Elin Angelo
Om
Elin Angelo (Ph.D) er professor i musikkpedagogikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, Institutt for musikk/ Institutt for lærerutdanning.. Hun underviser på BA, MA og PhD-nivå i musikkpedagogikk, vitenskapsfilosofi og kvalitativ forskning, og er opptatt av forskningsledelse. I 2022-2024 leder hun Universitetskulturskoleprosjektet (UniKuP), som er et samarbeid mellom Trondheim kulturskole, Institutt for musikk og Institutt for lærerutdanning (NTNU). Hun er en av grunnleggerne for (og ledet i 2015–2019) Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning, og ledet i 2015-2017 det nasjonale forskningsprosjektet IRISforsk (kulturskole), med forskere fra musikkutdanning, lærerutdanning, skoleledelse og skoleutvikling. Fra 2018 har hun ledet forskningsnettverket Musikkpedagogikk i utvikling (MiU), er hovedredaktør for den vitenskapelige skriftserien MusPed:Research, var i 2021–2024 arbeidspakkeleder i NFR-prosjektet OutMus og i 2014–2017 forsker i RJF-prosjektet Discourses of Academization and the Music Profession in Higher Music Education. Hun er del av flere forskningsgrupper på NTNU og hennes arbeid er blant annet publisert i Action, Criticism and Theory for Music Education, International Journal for Community Music, Nordic Research in Music Education Yearbook, The Nordic Journal of Cultural Policy, Acta Didactica Norge og i Journal for Research in Arts and Sports Education. Før vitenskapelige ansettelser ved NTNU og ved Dronning Mauds Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) underviste Angelo i kulturskole, det frivillige musikkliv, barnehage, grunnskole og videregående skole, og hadde ansettelsesforhold som saksofonist i forsvarets musikk, symfoniorkester og i freelance-prosjekter. Hun har gradsgivende utdanning fra musikkonservatoriet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet, Norges Musikkhøgskole og NTNU.
Forskning
Publikasjoner
2024
-
Angelo, Elin.
(2024)
Musikerpedagogens profesjonsforståelse.
Faglig kapittel
-
Wenche, Waagen;
Hamnes, David Scott;
Angelo, Elin.
(2024)
Instrumentalopplæring mellom nybegynner og profesjon.
Norsk Musikkforlag
Fagbok
-
Heide, Anne Lise;
Batt-Rawden, Kari Bjerke;
Stranden, Marit;
Angelo, Elin.
(2024)
Health and Life Skills Through Music, Arts and Culture in Education .
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (7)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Heide, Anne Lise;
Batt-Rawden, Kari Bjerke;
Stranden, Marit;
Angelo, Elin.
(2024)
Introduction: Health and Life Skills Through Music, Arts and Culture in Education
Anne-Lise Heide, Kari Bjerke Batt-Rawden, Marit Stranden, Elin Angelo.
Cappelen Damm Akademisk
Innledning
2023
-
Angelo, Elin;
Berge, Ola Kveseth;
Heian, Mari Torvik.
(2023)
Struggles of Governance and Autonomy in the Field of Kulturskole.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Martin, Rosemary Kate;
Angelo, Elin;
Vesterlid Strøm, Regine;
Jenssen, Runa Hestad.
(2023)
Voicing dialogues: Exploring kaleidoscopic notions of voice through performative autoethnography.
Hovedveileder: Rose Martin, Professor NTNU, ILU. Medveiledere: Elin Angelo og Regine Vesterlid Strøm, førstelektor Nord U.
.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Doktorgradsavhandling
-
Angelo, Elin;
Hovde, Sunniva Skjøstad;
Martin, Rosemary Kate;
Reistadbakk, Egil Furu;
Bekken, Tor Einar Bjørnhullet;
Dolmen, Bjørn David.
(2023)
Creating a collaborative ‘we’ in the MDD-group at ILU/NTNU. Exploring and considering issues, challenges, visions, and joys among employees in music, dance and drama at the department of teacher education at NTNU.
www.universitetsavisa.no
Fagartikkel
-
Nguyen, Thomas;
Angelo, Elin;
Sæther, Morten;
Gåsbakk, Berit.
(2023)
MiU23: Utfordringer og muligheter innen musikk og utdanning. Konferanse.
Annet produkt
-
Øien, Ola Buan;
Kolaas, Solveig Salthammer;
Duch, Michael Francis;
Angelo, Elin.
(2023)
Introduction Explorative Perspectives in Music and Education.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Øien, Ola Buan;
Kolaas, Solveig Salthammer;
Duch, Michael Francis;
Angelo, Elin.
(2023)
Explorative Perspectives in Music and Education.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (6)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Øien, Ola Buan;
Angelo, Elin.
(2023)
Filosofiske perspektiver som igangsettende impulser for å
utvikle forståelser om norsk musikklærerutdanning.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2022
-
Rolfhamre, Robin ;
Angelo, Elin.
(2022)
Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (4)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Rolfhamre, Robin ;
Angelo, Elin.
(2022)
Introduction: Making History Through Music Performance and Education .
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Varkøy, Øivind;
Angelo, Elin.
(2022)
I spennet mellom samfunnsmandat og kunstnerisk frihet – en
filosofisk drøfting. .
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kolaas, Solveig Salthammer;
Angelo, Elin.
(2022)
Samkunst for selve livet: Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Øien, Ola Buan (chair);
Angelo, Elin (co-chair);
Kolaas, Solveig Salthammer;
Lie, Marianne Baudouin;
Heide, Anne Lise.
(2022)
Conference - MiU22: Explorative perspectives in music and education.
