Dag Atle Lysne
Om
Jeg er førsteamanuensis i biologi og naturfagdidaktikk ved NTNU med en dr.scient. grad i økologi fra Universitetet i Tromsø. Jeg har også flere års erfaring fra grunnskole og barnehage. Fra 2009 til 2013 ledet jeg NTNU Kompetanse i skolen som organiserer NTNUs tilbud inn mot det statlige systemet for videreutdanning av lærere. Deretter var jeg leder for Program for lærerutdanning (PLU) frem til instituttet opphørte ved utgangen av 2016.
Mine forskningsinteresser er knyttet til kontekstualisering av læring og undervisning i naturfag, med særlig vekt på verdien av praktisk arbeid for å fremme læring blant elever i grunnopplæringen. De siste årene har jeg også forsket på læringsfremmende bruk av digitale tjenester i høyere utdanning.
Publikasjoner
2024
-
Lysne, Dag Atle;
Ossiannilsson, Ebba;
Toft Nørgård, Rikke;
Nykvist, Shaun S..
(2024)
Editorial: Increased quality education through cross-campus learning environments.
Frontiers in Education
Leder
-
De Caro-Barek, Veruska;
Lysne, Dag Atle;
Støckert, Robin;
Solbjørg, Ole Kristen;
Røren, Kari Anne Flem.
(2024)
Places of Learning: A Discussion of Radcliffe’s Framework for Learning Spaces in Light of Merleau-Ponty’s Phenomenology.
Nordic Studies in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Lysne, Dag Atle;
Haga, Monika;
Høgseth, Harald Bentz;
Heide, Anne Lise.
(2024)
Folkehelse og livsmestring i skolen – livskvalitet for alle i alle fag.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2023
-
Lysne, Dag Atle;
De Caro-Barek, Veruska;
Støckert, Robin;
Røren, Kari Anne Flem;
Solbjørg, Ole Kristen;
Nykvist, Shaun S.
(2023)
Students' motivation and ownership in a cross-campus and online setting.
Frontiers in Education
Vitenskapelig artikkel
-
de Caro-Barek, Veruska;
Lysne, Dag Atle;
Støckert, Robin;
Solbjørg, Ole Kristen;
Røren, Kari Anne Flem.
(2023)
Dynamic learning spaces—dynamic pedagogy. Students’ voices from a master’s program focusing on student active learning in a cross-institution two-campus organization.
Frontiers in Education
Vitenskapelig artikkel
2022
-
de Caro-Barek, Veruska;
Lysne, Dag Atle;
Støckert, Robin;
Røren, Kari Anne Flem;
Solbjørg, Ole Kristen.
(2022)
Multi-campus learning arenas for student active learning in higher education: a somersault into the future.
INTED Proceedings
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Lysne, Dag Atle;
Esjeholm, Bjørn Tore.
(2021)
Hvordan kommuniserer lærere med elevene i teknologiprosjekter?.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Nykvist, Shaun S.;
de Caro-Barek, Veruska;
Støckert, Robin;
Lysne, Dag Atle.
(2021)
Key Factors Needed for Developing a Higher Education Cross-Campus Learning Environment in a Nordic Context.
Frontiers in Education
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Emstad, Anne Berit;
Strømme, Alex;
Knutsen, Bård;
Lysne, Dag Atle.
(2020)
Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Langseth, Inger Dagrun;
Lysne, Dag Atle;
Nykvist, Shaun S.;
Haugsbakken, Halvdan.
(2019)
MOOC Platforms: A Nordic Approach to Research Informed Education in Higher Education.
CEUR Workshop Proceedings
Vitenskapelig artikkel
-
Haugsbakken, Halvdan;
Nykvist, Shaun S.;
Lysne, Dag Atle.
(2019)
The Need to Focus on Digital Pedagogy for Online Learning.
European Journal of Education (EJED)
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Lysne, Dag Atle;
Postholm, May Britt.
(2018)
En studie av skolebasert kompetanseutvikling i lokale kontekster.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Bungum, Berit;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Lysne, Dag Atle.
(2016)
Students’ Use of Science and Mathematics in Practical Projects in Design and Technology.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014
-
Bungum, Berit;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Lysne, Dag Atle.
(2014)
Science and Mathematics as part of practical projects in technology and design: An analysis of challenges in realising the curriculum in Norwegian schools.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Manshadi, Saeed ;
Lysne, Dag Atle.
(2014)
Mathematical speech and practical action: a case study of the challenges of including mathematics in a school technology project.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology
Vitenskapelig artikkel
2013
-
Bungum, Berit;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Lysne, Dag Atle.
