Sindre Dagsland
Om
Interesseområder
Anvendt språkvitenskap, dialogisme, diskursanalyse, relieffteori, posisjoneringsanalyse, aspektanalyse, skriveopplæring, utvikling av skrivekompetanse, skriveforskning, norskdidaktikk, litteraturdidaktikk, flerstemmighet i overganger mellom musikk og litteratur, elevers skaping av estetiske uttrykk, vitenskapsteori, kunstnerisk forskning, improvisasjonsstudier, sanglyrikk.
Prosjekter
2018-dd: "Lydrik(k)": Lærerstudenters og elevers skaping av tekst og lydlandskaper i en norsk- og musikkfaglig setting (undervisnings- og forskningsprosjekt), prosjektleder sammen med Even Igland Diesen og Ola Harstad. https://www.ntnu.no/ilu/lydrikk og https://www.ntnu.no/ilu/estetikk-tvers
2018-2019: NTNUs Innovasjonsstipend 2018: Teoretisk videreutvikling og didaktisk konkretisering av en kontekstuell tilnærming til aspekt i elevtekster.
2013-2017: Doktorgradsstipendiat i Normprosjektet (Developing national standards for the assessment of writing. A tool for teaching a learning). www.norm.skrivesenteret.no
Forskning
Publikasjoner
2023
-
Dagsland, Sindre;
Kvistad, Anne Holten;
Otnes, Hildegunn.
(2023)
The Complexity of Assignment Design: Functional Dimensions and Semiotic Domains in Assignments Designed by Teachers in the NORM-project.
The Journal of Writing Research
Vitenskapelig artikkel
-
Dagsland, Sindre;
Reistadbakk, Egil Furu.
(2023)
Tarzan og de svarte lovløse. Tverrestetisk elevlåtanalyse.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Dagsland, Sindre.
(2023)
Aisha trer fram som skriver. Kreativ, transspråklig skriving for nyankomne elever. .
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2022
-
Dagsland, Sindre.
(2022)
Sanglyrikk og estetiske arbeidsmåter som inngang til transspråking.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
2021
-
Dagsland, Sindre;
Diesen, Even Igland;
Harstad, Ola.
(2021)
Om havfruer og havmenn: samspillet mellom sangtekst, beat og flow i elevlåten "Rundlurt" og i morsmålsfagets sanglyrikkundervisning.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Diesen, Even Igland;
Harstad, Ola;
Dagsland, Sindre.
(2020)
Trøblete tenåringstematikk. Rapplyrisk posisjonering og tekstkompetanse i elev- og studentproduksjoner.
Norsklæreren
Vitenskapelig artikkel
-
Harstad, Ola;
Dagsland, Sindre;
Diesen, Even Igland.
(2020)
"Lysne" som lysning. Vestlandslyrikk og eksistensielt
orientert litteraturundervisning.
Norsklæreren
Vitenskapelig artikkel
-
Dagsland, Sindre;
Diesen, Even Igland;
Harstad, Ola.
(2020)
Motstand som didaktisk potensial i kreative skriveprosesser.
Norsklæreren
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Dagsland, Sindre.
(2019)
Aspekt som analytisk tilnærming til utforskende elevtekster.
Nordic Journal of Literacy Research
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Dagsland, Sindre.
(2018)
Om å jakte på heffalomper: Et metalingvistisk perspektiv på antatt reflekterende og antatt utforskende skriving i norsk og matematikk.
NTNU, Det humanistiske fakultet
Doktorgradsavhandling
2015
-
Dagsland, Sindre.
(2015)
Om relasjonen skrivehandling-skriveoppgave-elevtekst. Utfordringer ved antatt reflekterende elevtekster.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014
-
Dagsland, Sindre;
Harstad, Ola.
(2014)
Gentle Steps and Smiles - Mellom flerstemmighet og autoritet.
Litteraturtidsskriftet Lasso
Populærvitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Dagsland, Sindre;
Kvistad, Anne Holten;
Otnes, Hildegunn.
(2023)
The Complexity of Assignment Design: Functional Dimensions and Semiotic Domains in Assignments Designed by Teachers in the NORM-project.
The Journal of Writing Research
Vitenskapelig artikkel
-
Diesen, Even Igland;
Harstad, Ola;
Dagsland, Sindre.
(2020)
Trøblete tenåringstematikk. Rapplyrisk posisjonering og tekstkompetanse i elev- og studentproduksjoner.
Norsklæreren
Vitenskapelig artikkel
-
Harstad, Ola;
Dagsland, Sindre;
Diesen, Even Igland.
(2020)
"Lysne" som lysning. Vestlandslyrikk og eksistensielt
orientert litteraturundervisning.
Norsklæreren
Vitenskapelig artikkel
-
Dagsland, Sindre;
Diesen, Even Igland;
Harstad, Ola.