Annet produkt
2021
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (3)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk
Innledning
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2021)
Kulturskolens mange
samarbeidskonstellasjoner som
verdidrevne sammenvevde
avhengighetsrelasjoner.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eidsvaag, Fritz Flåmo;
Angelo, Elin.
(2021)
The Craftsmanship that Disappeared? Investigating the Role of the Principal Instrument in Music Teacher Education Programs.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
The Discursive Terms of Music/Teacher Education at Four Higher Educational Institutions.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (2)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Ofstad, Elisabeth Kathleen;
Angelo, Elin.
(2021)
Eiksund, Ø., Ofstad, E. K. & Angelo, E. (2021). NNRME21: Nordisk nettverk for musikkpedagogisk forskning. NTNU, 1–3. mars 2021 https://www.ntnu.edu/nnrme2021.
Annet produkt
2020
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Angelo, Elin;
Knigge, Jens.
(2020)
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Cappelen Damm Akademisk
Innledning
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Angelo, Elin;
Knigge, Jens.
(2020)
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (1)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin.
(2020)
Musikkpedagogikk i utvikling. Blogginnlegg: https://www.ntnu.no/blogger/humsam/2020/11/18/musikkpedagogikk-i-utvikling/.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Varkøy, Øivind;
Angelo, Elin;
Rolle, Christian.
(2020)
Artist or Crafts(wo)man?.
The European Journal of Philosophy in Arts Education
Vitenskapelig artikkel
-
Øyen, Jenny Elise;
Angelo, Elin;
Bandlien, Bjørn-Terje;
Ulrichsen, Gry Olsen.
(2020)
Tverrfaglig lærersamarbeid i Kulturdag. En narrativ studie av fortellinger om å delta som kulturskolelærer og grunnskolelærer i pilotprosjektet Kulturdag. .
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Angelo, Elin;
Aspfors, Jessica ;
Øien, Ola Buan.
(2020)
Understanding musical leadership in light of performative and pedagogical practices from a hermeneutic practice ecological perspective
Hovedveileder Elin Angelo. Medveileder: Jessica Aspfors, professor Nord U.
.
Nord Universitet
Doktorgradsavhandling
-
Rolfhamre, Robin ;
Angelo, Elin;
Øvrebø, Daniel Henry.
(2020)
Performative arts-based audience research: investigating experiences with high modernist works for solo flute.
Universitetet i Agder
Doktorgradsavhandling
-
Sjaastad, Hanne;
Angelo, Elin;
Eiksund, Øyvind Johan.
(2020)
Litt mer champagne i mellomgulvet! Sangmetaforer i spennet mellom kropp og språk.
NTNU
Mastergradsoppgave
2019
-
Sæther, Morten;
Angelo, Elin.
(2019)
Barnet og musikken
Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, 3. utgave.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Lærebok
-
Angelo, Elin;
Varkøy, Øivind;
Georgii-Hemming, Eva.
(2019)
Notions of Mandate, Knowledge and Research in Norwegian Classical Music Performance Studies.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Berge, Ola Kveseth;
Angelo, Elin;
Heian, Mari Torvik;
Emstad, Anne Berit.
(2019)
Kultur + skole = sant. Kunnskapsgrunnlag om kulturskolen i Norge.
Telemarksforsking
Rapport
-
Viken, Andreas;
Angelo, Elin.
(2019)
Kulturskole: bredde//dybde .
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Aune, Solveig;
Angelo, Elin.
(2019)
Tusenkunstneren? En læreplananalyse av krav til fagkunnskap for Kunst- og designlæreren i den videregående skole.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Hellandsvik, Anna;
Angelo, Elin.
(2019)
Ledelses-og styringsutfordringer i kulturskolen : En kvalitativ studie om læreres og rektors refleksjoner.
Universitetet i Agder
Mastergradsoppgave
-
Isaksen, Bjarne;
Blix, Hilde Synnøve Johansen;
Angelo, Elin.
(2019)
CEK2019: Cutting Edge kulturskole. Kritiske perspektiver på og i kulturskole. Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning. Universitetet i Tromsø, musikkonservatoriet. 3.–4 mars 2019. https://site.uit.no/cuttingedgeconference/.
Annet produkt
2018
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2018)
Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools.
The Journal of Arts Management, Law, and Society
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2017)
Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønningen, Anders;
Angelo, Elin;
Rønning, Rut Jorunn.
(2017)
IRISforsk: Erfaringer med en modell for forskning og utvikling i et profesjonsfelt.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Angelo, Elin;
Rønningen, Anders;
Rønning, Rut Jorunn.
(2017)
Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2017)
Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin;
Sæther, Morten.
(2017)
Eleven og musikken.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Rolle, Christian;
Angelo, Elin;
Georgii-Hemming, Eva.
(2017)
Mapping the methodological field of discourse analysis in music education review. A review study, part 1.
Musikpädagogische Forschung
Vitenskapelig artikkel
-
Uhre, Kristin;
Angelo, Elin.
(2017)
Musikkundervisning i barnehagelærerutdanninga. .
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Rønningen, Anders;
Angelo, Elin.
(2017)
Cutting Edge Kulturskole, 2017. Community Arts // Arts Education?? Konferanse på USN, oktober 2017.
Annet produkt
2016
-
Østern, Anna-Lena;
Angelo, Elin.
(2016)
Ricoeurs teori om fortellingens trefoldige mimesis og narrativ tilnærming til musikkpedagogisk forskningspraksis.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Lærerutdannerens profesjonsforståelse : en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet.
Acta Didactica Norge
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
A French horn pedagogue’s professional understanding
French horn didactopographer teaching students from beginner to expert, with teacher education as an ending point.
The European Journal of Philosophy in Arts Education
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Music educators' expertise and mandate: Who
decides, based on what?.
Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT)
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Angelo, Elin.