(2013)
Teknologiprosjekter som læringsarena og betydningen av hensikt og kontekst.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lysne, Dag Atle;
Engvik, Gunnar.
(2013)
Skolebasert kompetanseutvikling. Piloten i Midt-Norge 2012/2013. En kvalitativ kasusstudie av faktorer som hemmer og fremmer læring.
NTNU, Program for lærerutdanning
Rapport
-
Lysne, Dag Atle;
Esjeholm, Bjørn Tore.
(2013)
Hvordan bidrar elevenes erfaringer til arbeidet med teknologi og design?.
Naturfag
Fagartikkel
-
Lysne, Dag Atle;
Hoveid, Halvor.
(2013)
A practical approach in technology and design in a school for all (Norway).
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lysne, Dag Atle.
(2013)
Hvordan bidrar elevenes erfaringer til arbeidet med teknologi i skolen?.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Manshadi, Saeed ;
Lysne, Dag Atle.
(2013)
Meningsdanning i matematikk basert på arbeid i teknologi og design.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Lysne, Dag Atle;
Bungum, Berit.
(2012)
Praktisk arbeid på tvers av fag - sløsing med tid eller godt læringsarbeid?.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Lysne, Dag Atle.
(2012)
Technology & design as contexts for science and mathematics? An empirical study of the realisation of curriculum intentions in Norwegian schools.
Linköping University Electronic Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lysne, Dag Atle;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Byrkjeflot , Liv;
Bentsen , Birgitte;
Manshadi, Saeed .
(2012)
Fire elevprosjekter innenfor teknologi og design.
Naturfag
Fagartikkel
-
Bungum, Berit;
Hoveid, Halvor;
Lysne, Dag Atle;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Byrkjeflot , Liv;
Bentsen , Birgitte.
(2012)
Et forskningsprosjekt om teknologi og design i skolen.
Naturfag
Fagartikkel
-
Byrkjeflot , Liv;
Lloyd, Margaret;
Lysne, Dag Atle.
(2012)
Bloggen - en lite utnytta mulighet?.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2011
-
Byrkjeflot , Liv;
Lloyd, Margaret;
Lysne, Dag Atle.
(2011)
Discussions on conceptual knowledge and the use of blogs.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2010
-
Byrkjeflot , Liv;
Lysne, Dag Atle;
Lloyd, Margaret.
(2010)
The use of blogs in discussions on conceptual knowledge.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2006
-
Lysne, Dag Atle;
Hemmingsen, Willy;
Skorping, Arne.
(2006)
Is reduced body growth of cod exposed to the gill parasite Lernaeocera branchialis a cost of resistance?.
Journal of Fish Biology
Vitenskapelig artikkel
2002
-
Lysne, Dag Atle;
Skorping, Arne.
(2002)
The parasite Lernaeocera branchialis on caged cod: infection pattern is caused by differences in host susceptibility.
Parasitology
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Lysne, Dag Atle;
Ossiannilsson, Ebba;
Toft Nørgård, Rikke;
Nykvist, Shaun S..
(2024)
Editorial: Increased quality education through cross-campus learning environments.
Frontiers in Education
Leder
-
De Caro-Barek, Veruska;
Lysne, Dag Atle;
Støckert, Robin;
Solbjørg, Ole Kristen;
Røren, Kari Anne Flem.
(2024)
Places of Learning: A Discussion of Radcliffe’s Framework for Learning Spaces in Light of Merleau-Ponty’s Phenomenology.
Nordic Studies in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Lysne, Dag Atle;
De Caro-Barek, Veruska;
Støckert, Robin;
Røren, Kari Anne Flem;
Solbjørg, Ole Kristen;
Nykvist, Shaun S.
(2023)
Students' motivation and ownership in a cross-campus and online setting.
Frontiers in Education
Vitenskapelig artikkel
-
de Caro-Barek, Veruska;
Lysne, Dag Atle;
Støckert, Robin;
Solbjørg, Ole Kristen;
Røren, Kari Anne Flem.
(2023)
Dynamic learning spaces—dynamic pedagogy. Students’ voices from a master’s program focusing on student active learning in a cross-institution two-campus organization.
Frontiers in Education
Vitenskapelig artikkel
-
de Caro-Barek, Veruska;
Lysne, Dag Atle;
Støckert, Robin;
Røren, Kari Anne Flem;
Solbjørg, Ole Kristen.
(2022)
Multi-campus learning arenas for student active learning in higher education: a somersault into the future.
INTED Proceedings
Vitenskapelig artikkel
-
Lysne, Dag Atle;
Esjeholm, Bjørn Tore.
