Einar Sundsdal
Om
Publikasjoner
2024
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2024)
Hermeneutikk.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Sundsdal, Einar.
(2024)
The teacher’s primary responsibility is the uniqueness of
every child: the radically learner-sensitive pedagogy of
Anna Sethne.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2023
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Schanke, Tuva.
(2023)
Selvvirksomhet og selvbestemmelse i barnehagen.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2022
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2022)
Skolen - et sted å leke?.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2022)
Skolens mangel på mening.
Adressavisen
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2022)
Å være et ugagns menneske.
Barnehagefolk
Fagartikkel
2021
-
Sundsdal, Einar;
øksnes, maria.
(2021)
Hva mener vi med lek i skolen? .
Adressavisen
Leserinnlegg
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2021)
Play and the Pedagogical Apparatus.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2021)
The Value of Play in Education.
Oxford University Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2021)
Lederartikkel til temaseksjon (Pedagogikk og kritikk).
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Leder
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2021)
Et tidsskrift for kritikk, åpenhet og undring.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Leder
2020
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2020)
Lek i fritidshem.
Gleerups Utbildning AB
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2020)
Er det plass til barnas lek i skolen?.
Avisa Vårt land
Kronikk
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2020)
Barns lek i skolen.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Løvlie, Lars;
Nome, Dag Øystein;
Evenshaug, Trude.
(2020)
La skolen etter Coronaviruset bli en lek.
VG : Verdens gang
Kronikk
2019
-
Volckmar, Nina;
Sundsdal, Einar.
(2019)
Notes from the Editors.
Nordic Journal of Educational History
Leder
-
Sundsdal, Einar.
(2019)
Problematiske program.
Første steg
Anmeldelse
2018
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Ny kunnskap om lekens begrunnelse.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
Leserinnlegg
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Oppdragelsens endelikt i barnehagen?.
Arr - Idéhistorisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Når oppdragelse fjernes fra barnehagen, står bare læring igjen. Det bør bekymre.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
Kronikk
-
Sundsdal, Einar.
(2018)
Om barns læring.
Fagsnakk
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Haugen, Cecilie.
(2018)
Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
"...det langsiktige prosjekt som er min tilværelse" Ungdom, fortellinger og forskning.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Snipp snapp snute, oppdragelse er ute!.
Første steg
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Udisiplinert lykke. Lek som motstands- og frigjøringsbegrep.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Lærebok
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Lekens egenverdi i ny rammeplan.
Første steg
Fagartikkel
2017
-
Sundsdal, Einar.
(2017)
Filosofi og barnehageliv.
Første steg
Anmeldelse
-
Sundsdal, Einar.
(2017)
Pedagogikk på barnas premisser.
Bedre Skole
Anmeldelse
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2017)
Leklust i förskolan. Främja lekens egenvärde.
Gothia fortbildning
Lærebok
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2017)
Om å stille feil spørsmål i lekforskningen.
Dansk pædagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2017)
Om å verdsette barns lek.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2017)
Barnehagelæreren i filosofenes lys.
Første steg
Anmeldelse
2016
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2016)
Lekelykke i barnehagen.
Barnehagefolk
Fagartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2016)
En venn kan ikke være perkfekt.
Første steg
Fagartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2016)
Lek – det som gör livet värt att leva.
Studentlitteratur AB
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2016)
Foreldre - barn.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Løvlie, Lars.
(2016)
Fremtidens skole. Leder.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Leder
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2016)
"Æ ha lært mæ det sjøl!" Læring i barnehagen.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2016)
Barndom i barnehagen: Læring.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2016)
Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver.
ViaSystime
Faglig kapittel
2015
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Klassledning och barnperspektivet.
Venue: Populärvetenskaplig tidskrift för forskning om skola och förskola
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver.
ViaSystime
Faglig kapittel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Ubehaget i den dialogiske kulturen: Om misforståelser og bommerter i forskningsprosessen.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2015)
Barns vennskap med andre.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Mye bra om kritikk. Bokanmeldelse av "Profesjon og kritikk" redigert av B. A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem.