(2015)
The music educator: Bridging performance, community and education – An instrumental teacher’s professional understanding.
International Journal of Community Music
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2015)
Music Education as a Dialogue Between the Outer and the Inner. A Jazz Pedagogue's Philosophy of Music Education.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2015)
Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Skolen som mulighetenes
univers i bygda.
Eksistensorientert ledelse som drivkraft.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin.
(2015)
The Thrill of Making a Racket. Nietzsche, Heidegger and Community Samba in Schools by Christopher Naughton.
British Journal of Music Education
Anmeldelse
-
Thorjussen, Frode;
Angelo, Elin.
(2015)
Den musikalske rollemodell. En mikroetnografisk kasus-studie av voksenrollen i en steinerbarnehage. .
Steinerhøgskolen
Mastergradsoppgave
-
Greta, Aarthun;
Angelo, Elin.
(2015)
Estetiske fags verdier og betydning – for individet, i relasjoner og for samfunnet. En kritisk diskursanalyse av estetiske fags læreplaner og av et utvalg politiske dokumenter .
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Fiskum, Vegar Husby;
Angelo, Elin.
(2015)
Samspill og ensembleledelse: fagets kunnskapsbidrag til ferdigutdannede musikklærere.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Moxness, Lea;
Angelo, Elin.
(2015)
Sirkunstneren. Sirkusundervisning i det kulturskolerelaterte feltet. .
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Juberg, Erlend Østbø;
Angelo, Elin.
(2015)
Korpsdirigenten og samspill.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Sæther, Morten;
Østern, Anna-Lena ;
Wilhelmsen, Merete;
Varkøy, Øivind;
Østern, Tone Pernille;
Letnes, Mari-Ann.
(2015)
CEK2015: Cutting Edge kulturskole. Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning. DMMH. https://www.kulturskoleradet.no/_extension/media/1265/orig/2015_Cutting_Edge_konfereanserapport.pdf.
Annet produkt
2014
-
Angelo, Elin .
(2014)
Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Angelo, Elin ;
Sæther, Morten.
(2014)
Barnet och musiken. En introduktion i musikpedagogik för förskollärare.
Gleerups Utbildning AB
Gleerups Utbildning AB
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin ;
Kalsnes, Signe.
(2014)
Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin ;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Albertsen, Gøran Aas;
Angelo, Elin.
(2014)
Musikkteori møter den digitale læringsarena. Utvikling av en app i samarbeid med elever fra ungdomsskolen.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
2013
-
Angelo, Elin ;
Østern, Anna-Lena;
Karlsen, Geir.
(2013)
Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling.
Bedre Skole
Short communication
-
Angelo, Elin .
(2013)
Musikkundervisning som en dialog mellom det ytre og det indre. En jazzpedagogs profesjonsforståelse.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin .
(2013)
The duty of Gamelan. A Gamelan pedagogue's philosophy of work.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin ;
Dyndahl, Petter;
Fossum, Hanne;
Varkøy, Øivind.
(2013)
Kunstfaglig kunnskapsløft.
Morgenbladet
Kronikk
-
Sørngård, Monica Rønning;
Angelo, Elin.
(2013)
Estetisk egenverdi i en spesialpedagogisk praksis. En studie om tre læreres begrunnelser for fagene fys.mus og log.mus. .
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Landrø, Karsten;
Hinsverk, Håvard;
Hestnes, Bård;
Angelo, Elin.
(2013)
Korps og kulturskole i SFO og grunnskole. .
Norges musikkorps forbund
Rapport
2012
-
Angelo, Elin ;
Varkøy, Øivind.
(2012)
Om opplevelser og forståelser av instrumentalpedagogiske praksiser.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin .
(2012)
Profesjonsforståelse hos en instrumentalpedagog i en samordnet musikklærerstilling : musikkundervisning som felles skaping av fellesskap.
Nordisk kulturpolitisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin .
(2012)
Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
2010
-
Angelo, Elin.
(2010)
Midtnorsk nettverk for kulturskoleforskning.
Annet produkt
Tidsskriftspublikasjoner
-
Angelo, Elin;
Berge, Ola Kveseth;
Heian, Mari Torvik.
(2023)
Struggles of Governance and Autonomy in the Field of Kulturskole.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin;
Hovde, Sunniva Skjøstad;
Martin, Rosemary Kate;
Reistadbakk, Egil Furu;
Bekken, Tor Einar Bjørnhullet;
Dolmen, Bjørn David.
(2023)
Creating a collaborative ‘we’ in the MDD-group at ILU/NTNU. Exploring and considering issues, challenges, visions, and joys among employees in music, dance and drama at the department of teacher education at NTNU.
www.universitetsavisa.no
Fagartikkel
-
Kolaas, Solveig Salthammer;
Angelo, Elin.
(2022)
Samkunst for selve livet: Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Varkøy, Øivind;
Angelo, Elin;
Rolle, Christian.
(2020)
Artist or Crafts(wo)man?.
The European Journal of Philosophy in Arts Education
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin;
Varkøy, Øivind;
Georgii-Hemming, Eva.
(2019)
Notions of Mandate, Knowledge and Research in Norwegian Classical Music Performance Studies.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2018)
Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools.
The Journal of Arts Management, Law, and Society
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2017)
Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Rolle, Christian;
Angelo, Elin;
Georgii-Hemming, Eva.
(2017)
Mapping the methodological field of discourse analysis in music education review. A review study, part 1.
Musikpädagogische Forschung
Vitenskapelig artikkel
-
Østern, Anna-Lena;
Angelo, Elin.
(2016)
Ricoeurs teori om fortellingens trefoldige mimesis og narrativ tilnærming til musikkpedagogisk forskningspraksis.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Lærerutdannerens profesjonsforståelse : en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet.