(2021)
Hvordan kommuniserer lærere med elevene i teknologiprosjekter?.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Nykvist, Shaun S.;
de Caro-Barek, Veruska;
Støckert, Robin;
Lysne, Dag Atle.
(2021)
Key Factors Needed for Developing a Higher Education Cross-Campus Learning Environment in a Nordic Context.
Frontiers in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Strømme, Alex;
Knutsen, Bård;
Lysne, Dag Atle.
(2020)
Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Langseth, Inger Dagrun;
Lysne, Dag Atle;
Nykvist, Shaun S.;
Haugsbakken, Halvdan.
(2019)
MOOC Platforms: A Nordic Approach to Research Informed Education in Higher Education.
CEUR Workshop Proceedings
Vitenskapelig artikkel
-
Haugsbakken, Halvdan;
Nykvist, Shaun S.;
Lysne, Dag Atle.
(2019)
The Need to Focus on Digital Pedagogy for Online Learning.
European Journal of Education (EJED)
Vitenskapelig artikkel
-
Lysne, Dag Atle;
Postholm, May Britt.
(2018)
En studie av skolebasert kompetanseutvikling i lokale kontekster.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Lysne, Dag Atle.
(2014)
Science and Mathematics as part of practical projects in technology and design: An analysis of challenges in realising the curriculum in Norwegian schools.
Nordic Studies in Science Education
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Manshadi, Saeed ;
Lysne, Dag Atle.
(2014)
Mathematical speech and practical action: a case study of the challenges of including mathematics in a school technology project.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology
Vitenskapelig artikkel
-
Lysne, Dag Atle;
Esjeholm, Bjørn Tore.
(2013)
Hvordan bidrar elevenes erfaringer til arbeidet med teknologi og design?.
Naturfag
Fagartikkel
-
Lysne, Dag Atle;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Byrkjeflot , Liv;
Bentsen , Birgitte;
Manshadi, Saeed .
(2012)
Fire elevprosjekter innenfor teknologi og design.
Naturfag
Fagartikkel
-
Bungum, Berit;
Hoveid, Halvor;
Lysne, Dag Atle;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Byrkjeflot , Liv;
Bentsen , Birgitte.
(2012)
Et forskningsprosjekt om teknologi og design i skolen.
Naturfag
Fagartikkel
-
Lysne, Dag Atle;
Hemmingsen, Willy;
Skorping, Arne.
(2006)
Is reduced body growth of cod exposed to the gill parasite Lernaeocera branchialis a cost of resistance?.
Journal of Fish Biology
Vitenskapelig artikkel
-
Lysne, Dag Atle;
Skorping, Arne.
(2002)
The parasite Lernaeocera branchialis on caged cod: infection pattern is caused by differences in host susceptibility.
Parasitology
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Lysne, Dag Atle;
Haga, Monika;
Høgseth, Harald Bentz;
Heide, Anne Lise.
(2024)
Folkehelse og livsmestring i skolen – livskvalitet for alle i alle fag.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Lysne, Dag Atle.
(2016)
Students’ Use of Science and Mathematics in Practical Projects in Design and Technology.
Springer
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Lysne, Dag Atle.
(2013)
Teknologiprosjekter som læringsarena og betydningen av hensikt og kontekst.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lysne, Dag Atle;
Hoveid, Halvor.
(2013)
A practical approach in technology and design in a school for all (Norway).
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lysne, Dag Atle.
(2013)
Hvordan bidrar elevenes erfaringer til arbeidet med teknologi i skolen?.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Manshadi, Saeed ;
Lysne, Dag Atle.
(2013)
Meningsdanning i matematikk basert på arbeid i teknologi og design.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lysne, Dag Atle;
Bungum, Berit.
(2012)
Praktisk arbeid på tvers av fag - sløsing med tid eller godt læringsarbeid?.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bungum, Berit;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Lysne, Dag Atle.
(2012)
Technology & design as contexts for science and mathematics? An empirical study of the realisation of curriculum intentions in Norwegian schools.
Linköping University Electronic Press
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Byrkjeflot , Liv;
Lloyd, Margaret;
Lysne, Dag Atle.
(2012)
Bloggen - en lite utnytta mulighet?.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Byrkjeflot , Liv;
Lloyd, Margaret;
Lysne, Dag Atle.
(2011)
Discussions on conceptual knowledge and the use of blogs.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Byrkjeflot , Liv;
Lysne, Dag Atle;
Lloyd, Margaret.
(2010)
The use of blogs in discussions on conceptual knowledge.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Lysne, Dag Atle;
Engvik, Gunnar.