(2020)
Motstand som didaktisk potensial i kreative skriveprosesser.
Norsklæreren
Vitenskapelig artikkel
-
Dagsland, Sindre.
(2019)
Aspekt som analytisk tilnærming til utforskende elevtekster.
Nordic Journal of Literacy Research
Vitenskapelig artikkel
-
Dagsland, Sindre;
Harstad, Ola.
(2014)
Gentle Steps and Smiles - Mellom flerstemmighet og autoritet.
Litteraturtidsskriftet Lasso
Populærvitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Dagsland, Sindre;
Reistadbakk, Egil Furu.
(2023)
Tarzan og de svarte lovløse. Tverrestetisk elevlåtanalyse.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Dagsland, Sindre.
(2023)
Aisha trer fram som skriver. Kreativ, transspråklig skriving for nyankomne elever. .
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dagsland, Sindre.
(2022)
Sanglyrikk og estetiske arbeidsmåter som inngang til transspråking.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Dagsland, Sindre;
Diesen, Even Igland;
Harstad, Ola.
(2021)
Om havfruer og havmenn: samspillet mellom sangtekst, beat og flow i elevlåten "Rundlurt" og i morsmålsfagets sanglyrikkundervisning.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dagsland, Sindre.
(2015)
Om relasjonen skrivehandling-skriveoppgave-elevtekst. Utfordringer ved antatt reflekterende elevtekster.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Dagsland, Sindre.
(2018)
Om å jakte på heffalomper: Et metalingvistisk perspektiv på antatt reflekterende og antatt utforskende skriving i norsk og matematikk.
NTNU, Det humanistiske fakultet
Doktorgradsavhandling
Formidling
2023
-
ProgramledelseMyren-Svelstad, Per Esben; Stavsøien, Marion G; Diesen, Even Igland; Dagsland, Sindre. (2023) Raplyrikk i norskfaget. Samtale med Even Igland Diesen og Sindre Dagsland. Litt.Snakk Litt.Snakk [Internett] 2023-02-08
-
Faglig foredragDiesen, Even Igland; Reistadbakk, Egil Furu; Dagsland, Sindre. (2023) Lydrik(k) Xpress. NTNU Workshop: The multicultural classroom , Trondheim 2023-11-30 - 2023-11-30
-
Faglig foredragDagsland, Sindre; Eltervaag, Carl-Gunnar; Diesen, Even Igland. (2023) Lydrik(k): Lyden av språklig samspill. NTNU / biblioteket Kunnskapslunsj , Trondheim 2023-11-02 - 2023-11-02
-
Vitenskapelig foredragDagsland, Sindre. (2023) Kreativ, transspråklig skriving for nyankomne elever. Helsingfors Universitet NNFF9 – Den nionde konferensen ordnad av Nordiskt nätverk för forskning i förstaspråksdidaktik , Helsinki 2023-10-26 - 2023-10-26
-
Vitenskapelig foredragLyngstad, Anne Berit; Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland; Gagnat, Line Haanes; Harstad, Ola. (2023) Mangfold og motstand: Tverrestetiske og -faglige møter i norskfaget (symposium) . Helsingfors universitet NNFF9 - Den nionde konferensen ordnad av Nordisk nätverk för forskning i förstaspråkdidaktik , Helsinki 2023-10-26 - 2023-10-26
2022
-
Vitenskapelig foredragDagsland, Sindre; Kjelaas, Irmelin. (2022) Myndigjøring gjennom skapende, transspråklige praksiser. Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning Skriv! Les! , Trondheim 2022-05-10 - 2022-05-11
-
DokumentarEltervaag, Carl-Gunnar; Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland. (2022) Lydrik(k) - dokumentar. Youtube / skrivesenteret.no Youtube / skrivesenteret.no [Internett] 2022-12-01
-
Faglig foredragDagsland, Sindre; Diesen, Even Igland. (2022) Lydrik(k): Mer lyd, rap, herjing og fuzzpedal i klasserommet, takk! . NTNU Lærekraft - Lærerutdanningen 100 år , Trondheim 2022-10-06 - 2022-10-06
-
Faglig foredragDagsland, Sindre; Diesen, Even Igland. (2022) Mer lyd, rap, herjing og fuzzpedal i klasserommet! . LNU (Landslaget for norskundervisning) LNU-konferansen 2022, "Tel denne? - om vurdering i det fornya norskfaget" , Trondheim 2022-08-27 - 2022-08-27
2017
-
Populærvitenskapelig foredragHarstad, Ola; Dagsland, Sindre; Skaftun, Atle. (2017) Tankegods: Mikhail M. Bakhtin. Litteratur på Blå Samtale , Blå 2017-11-21 - 2017-11-21