Første steg
Anmeldelse
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Løvlie, Lars.
(2015)
Leder (9. april 2015).
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Leder
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Til forsvar for barns spontane lek.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Vitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Heldagsskolen kan true barnets frie lek.
Vårt land
Kronikk
2014
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2014)
Barns rett til lek i pedagogikkens tidsalder.
Utdanning
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2014)
Nymoralisme i norsk pedagogikk.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2014)
Disiplinert demokrati.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2014)
Er vi økonomiske monstre? Å fremme kjærlighet til naturen - eller hvordan snakker vi om barn i barnehagen.
Harvest : Mennesket & naturen
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Kanestrøm, Endre;
Taraldsen, Eldar.
(2014)
Klasseledelsens blindflekker. -om uro, klasseledelse og ny-enkel pedagogikk. Bok 3 i serien "Den profesjonelle lærer".
Norsk Pedagogisk Forlag
Populærvitenskapelig bok
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2014)
Lek - det som gjør livet verdt å leve!.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2014)
Barns rett til lek er truet.
Årstidsbrevet
Kronikk
2013
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
Et større fellesskap av sjeler. Replikk til Anders Burman.
Utbildning och Demokrati
Short communication
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2013)
Barns rett til lek er truet.
Dagsavisen
Kronikk
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
John Stuart Mill - Dannelse gjennom frihet og følelser.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
Richard Rorty - Med håp om en bedre fremtid.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
Naturalistisk humanisme - bidrag til et pedagogisk standpunkt.
Akademika forlag
Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo (176)
Doktorgradsavhandling
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
Mennesket er ikke skaperverkets krone.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Sundsdal, Einar.
(2012)
Danning nedenfra.
Salongen : Nettstedet for filosofi og idéhistorie
Kronikk
-
Sundsdal, Einar.
(2012)
'Danning nedenfra'.
Folkehøgskolen
Kronikk
2011
-
Sundsdal, Einar.
(2011)
Om skrift, stemme og nærvær. Jacques Derridas lesning av Ferdinand de Saussures Course in General Linguistics.
Abstrakt forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2011)
Danning som naturgave.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Strand, Torill.
(2011)
Reality is catching up with me : empirical knowledge and philosophy of education.
Nordic Studies in Education
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2022)
Skolens mangel på mening.
Adressavisen
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2022)
Å være et ugagns menneske.
Barnehagefolk
Fagartikkel
-
Sundsdal, Einar;
øksnes, maria.
(2021)
Hva mener vi med lek i skolen? .
Adressavisen
Leserinnlegg
-
Sundsdal, Einar.
(2021)
Lederartikkel til temaseksjon (Pedagogikk og kritikk).
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Leder
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2021)
Et tidsskrift for kritikk, åpenhet og undring.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Leder
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2020)
Er det plass til barnas lek i skolen?.
Avisa Vårt land
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Løvlie, Lars;
Nome, Dag Øystein;
Evenshaug, Trude.
(2020)
La skolen etter Coronaviruset bli en lek.
VG : Verdens gang
Kronikk
-
Volckmar, Nina;
Sundsdal, Einar.
(2019)
Notes from the Editors.
Nordic Journal of Educational History
Leder
-
Sundsdal, Einar.
(2019)
Problematiske program.
Første steg
Anmeldelse
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Ny kunnskap om lekens begrunnelse.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
Leserinnlegg
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Oppdragelsens endelikt i barnehagen?.
Arr - Idéhistorisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Når oppdragelse fjernes fra barnehagen, står bare læring igjen. Det bør bekymre.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
Kronikk
-
Sundsdal, Einar.
(2018)
Om barns læring.
Fagsnakk
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Snipp snapp snute, oppdragelse er ute!.
Første steg
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Lekens egenverdi i ny rammeplan.
Første steg
Fagartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2017)
Filosofi og barnehageliv.