Acta Didactica Norge
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
A French horn pedagogue’s professional understanding
French horn didactopographer teaching students from beginner to expert, with teacher education as an ending point.
The European Journal of Philosophy in Arts Education
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Music educators' expertise and mandate: Who
decides, based on what?.
Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT)
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2015)
The music educator: Bridging performance, community and education – An instrumental teacher’s professional understanding.
International Journal of Community Music
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2015)
The Thrill of Making a Racket. Nietzsche, Heidegger and Community Samba in Schools by Christopher Naughton.
British Journal of Music Education
Anmeldelse
-
Angelo, Elin ;
Østern, Anna-Lena;
Karlsen, Geir.
(2013)
Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling.
Bedre Skole
Short communication
-
Angelo, Elin .
(2013)
The duty of Gamelan. A Gamelan pedagogue's philosophy of work.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin ;
Dyndahl, Petter;
Fossum, Hanne;
Varkøy, Øivind.
(2013)
Kunstfaglig kunnskapsløft.
Morgenbladet
Kronikk
-
Angelo, Elin ;
Varkøy, Øivind.
(2012)
Om opplevelser og forståelser av instrumentalpedagogiske praksiser.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin .
(2012)
Profesjonsforståelse hos en instrumentalpedagog i en samordnet musikklærerstilling : musikkundervisning som felles skaping av fellesskap.
Nordisk kulturpolitisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Wenche, Waagen;
Hamnes, David Scott;
Angelo, Elin.
(2024)
Instrumentalopplæring mellom nybegynner og profesjon.
Norsk Musikkforlag
Fagbok
-
Heide, Anne Lise;
Batt-Rawden, Kari Bjerke;
Stranden, Marit;
Angelo, Elin.
(2024)
Health and Life Skills Through Music, Arts and Culture in Education .
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (7)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Øien, Ola Buan;
Kolaas, Solveig Salthammer;
Duch, Michael Francis;
Angelo, Elin.
(2023)
Explorative Perspectives in Music and Education.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (6)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Rolfhamre, Robin ;
Angelo, Elin.
(2022)
Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (4)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (3)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (2)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Angelo, Elin;
Knigge, Jens.
(2020)
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (1)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sæther, Morten;
Angelo, Elin.
(2019)
Barnet og musikken
Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, 3. utgave.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Lærebok
-
Angelo, Elin;
Rønningen, Anders;
Rønning, Rut Jorunn.
(2017)
Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Sæther, Morten.
(2017)
Eleven og musikken.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2015)
Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin .
(2014)
Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Angelo, Elin ;
Sæther, Morten.
(2014)
Barnet och musiken. En introduktion i musikpedagogik för förskollärare.
Gleerups Utbildning AB
Gleerups Utbildning AB
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin ;
Kalsnes, Signe.
(2014)
Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Angelo, Elin.
(2024)
Musikerpedagogens profesjonsforståelse.
Faglig kapittel
-
Heide, Anne Lise;
Batt-Rawden, Kari Bjerke;
Stranden, Marit;
Angelo, Elin.
(2024)
Introduction: Health and Life Skills Through Music, Arts and Culture in Education
Anne-Lise Heide, Kari Bjerke Batt-Rawden, Marit Stranden, Elin Angelo.
Cappelen Damm Akademisk
Innledning
-
Øien, Ola Buan;
Kolaas, Solveig Salthammer;
Duch, Michael Francis;
Angelo, Elin.
(2023)
Introduction Explorative Perspectives in Music and Education.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Øien, Ola Buan;
Angelo, Elin.
(2023)
Filosofiske perspektiver som igangsettende impulser for å
utvikle forståelser om norsk musikklærerutdanning.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rolfhamre, Robin ;
Angelo, Elin.
(2022)
Introduction: Making History Through Music Performance and Education .
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Varkøy, Øivind;
Angelo, Elin.
(2022)
I spennet mellom samfunnsmandat og kunstnerisk frihet – en
filosofisk drøfting. .
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk
Innledning
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2021)
Kulturskolens mange
samarbeidskonstellasjoner som
verdidrevne sammenvevde
avhengighetsrelasjoner.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eidsvaag, Fritz Flåmo;
Angelo, Elin.
(2021)
The Craftsmanship that Disappeared? Investigating the Role of the Principal Instrument in Music Teacher Education Programs.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
The Discursive Terms of Music/Teacher Education at Four Higher Educational Institutions.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Angelo, Elin;
Knigge, Jens.
(2020)
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Cappelen Damm Akademisk
Innledning
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2017)
Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønningen, Anders;
Angelo, Elin;
Rønning, Rut Jorunn.
(2017)
IRISforsk: Erfaringer med en modell for forskning og utvikling i et profesjonsfelt.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Angelo, Elin.
(2015)
Music Education as a Dialogue Between the Outer and the Inner. A Jazz Pedagogue's Philosophy of Music Education.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Skolen som mulighetenes
univers i bygda.
Eksistensorientert ledelse som drivkraft.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin ;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin .
(2013)
Musikkundervisning som en dialog mellom det ytre og det indre. En jazzpedagogs profesjonsforståelse.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Martin, Rosemary Kate;
Angelo, Elin;
Vesterlid Strøm, Regine;
Jenssen, Runa Hestad.
(2023)
Voicing dialogues: Exploring kaleidoscopic notions of voice through performative autoethnography.
Hovedveileder: Rose Martin, Professor NTNU, ILU. Medveiledere: Elin Angelo og Regine Vesterlid Strøm, førstelektor Nord U.
.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Doktorgradsavhandling
-
Øyen, Jenny Elise;
Angelo, Elin;
Bandlien, Bjørn-Terje;
Ulrichsen, Gry Olsen.
