
Vitenskapelig artikkel
-
Klefstad, Bjørn;
Sandstrak, Grethe.
(2023)
Hvordan skape økt bevissthet og oppslutning fra studentene i kvalitetsutvikling i høyere utdanning.
NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning
Vitenskapelig artikkel
-
Swami, Piyush;
Gramann, Klaus;
Vonstad, Elise Klæbo;
Vereijken, Beatrix;
Holt, Alexander;
Holt, Tomas.
(2023)
CLET: Computation of Latencies in Event-related potential Triggers using photodiode on virtual reality apparatuses.
Frontiers in Human Neuroscience
Vitenskapelig artikkel
-
Sandstrak, Grethe;
Klefstad, Bjørn.
(2021)
Referansegrupper som verktøy for kontinuerlig kvalitetsforbedring.
NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning
Vitenskapelig artikkel
-
Agterbos, Marieke;
Aldershoff, Frank;
Cawley, Oisin;
Jung, Norbert;
Kehoe, Joseph;
Klok, Eric.
(2019)
Developing health technology innovators: A collaborative learning approach.
IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON
Vitenskapelig artikkel
-
Klefstad, Bjørn;
Sandstrak, Grethe;
Strand, Knut Arne.
(2018)
INTRODUCING STUDENT ACTIVE, PROBLEM-BASED AND COLLABORATIVE LEARNING AT CAMPUS: EXPERIENCES FROM TRANSFORMING A TRADITIONAL BACHELOR LEVEL INTRODUCTION COURSE IN ITIL.
ICERI Proceedings
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Klefstad, Bjørn;
Hansen, Tore Berg;
ukjent-for-m009561, ukjent-for-m009561;
Sandstrak, Grethe;
Meisingseth, Stein.
(2004)
EUCIP Core Level - Modul Build.
TISIP
Lærebok
Undervisning
Emner
- IDATA2900 - Bachelor Thesis Bachelor of Engineering in Computer Science
- IDATG1005 - Software engineering
- IDATG1004 - Team-based collaboration
- INFT2004 - IT Service management
- IDATT2901 - Bachelor Thesis
- IDATT2900 - Bachelor Thesis
- IDATA1004 - Team-based collaboration
- IDATT1005 - Software engineering
- IDATT2106 - Software Engineering 2 with Agile project
- IDATA1005 - Software engineering
- IDATG2900 - Bachelor Thesis
- IDATT1004 - Team-based collaboration
Formidling
2024
-
Faglig foredragSandstrak, Grethe; Klefstad, Bjørn. (2024) Kompetanse som rød tråd: Erfaringer fra studieprogramnivå (dataingeniør). SFU Excited Excited SFU: Seminar: IT-studentenes profesjonelle kompetanse , Trondheim 2024-06-18 - 2024-06-18
2023
-
Vitenskapelig foredragKlefstad, Bjørn; Sandstrak, Grethe. (2023) Hvordan skape økt bevissthet og oppslutning fra studentene i kvalitetsutvikling i høyere utdanning. NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning UDIT Norsk konferanse for utdanning og didaktikk i IT.fagene , Stavanger 2023-11-27 - 2023-11-30
-
Faglig foredragSandstrak, Grethe; Klefstad, Bjørn. (2023) Bacheloroppgaven og praktisk bruk av karakterbeskrivelser for sensur på Bachelor i Ingeniørfag, data ved NTNU. Universitets og Høgskolerådet - UHR-MNT Fagmøte, UHR-MNT , Gardermoen 2023-02-03 - 2023-02-03
-
Faglig foredragKlefstad, Bjørn; Sandstrak, Grethe. (2023) BIDATA - bærekraft og etikk. Universitets og høgskolerådet Fagmøte, UHR-MNT , Gardermoen 2023-02-02 - 2023-02-03
2021
-
Vitenskapelig foredragSandstrak, Grethe; Klefstad, Bjørn. (2021) Referansegrupper som verktøy for kontinuerlig kvalitetsforbedring. Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning (NIKT) No. 4 (2021): UDIT Norsk konferanse for utdanning og didaktikk i IT-fagene , Trondheim 2021-11-29 - 2021-12-02
2019
-
Vitenskapelig foredragSandstrak, Grethe; Skar, Reidun; Nilsen, Jan Harald; Agterbos, Marieke; Cawley, Oisin; Kehoe, Joseph. (2019) Developing Health Technology Innovators: A Collaborative learning approach. American University in Dubai, School of Engineering IEEE EDUCON Global Engineering Conference , Dubai 2019-04-09 - 2019-04-11
-
PosterBerntsen, Kirsti Elisabeth; Sandstrak, Grethe; Vågen, Frode; Landrø, Lars Gunnar. (2019) LESSONS LEARNED FROM AN INTERDISCIPLINARY INNOVATION CAMP FOR BACHELOR STUDENTS – BIOMEDICAL LABORATORY SCIENCE & COMPUTER ENGINEERING. Nokobit UDIT 2019 , Narvik 2019-11-26 - 2019-11-27
-
Faglig foredragBerntsen, Kirsti Elisabeth; Sandstrak, Grethe. (2019) Teamarbeid i systemutviklingsemner. Noen erfaringer fra NTNU IDI AIT. Nokobit/UDI 2019 Workshop - Teamwork in software engineering courses , Narvik 2019-11-25 - 2019-11-25
2018
-
PosterVonstad, Elise Klæbo; Sandstrak, Grethe; Ljosland, Mildrid; Nilsen, Jan Harald; Lervik, Else; Holt, Tomas. (2018) Virtuell trening av gangfunksjon på tredemølle etter hjerneslag: en prototype. Faglig Forum REHAB 2018 , Trondheim 2018-01-22 - 2018-01-24
-
Vitenskapelig foredragKlefstad, Bjørn; Sandstrak, Grethe; Strand, Knut Arne. (2018) INTRODUCING STUDENT ACTIVE, PROBLEM-BASED AND COLLABORATIVE LEARNING AT CAMPUS: EXPERIENCES FROM TRANSFORMING A TRADITIONAL BACHELOR LEVEL INTRODUCTION COURSE IN ITIL. IATED 11th annual International Conference of Education, Research and Innovation , Sevilla 2018-11-12 - 2018-11-14
2017
-
PosterVonstad, Elise Klæbo; Lervik, Else; Holt, Tomas; Ljosland, Mildrid; Sandstrak, Grethe; Vereijken, Beatrix. (2017) An open database of synchronized, high precision 3D motion capture data for human gait analysis research and development. European Society for Movement Analysis in Adults and Childre ESMAC 2017 , Trondheim 2017-09-05 - 2017-09-09
2015
-
Faglig foredragHolt, Tomas; Sandstrak, Grethe. (2015) 3D‐visualisering i sann tid ‐ et hjelpemiddel i rehabiliteringen?. HIST HiSTs satsing på velferdsteknologi – «kickoff»-seminar , Trondheim 2015-02-06 -
2013
-
Faglig foredragSandstrak, Grethe. (2013) Samarbeid utdanning og arbeidslivErfaringer fra Erasmus Intensive Project "Serious Games on Safety Procedures in Industrial Plants". Senter for Internasjonalisering av Utdanning (SIU) Erasmusseminaret 2013 , Universitetet i Bodø 2013-11-26 - 2013-11-27
2008
-
Vitenskapelig foredragHolt, Tomas; Ljosland, Mildrid; Nes, Atle; Nilsen, Jan Harald; Sandstrak, Grethe. (2008) R&D-activities related to 3D motion analysis and visualization at HiST AITeL. NOBIM - konferansen 2008 , Trondheim 2008-06-05 - 2008-06-06