Første steg
Anmeldelse
-
Sundsdal, Einar.
(2017)
Pedagogikk på barnas premisser.
Bedre Skole
Anmeldelse
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2017)
Om å stille feil spørsmål i lekforskningen.
Dansk pædagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2017)
Barnehagelæreren i filosofenes lys.
Første steg
Anmeldelse
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2016)
Lekelykke i barnehagen.
Barnehagefolk
Fagartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2016)
En venn kan ikke være perkfekt.
Første steg
Fagartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Løvlie, Lars.
(2016)
Fremtidens skole. Leder.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Leder
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Klassledning och barnperspektivet.
Venue: Populärvetenskaplig tidskrift för forskning om skola och förskola
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Mye bra om kritikk. Bokanmeldelse av "Profesjon og kritikk" redigert av B. A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem.
Første steg
Anmeldelse
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Løvlie, Lars.
(2015)
Leder (9. april 2015).
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Leder
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Til forsvar for barns spontane lek.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Vitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Heldagsskolen kan true barnets frie lek.
Vårt land
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2014)
Barns rett til lek i pedagogikkens tidsalder.
Utdanning
Kronikk
-
Sundsdal, Einar.
(2014)
Er vi økonomiske monstre? Å fremme kjærlighet til naturen - eller hvordan snakker vi om barn i barnehagen.
Harvest : Mennesket & naturen
Populærvitenskapelig artikkel
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2014)
Barns rett til lek er truet.
Årstidsbrevet
Kronikk
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
Et større fellesskap av sjeler. Replikk til Anders Burman.
Utbildning och Demokrati
Short communication
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2013)
Barns rett til lek er truet.
Dagsavisen
Kronikk
-
Sundsdal, Einar.
(2012)
Danning nedenfra.
Salongen : Nettstedet for filosofi og idéhistorie
Kronikk
-
Sundsdal, Einar.
(2012)
'Danning nedenfra'.
Folkehøgskolen
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Strand, Torill.
(2011)
Reality is catching up with me : empirical knowledge and philosophy of education.
Nordic Studies in Education
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2020)
Barns lek i skolen.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Haugen, Cecilie.
(2018)
Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Lærebok
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2017)
Leklust i förskolan. Främja lekens egenvärde.
Gothia fortbildning
Lærebok
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2016)
Barndom i barnehagen: Læring.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Kanestrøm, Endre;
Taraldsen, Eldar.
(2014)
Klasseledelsens blindflekker. -om uro, klasseledelse og ny-enkel pedagogikk. Bok 3 i serien "Den profesjonelle lærer".
Norsk Pedagogisk Forlag
Populærvitenskapelig bok
Del av bok/rapport
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2024)
Hermeneutikk.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Sundsdal, Einar.
(2024)
The teacher’s primary responsibility is the uniqueness of
every child: the radically learner-sensitive pedagogy of
Anna Sethne.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Schanke, Tuva.
(2023)
Selvvirksomhet og selvbestemmelse i barnehagen.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2022)
Skolen - et sted å leke?.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2021)
Play and the Pedagogical Apparatus.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2021)
The Value of Play in Education.
Oxford University Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2020)
Lek i fritidshem.
Gleerups Utbildning AB
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
"...det langsiktige prosjekt som er min tilværelse" Ungdom, fortellinger og forskning.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Udisiplinert lykke. Lek som motstands- og frigjøringsbegrep.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2017)
Om å verdsette barns lek.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2016)
Lek – det som gör livet värt att leva.
Studentlitteratur AB
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2016)
Foreldre - barn.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2016)
"Æ ha lært mæ det sjøl!" Læring i barnehagen.
Cappelen Damm Akademisk
Faglig kapittel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2016)
Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver.
ViaSystime
Faglig kapittel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver.