(2020)
Tverrfaglig lærersamarbeid i Kulturdag. En narrativ studie av fortellinger om å delta som kulturskolelærer og grunnskolelærer i pilotprosjektet Kulturdag. .
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Angelo, Elin;
Aspfors, Jessica ;
Øien, Ola Buan.
(2020)
Understanding musical leadership in light of performative and pedagogical practices from a hermeneutic practice ecological perspective
Hovedveileder Elin Angelo. Medveileder: Jessica Aspfors, professor Nord U.
.
Nord Universitet
Doktorgradsavhandling
-
Rolfhamre, Robin ;
Angelo, Elin;
Øvrebø, Daniel Henry.
(2020)
Performative arts-based audience research: investigating experiences with high modernist works for solo flute.
Universitetet i Agder
Doktorgradsavhandling
-
Sjaastad, Hanne;
Angelo, Elin;
Eiksund, Øyvind Johan.
(2020)
Litt mer champagne i mellomgulvet! Sangmetaforer i spennet mellom kropp og språk.
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Berge, Ola Kveseth;
Angelo, Elin;
Heian, Mari Torvik;
Emstad, Anne Berit.
(2019)
Kultur + skole = sant. Kunnskapsgrunnlag om kulturskolen i Norge.
Telemarksforsking
Rapport
-
Viken, Andreas;
Angelo, Elin.
(2019)
Kulturskole: bredde//dybde .
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Aune, Solveig;
Angelo, Elin.
(2019)
Tusenkunstneren? En læreplananalyse av krav til fagkunnskap for Kunst- og designlæreren i den videregående skole.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Hellandsvik, Anna;
Angelo, Elin.
(2019)
Ledelses-og styringsutfordringer i kulturskolen : En kvalitativ studie om læreres og rektors refleksjoner.
Universitetet i Agder
Mastergradsoppgave
-
Uhre, Kristin;
Angelo, Elin.
(2017)
Musikkundervisning i barnehagelærerutdanninga. .
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Thorjussen, Frode;
Angelo, Elin.
(2015)
Den musikalske rollemodell. En mikroetnografisk kasus-studie av voksenrollen i en steinerbarnehage. .
Steinerhøgskolen
Mastergradsoppgave
-
Greta, Aarthun;
Angelo, Elin.
(2015)
Estetiske fags verdier og betydning – for individet, i relasjoner og for samfunnet. En kritisk diskursanalyse av estetiske fags læreplaner og av et utvalg politiske dokumenter .
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Fiskum, Vegar Husby;
Angelo, Elin.
(2015)
Samspill og ensembleledelse: fagets kunnskapsbidrag til ferdigutdannede musikklærere.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Moxness, Lea;
Angelo, Elin.
(2015)
Sirkunstneren. Sirkusundervisning i det kulturskolerelaterte feltet. .
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Juberg, Erlend Østbø;
Angelo, Elin.
(2015)
Korpsdirigenten og samspill.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Albertsen, Gøran Aas;
Angelo, Elin.
(2014)
Musikkteori møter den digitale læringsarena. Utvikling av en app i samarbeid med elever fra ungdomsskolen.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Sørngård, Monica Rønning;
Angelo, Elin.
(2013)
Estetisk egenverdi i en spesialpedagogisk praksis. En studie om tre læreres begrunnelser for fagene fys.mus og log.mus. .
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Landrø, Karsten;
Hinsverk, Håvard;
Hestnes, Bård;
Angelo, Elin.
(2013)
Korps og kulturskole i SFO og grunnskole. .
Norges musikkorps forbund
Rapport
-
Angelo, Elin .
(2012)
Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
PRODUKT
-
Nguyen, Thomas;
Angelo, Elin;
Sæther, Morten;
Gåsbakk, Berit.
(2023)
MiU23: Utfordringer og muligheter innen musikk og utdanning. Konferanse.
Annet produkt
-
Øien, Ola Buan (chair);
Angelo, Elin (co-chair);
Kolaas, Solveig Salthammer;
Lie, Marianne Baudouin;
Heide, Anne Lise.
(2022)
Conference - MiU22: Explorative perspectives in music and education.
Annet produkt
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Ofstad, Elisabeth Kathleen;
Angelo, Elin.
(2021)
Eiksund, Ø., Ofstad, E. K. & Angelo, E. (2021). NNRME21: Nordisk nettverk for musikkpedagogisk forskning. NTNU, 1–3. mars 2021 https://www.ntnu.edu/nnrme2021.
Annet produkt
-
Isaksen, Bjarne;
Blix, Hilde Synnøve Johansen;
Angelo, Elin.
(2019)
CEK2019: Cutting Edge kulturskole. Kritiske perspektiver på og i kulturskole. Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning. Universitetet i Tromsø, musikkonservatoriet. 3.–4 mars 2019. https://site.uit.no/cuttingedgeconference/.
Annet produkt
-
Rønningen, Anders;
Angelo, Elin.
(2017)
Cutting Edge Kulturskole, 2017. Community Arts // Arts Education?? Konferanse på USN, oktober 2017.
Annet produkt
-
Sæther, Morten;
Østern, Anna-Lena ;
Wilhelmsen, Merete;
Varkøy, Øivind;
Østern, Tone Pernille;
Letnes, Mari-Ann.
(2015)
CEK2015: Cutting Edge kulturskole. Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning. DMMH. https://www.kulturskoleradet.no/_extension/media/1265/orig/2015_Cutting_Edge_konfereanserapport.pdf.
Annet produkt
-
Angelo, Elin.
(2010)
Midtnorsk nettverk for kulturskoleforskning.
Annet produkt
INFORMASJONSMATR
-
Angelo, Elin.
(2020)
Musikkpedagogikk i utvikling. Blogginnlegg: https://www.ntnu.no/blogger/humsam/2020/11/18/musikkpedagogikk-i-utvikling/.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Undervisning
Emner
- MGLU5236 - Specialization in practical/artistic discipline
- DID3911 - Master thesis in arts education with creative practice
- MUSP4254 - Instrumental/vocal and ensemble didactics
- MGLU4216 - Foundational practices in music education
- MGLU5239 - Research in Arts Education with a focus on Methodology, Scientific theory and Analysis
Formidling
2024
-
Faglig foredragAngelo, Elin; Aubert, Jean; Hauen, Mali; Nørstebø, Kirsti; Øien, Ola Buan. (2024) OutMus resultater «teachers’ & leaders’ experiences». Norsk Kulturskoleråd OutMus Forskningsformidlingsseminar , Trondheim 2024-02-29 - 2024-02-29
-
Vitenskapelig foredragRønningen, Anders; Angelo, Elin. (2024) Leading Collaboration Between Primary School and Kulturskole. Nordic Network for Research in Music Education NNRME Conference , Bodø 2024-03-19 - 2024-03-21
2023
-
Vitenskapelig foredragAubert, Jean; Angelo, Elin. (2023) Kulturskolelærere i grunnskolen. Forskningsnettverk MiU (Musikkpedagogikk i utvikling) MiU23: Utfordringer og muligheter innen musikk og utdanning , Dronning Mauds Minne Høgskole 2023-10-26 - 2023-10-27
-
Faglig foredragAngelo, Elin; Øien, Ola Buan. (2023) Forskning i musikkmuseum-kontekst. Presentasjon og workshop, Rockheim og Ringve. Rockheim og Ringve Forskningsdag, Rockheim , Rockheim, Trondheim 2023-06-08 - 2023-06-08
-
Faglig foredragAngelo, Elin; Dragset, Iver; Nygård-Pearson, Elisabeth. (2023) Universitetskulturskoleprosjektet Kulturskolekonferansen Trøndelag 2023: Hvor er kulturskolene i Trøndelag om ti år?. Norsk kulturskoleråd Kulturskolekonferansen Trøndelag 2023: Hvor er kulturskolene i Trøndelag om ti år? , Røros 2023-08-28 - 2023-08-29
2022
-
Vitenskapelig foredragKnigge, Jens; Angelo, Elin; Hauen, Mali; Nørstebø, Kirsti; Rypestøl, Trygve. (2022) Effekter av instrumentalundervisning og ensemble-spilling i klasserommet — Musikkundervisning i samarbeid mellom kulturskole og grunnskole. Forskningsnettverk MiU (Musikkpedagogikk i utvikling) MiU22: Utforskende perspektiver i musikk og utdanning , Levanger 2022-10-26 - 2022-10-27
2021
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2021) MiU - Musikkpedagogikk i utvikling. FUTURED, Høgskulen på Vestlandet Webinar about the future for music teacher education in Norway , Online 2021-09-16 - 2021-09-16
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2021) Science Conversations, NTNU. Build a good research environment in your group . NTNU Science Conversations, NTNU , Online 2021-12-02 - 2021-12-02
-
Vitenskapelig foredragChristophersen, Catharina Renate; Onsrud, Silje Valde; Viig, Tine Grieg; Knudsen, Jan Sverre; Holdhus, Kari Mette; Ellefsen, Live Weider. (2021) Musikkfaget i lærerutdanningen - pågående forskning og visjoner for framtiden. FUTURED-prosjektet, Høgskulen på Vestlandet - Institutt for kunstfag, OsloMet, Senter for kunst og kultur i opplæringen Webinar om forskning på musikkfaget i lærerutdanningen , Online 2021-09-16 - 2021-09-16
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2021) Forskningsnettverket MiU og utvikling av forskningsfellesskap ved UiA. UiA, referanse: Birte Myhrstad Fagdag, UiA , Kristiansand/ digitalt 2021-12-07 - 2021-12-07
2019
-
Vitenskapelig foredragVarkøy, Øivind; Angelo, Elin. (2019) Artist or Crafts(wo)man?. Nordic Network for Research in Music Education Paperpresentasjon , Stockholm 2019-02-26 - 2019-02-28
-
Vitenskapelig foredragUlrichsen, Gry Olsen; Angelo, Elin. (2019) Can the subsubjects speak? The lack of arts diversity in the discourse of kulturskole. NTNU, ILU. DENOR (Decolonial critique, knowledge production and social change in the Nordic countries), Decolonial Perspectives on Education, , Trondheim 2019-05-04 - 2019-05-05
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin; Ulrichsen, Gry Olsen. (2019) Can the subsubjects speak? The lack of arts diversity in the discourse of kulturskole. . UIT, Tromsø. Cutting Edge Kulturskole konferanse 2019-10-03 - 2019-10-04
2018
-
Vitenskapelig foredragVarkøy, Øivind; Angelo, Elin. (2018) Notions of Mandate, Knowledge and Research in Higher Music Education in Norway. NNMPF, Norges musikkhøgskole Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning , Hurdal 2018-02-13 - 2018-02-15
-
Faglig foredragBergsland, Andreas; Angelo, Elin; Kulset, Nora Bilalovic; Langdalen, Jørgen; Gilbertson, Simon; Holdhus, Kari. (2018) Challenges and possibilities for musical knowledge transmission, learning and education between music disciplines. NTNU, Institutt for musikk, Grieg Research School (UiB) Knowing Music, Musical Knowing , Trondheim 2018-10-23 - 2018-10-26
2017
-
Faglig foredragLundh, Lise; Rønning, Rut Jorunn; Aglen, Gry Sagmo; Angelo, Elin; Rønningen, Anders; Westby, Inger Anne. (2017) IRISforsk - a pilot for Nordic Research School for School Development In and Around the School of Music and Arts. NNMPF 2017 2017-03-14 - 2017-03-14
2016
-
Vitenskapelig foredragVarkøy, Øivind; Georgii-Hemming, Eva; Angelo, Elin; Rolle, Christian; Johansson, Karin; Gies, Stefan. (2016) The DAPHME project. Panel: Ø. Varkøy: Professionalisation and the autonomy of the arts. Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning Nettverk for Nordisk Musikkpedagogisk Forskning, konferanse 2016 , Høgskolen i Hedmark 2016-03-08 - 2016-03-10