ViaSystime
Faglig kapittel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Ubehaget i den dialogiske kulturen: Om misforståelser og bommerter i forskningsprosessen.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2015)
Barns vennskap med andre.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2014)
Nymoralisme i norsk pedagogikk.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2014)
Disiplinert demokrati.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2014)
Lek - det som gjør livet verdt å leve!.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
John Stuart Mill - Dannelse gjennom frihet og følelser.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
Richard Rorty - Med håp om en bedre fremtid.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
Mennesket er ikke skaperverkets krone.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2011)
Om skrift, stemme og nærvær. Jacques Derridas lesning av Ferdinand de Saussures Course in General Linguistics.
Abstrakt forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2011)
Danning som naturgave.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
Naturalistisk humanisme - bidrag til et pedagogisk standpunkt.
Akademika forlag
Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo (176)
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
Faglig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2024) Lek, undervisning og læring. Universitetet i Malmö Högare seminariet 2024-03-05 -
-
Vitenskapelig foredrag
-
Faglig foredragØksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2024) Overgang barnehage-skole. Universitetet i Malmö, Sverige 2024-03-05 -
2023
-
Vitenskapelig foredragØksnes, Maria; Sundsdal, Einar; Schanke, Tuva. (2023) The role of children`s curiosity and playfulness in transition pedagogy. EECERA 2023-09-01 -
-
Vitenskapelig foredragØksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2023) Freedom to play and explore in Norwegian out-of-school hours care. NERA 2023-03-15 -
2022
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Forskningsetikk i innovasjonsprosjektet Bedre skolestart for alle . CeDif forskningsseminar 2022-03-18 -
-
Faglig foredrag
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Schanke, Tuva. (2022) "It's complicated." Scheduled play. NERA NERA conference , Reykjavik 2022-06-01 - 2022-06-03
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Skolen - et sted å leke?. CeDif forskningsseminar 2022-05-03 -
-
Faglig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Smeby, Kristine Warhuus; Olaussen, Ingvild Olsen; Svensson, Helene Berntsen. (2022) Bedre skolestart forskningsverksted 10 nov. . Bedre skolestart forskningsverksted 10 nov. 2022-11-10 -
-
Faglig foredragSundsdal, Einar. (2022) Lek og læring i barnehage og skole. Trondheim kommune Fagdag Trondheim kommune , Trondheim 2022-08-19 -
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) The Values of Play in Education. NERA NERA conference , Reykjavik 2022-06-01 - 2022-06-03
2019
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2019) Colonization of play?. The fifth biennial Philosophy at Play conference , Prague 2019-06-24 - 2019-06-26
2018
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Fra oppdragelse til læring i barnehagen. . Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU Den sjuende nordiske utdanningshistoriske konferansen , Trondheim 2018-09-19 - 2018-09-20
-
Populærvitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Lekelyst i barnehage og skole. Friminutt: Universitetsbiblioteket NTNU 2018-12-05 - 2018-12-05
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2018) Lek og det lykkelige liv. Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo Lars Løvlie 80 år , Oslo 2018-10-12 - 2018-10-12
-
IntervjuHeie, Magnus; Sundsdal, Einar. (2018) Open Access-tidsskrift med kritisk blikk på det pedagogiske forskningsområdet. Fagsnakk.no Fagsnakk.no [Internett] 2018-09-18
-
IntervjuTverrå Løkås, Mariell; Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Forfatterne kommer med et høyt og tydelig varsko på lekens vegne. Barnehage.no Barnehage.no [Fagblad] 2018-09-25
-
Faglig foredragSundsdal, Einar. (2018) Lekens egenverdi og nytterverdi. CappelenDamm Akademisk Lek og barneliv 2018-03-15 - 2018-03-15
2017
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Barnet og læreplanen. Norsk lærerutdanning 2017. NTNU Barneperspektiv i nordisk pedagogikk- og barne/ungdomsforskning 2017-11-30 - 2017-11-30