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2016) School as the universe of opportunities in the district community. NERA , Helsinki 2016-03-09 - 2016-03-11
-
Faglig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2016) Samarbeid om mestring og læring i Tolga kommune.Konturer av en eksistensieltbasert ledelse. NTNU Kvlitet i skolen , Hell 2016-02-04 - 2016-02-05
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2016) Norsk nettverk for kulturskolerelatert forskning. Kompetensdialog–kulturskola, Sverige. Svenska kulturskolerådet Kompetensdialog – kulturskola, kompetensförsörjning og forskning , Stockholm, Zinkendamn 2016-05-12 - 2016-05-12
2015
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin . (2015) Kunstner eller lærer? Et typisk profesjonsdilemma i det musikk- og kunstpedagogiske landskapet. NTNU Kunstdidaktisk forum, NTNU , Norge 2015-01-29 - 2015-01-29
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin; Rut Jorunn, Rønning; Rønningen, Anders; Westby, Inger Anne; Brit Ågot Brøske, Danielsen; Mari Ystanes, Fjeldstad. (2015) IRISforsk symposium. Norsk nettverk for kulturskolerelatert forskning Cutting Edge kulturskole , DMMH 2015-10-27 - 2015-10-28
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2015) Part of the symposium: Philosophy of Music Education Challenged: Heideggerian Inspirations. Paper: Music Education as a Dialogue between the Outer and the Inner A Jazz Pedagogue’s Philosophy of Music Education . University in Exeter Reserach In Music Education Conference , Exeter 2015-04-14 - 2015-05-18
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skolelederes samarbeid om et helhetlig opplæringsmiljø der mestring, tilhørighet og inkludering er omdreiningspunkt. . Confex Confex Skolelederkonferanse , Oslo 2015-03-17 -
-
Faglig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2015) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen. PLU, NTNU Kunstdidaktisk forum , Trondheim 2015-01-29 -
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2015) Musicians expertise and mandate in society - who decides?. ISPME, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst International Society for Philosophy in Music Education , Frankfurt Am Main 2015-06-03 - 2015-06-06
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin; Østern, Anna-Lena. (2015) Narrativ tilnærming til musikk- og kunstpedagogisk forskningspraksis. Hvorfra, hvorfor og hvordan?. NNMPF Sibeliusakademiet NNMPF konferanse , Helsinki 2015-03-03 - 2015-03-05
-
Faglig foredragAngelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2015) Eksistensbasert ledelse. NTNU, PLU Invitert presentasjon, master i skoleledelse , Trondheim 2015-05-13 - 2015-05-13
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skolelederforum CONFEX, skolelederforum , Oslo, Radison Hotel Blu Alna 2015-03-19 - 2015-03-20
-
Vitenskapelig foredragVarkøy, Øivind; Damkjaer, Camilla; Letnes, Mari-Ann; Westby, Inger Anne; Rønningen, Anders; Angelo, Elin. (2015) Forskning om kunst og kultur i kommunene – hva trengs?. DMMH / Norsk Kulturskoleråd Cutting Edge Kulturskole 2015 , Trondheim 2015-10-27 - 2015-10-28
2014
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Angelo, Elin ; Østern, Anna-Lena. (2014) Kunstdidaktisk forum med boklansering og 5-årsmarkering av masterstudiet i kunstfagdidaktikk. Faggruppen for kunstfag, mediefag og idrett, PLU, NTNU Kunstdidaktisk forum med boklansering og 5-årsmarkering av masterstudium , Camous Moholt, NTNU, Trondheim 2014-09-25 - 2014-09-25
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin . (2014) Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Norges Musikkhøgskole, Norsk kulturskoleråd Nasjonalt Nettverk for kulturskolerelatert forskning , Oslo 2014-02-13 - 2014-02-14
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin ; Kalsnes, Signe. (2014) Artist or teacher? Professional dilemmas in music and art teacher education. Nordi Education Research Association,Høgskolen i LIllehammer NERA konferanse 2014-03-05 - 2014-03-07
-
Faglig foredragAngelo, Elin. (2014) Kunstpedagogikk og estetisk tilnærming til læring. Presentasjon og workshop, heldag. Tolga kulturskole, referanse: Berit Konstad Graftås Fagdag for ansatte i skole/kulturskole og kommune i Røros, Os, Tolga og Tynset , Tolga 2014-11-14 - 2014-11-14
-
Faglig foredragAngelo, Elin. (2014) Kunstpedagogikk. Heldag med presentasjon + ledelse av workshop . Norsk kulturskoleråd. Referanse: Åste Selnes Domaas Fagdag Norsk kulturskoleråd , NTNU, Moholt, PLU 2014-08-19 - 2014-08-19
2013
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin . (2013) Musikeryrket som profesjon og kvalifiseringsområde. Norsk kulturskoleråd/ Norges musikkhøgskole Kulturskolenes lederkonferanse , Oslo 2013-04-04 - 2013-04-05
-
Vitenskapelig foredragVarkøy, Øivind; Christensen, Solveig ; Angelo, Elin . (2013) Perspektiver på musikkutdanning og profesjonstenking. Norsk kulturskoleråd/ Norges musikkhøgskole Kulturskolenes lederkonferanse , Oslo 2013-04-04 - 2013-04-05
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin . (2013) Om profesjonsforståelser. Norsk kulturskoleråd Nord Norge Norsk kulturskoleråd Nord Norge, Konferanse , Bodø 2013-03-15 - 2013-03-15
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin . (2013) Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser. Nordisk nettverk for musikkpedagogisk forskning NNMPF konferanse , Bergen 2013-02-27 - 2013-03-01
2012
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin . (2012) Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser. VIA University College Gamle autoriteter og ny legitimitet - Konference i Nordisk nettværk for professionsforskning , Århus 2012-10-25 - 2012-10-26
2011
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin . (2011) General Music Didactis Does Not Exist. Or?. Nordisk nettverk for research in Music Education /DPU NNMPF- konferanse , DPU København 2011-04-21 - 2011-04-24
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin . (2011) Music Education as Dialogue Between the Outer and the Inner / A Jazz Pedagogues Philosophy of Work http://ir.lib.uwo.ca/lme/May30/Program/26/. The University of Western Ontario, Canada Leading Music Education Conference , The University of Western Ontario, 2011-05-28 - 2011-05-31
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin . (2011) Allmenn musikkdidaktikk finnes ikke. Eller?. NMH/ Norsk kulturskoleråd Konferanse, nettverk for kulturskolerelatert forskning , Oslo, NMH 2011-03-23 - 2011-03-23
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin . (2011) Instrumentalpedagog og brobygger mellom utøving, kulturdeltakelse og pedagogisk virksomhet/ En musikklærers profesjonsforståelse. NAFOL / Høgskolen i Bergen NAFOL nasjonal konferanse , Bergen 2011-10-09 - 2011-10-09
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin . (2011) Published paper: Music Education as Dialogue Between the Outer and the Inner / A Jazz Pedagogues Philosophy of Work http://ir.lib.uwo.ca/lme/May30/Program/26/. The University of Western Ontario, Canada Published paper from the conference: Leading Music Education , The University of Western Ontario, 2011-06-10 - 2012-06-10
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2011) Music education as dialogue between the outer and the inner. A jazz pedagogues philosophy of work. Don Wright Faculty of Music, University of Western Ontario Leading Music Education , London, Canada 2011-05-29 - 2011-06-01
2010
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2010) Musikkpedagog og brobygger mellom utøving, kulturdeltakelse og pedagogisk virksomhet. En studie av en instrumentalpedagogs praksis i en liten kulturskole i distriktsnorge. University of Queensland, School of Music Narrative Soundings. Narrative Inquiry in Music Education , Brisbane, Queensland 2010-11-24 - 2010-11-27
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2010) Musikkpedagog og brobygger mellom utøving, kulturdeltakelse og pedagogisk virksomhet. En studie av én instrumentalpedagogs arbeid i en liten kulturskole i distrikts Norge. NAFOL Nasjonal forskerskole for lærerutdanning, nasjonal konferanse , Bergen 2010-11-09 -
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2010) Essens eller struktur. To teoretiske tilganger til forskning om instrumentalpedagogisk praksis. PLU, NTNU, Kunstdidaktisk forum Kunstdidaktisk forum , Låven, Dragvoll 2010-05-31 - 2010-05-31
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2010) Essence or Structure? which insights can a heideggerian perspective provide, compared to a foucaultian perspective, in research of music education?. Nordic Network for Research in Music Education NNMPF konferanse 2010 , Malmö 2010-04-21 - 2010-04-23
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2010) Samarbeid på ledernivå mellom kulturskole og grunnskole. Norsk kulturskoleråd,Nettverk for kulturskolerelatert forskn Cutting Edge Kulturskole 2017 , Tønsberg 2010-10-17 - 2010-10-18
2009
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2009) Om kulturskolenes kompetansebehov. Norsk Kulturskoleråd Sør-Trøndelag Ledersamling, Norsk kulturskoleråd , Inderøya 2009-11-27 - 2009-11-27
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2009) Kulturskolelæreres hverdag. Norsk kulturskoleråd Nord Trøndelag foredrag , Steinkjer 2009-02-20 - 2009-02-20
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2009) The Music Teachers Dilemma, competence and tasks in harmony?. Nordisk Nettverk for musikkpedgogisk forskning paper , Ørebro 2009-01-20 - 2009-01-23
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2009) The Art Teachers´ Dilemma. Nordic Educational Research Association NERA , Trondheim 2009-03-05 - 2009-03-07
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2009) Musikkpedagogisk diskurs. Høgskolen i Nord Trøndelag FOU i praksis 2009 , Levanger 2009-04-23 - 2009-04-24
-
Populærvitenskapelig foredragWaagen, Wenche; Aalberg, Elin Angelo. (2009) Kulturskole for alle? KRONIKK i Adresseavisen 1. juli 2009. Adresseavisen Kronikk , Trondheim 2009-07-01 - 2009-07-01
2003
-
PosterAalberg, Elin Angelo. (2003) Mini I-kurs for skolekorpsmusikanter. Instruktørkurs for lærere til aspiranter / aspirantkorps , Steindal skole 2003-09-12 - 2003-09-13
-
Populærvitenskapelig foredragAngelo, Elin ; Semundseth, Marit. (2003) Sprusikk, språkstimulering gjennom fagene norsk og musikk. Dronning Mauds Minne, Høgskolen Fagdag for assistenter i barnehage og SFO , Trondheim 2003-10-02 - 2003-10-03