-
Faglig foredragSundsdal, Einar. (2017) Tavleundervisning. NTNU SU-fakultetet NTNU SU Fakultetets utdanningskonferanse 2017 2017-09-02 - 2017-09-03
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2017) Friendship among children - a phenomenological perspective. NERA The 45th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA) , København 2017-03-23 - 2017-03-25
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) In defense of the intrinsic value of children`s play. International Council for Children's Play (ICCP) 27th ICCP World Play Conference Researching Play , Vilnius 2017-06-15 - 2017-06-17
2015
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2015) Danning og lek i et naturalistisk-humanistisk perspektiv. Anne Stokke, Uit Det arktiske universitet NATUR - DANNING - LEK 2015-10-14 - 2015-10-14
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2015) John Deweys begrep om respekt for naturen. Anne Stokke, UIT Det arktiske universitet NATUR - DANNING - LEK , Alta 2015-10-14 - 2015-10-14
-
Faglig foredragSundsdal, Einar. (2015) Leken setter fremtiden fri. Utdanningsforbundet På spor etter lek - nye perspektiver på lek i det moderne samfunn , Trondheim 2015-11-12 - 2015-11-12
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2015) Barneperspektivet og klasseledelse. FLT FOU-julelønsj , Rotvoll 2015-12-15 - 2015-12-15
-
Faglig foredragSundsdal, Einar. (2015) Vennskap med andre. Utviklingsforum Ny kunnskap om vennskap i barnehagen , Oslo 2015-11-19 - 2015-11-19
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Classroom managment and democracy for education - it won't work!. Nordic Educational Research Association NERA 2015 - Marketisation and Differentiation in Education , Gøteborg 2015-03-04 - 2015-03-06
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Froebel’s idea of play – a hermeneutical challenge. Nordic Educational Research Association NERA 2015 - Marketisation and Differentiation in Education , Gøteborg 2015-03-04 - 2015-03-06
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2015) Dannelse og den naturalistiske vending. FoU i praksis , Trondheim 2015-04-09 - 2015-04-10
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Praksishypotesen og lekens egenverdi i pedagogikkens tidsalder. FoU i praksis , Trondheim 2015-04-09 - 2015-04-10
-
Faglig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Heldagsskolen og barneperspektivet. Utdanningspolitisk utvalg i Utdanningsforbundet Seminar om heldagsskolen , Oslo 2015-05-27 - 2015-05-27
2014
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2014) Education for sustainable development - a Dewean reorientation. Nordisk foreninng for pedagogisk forskning NERA 42nd Congress , Lillehammer 2014-03-05 - 2014-03-07
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Play is what makes life worth living. Nordisk foreninng for pedagogisk forskning NERA 42nd Congress , Lillehammer 2014-03-05 - 2014-03-07
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Classroom management and democracy in education - a critical discussion. Nordisk foreninng for pedagogisk forskning NERA 42nd Congress , Lillehammer 2014-03-05 - 2014-03-07
2013
-
IntervjuSundsdal, Einar; Firing Lunde, Anders. (2013) Et lite stykke natur. Morgenbladet Morgenbladet [Avis] 2013-07-26
-
IntervjuSundsdal, Einar; Jonassen, Trine. (2013) Naturlig danning. Barnehage.no Medlemsmagasin for PBL Barnehage.no Medlemsmagasin for PBL [Avis] 2013-11-01
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2013) Naturalistisk dannelse - betydning, muligheter og pedagogisk praksis. Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo Prøveforelesning for graden ph.d , Oslo 2013-06-27 - 2013-06-27
-
Populærvitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2013) Ansvar og dannelse i barnehagen. Blåbæråsen barnehage Foredrag , Lillesand 2013-11-14 -
-
Populærvitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2013) Danning sett i lys av barnehagens samfunnsmandat og samfunnets krav om effektivitet og utbytte av utdanningen. Utdanningsforbundet (Lillesand) Pedagogisk debattforum , Lillesand 2013-11-13 -
2009
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2009) Revising Subjectivity: Final Vocabularies and Pragmatist Notions. PESA Annual Meeting of the Philosophy of Education Society of Australasia , Honolulu 2009-12-03 - 2009-12-06