(2013)
Skolebasert kompetanseutvikling. Piloten i Midt-Norge 2012/2013. En kvalitativ kasusstudie av faktorer som hemmer og fremmer læring.
NTNU, Program for lærerutdanning
Rapport
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle; Knutsen, Bård; Strømme, Alex. (2024) Lærerstudenters kobling av undervisning i naturfag i alternative læringsarenaer til bærekraftig utvikling / Teacher students' connection of out of school teaching in science to sustainable development. University of Iceland NFSUN 2024 , Reykjavik 2024-06-05 - 2024-06-07
-
Vitenskapelig foredragLangbekkhei, Åse Karin; Lysne, Dag Atle. (2024) ELEVERS MOTIVASJON FOR UTESKOLE I KALDT VINTERVÆR / STUDENT MOTIVATION FOR OUT-DOOR SCHOOLING IN COLD WINTER WEATHER. University of Iceland NFSUN 2024 , Reykjavik 2024-06-05 - 2024-06-07
2023
-
Faglig foredragEikeseth, Unni; Lysne, Dag Atle; Staberg, Ragnhild Lyngved; Unander, Trine E.; Sanne, Vibeke Gilje. (2023) Skulehage, frå pynt til undervisningsressurs. NTNU NABU-konferansen 2023 , Trondheim 2023-10-19 - 2023-10-20
2022
-
Vitenskapelig foredragde Caro-Barek, Veruska; Lysne, Dag Atle; Støckert, Robin; Røren, Kari Anne Flem; Solbjørg, Ole Kristen. (2022) Multi-campus learning arenas for student active learning in higher education: a somersault into the future. IATED 16th International Technology, Education and Development Conference. , Valencia 2022-03-07 - 2022-03-08
2021
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle. (2021) Felles master i musikk, kommunikasjon og teknologi mellom UiO og NTNU. NTNU og Diku Læringsfestivalen 2021 , Webinar 2021-05-10 - 2021-05-11
-
Vitenskapelig foredragDe Caro-Barek, Veruska; Lysne, Dag Atle. (2021) «Hører du meg?»: Når studentene tar styringen og musikk og teknologi forenes. . NTNU Læringsfestivalen NTNU 2021 , Trondheim 2021-05-10 - 2021-05-11
-
Vitenskapelig foredragDe Caro-Barek, Veruska; Lysne, Dag Atle; Støckert, Robin; Røren, Kari Anne Flem; Solbjørg, Ole Kristen. (2021) Likeverdig og fleksibel flercampus-undervisning. Stemmer fra SALTO og SALTOMORTALE. NTNU Webinarfestivalen 2021 , NTNU 2021-11-24 - 2021-11-24
2020
-
Faglig foredragLangseth, Inger Dagrun; Lysne, Dag Atle; Krokan, Andreas. (2020) Smart læring Live - et nettkurs i å lage nettkurs. NTNU Drive Open Online Course , https://digit.ntnu.no 2020-06-15 - 2020-08-25
2018
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle. (2018) Felteksperimenter - av det mer heftige slaget. Universitet i Bergen I anledning Arne Skorping 70 år , Bergen 2018-11-02 - 2018-11-02
-
Vitenskapelig foredragKnutsen, Bård; Emstad, Anne Berit; Strømme, Alex; Lysne, Dag Atle. (2018) Bidrar uteskole i lærerutdanningen til bruk av uteskole i første yrkesår?. FoU i praksis 2018-10-24 - 2018-10-25
-
Faglig foredragStrømme, Alex; Emstad, Anne Berit; Lysne, Dag Atle; Knutsen, Bård. (2018) Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?. FoU i praksis 2018-10-24 - 2018-10-25
2013
-
PosterBungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2013) Students' use of science and mathematics in practical projects in design & technology: a case study from Norwegian schools. ESERA ESERA conference 2013 , Nicosia 2013-09-02 - 2013-09-07
2012
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2012) Technology & design as contexts for science and mathematics?An empirical study of the realisation of curriculum intentions in Norwegian schools. KTH / CETIS KTH and PATT Conferences 2012 , Stockholm 2012-06-26 - 2012-06-30
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2012) Teknologiprosjekter som læringsarena og betydningen av hensikt og kontekst. FoU i praksis 2012. Nordisk konferanse om praksisretta FoU i utdanninga , Trondheim 2012-04-23 - 2012-04-25
-
Vitenskapelig foredragManshadi, Saeed Dehghan; Lysne, Dag Atle. (2012) Meningsdanning i matematikk basert på arbeid i teknologi og design. Lærerutdanningsmiljøene i Trøndelag Fou i Praksis 2011 , trondheim 2012-04-23 - 2012-04-24
-
Populærvitenskapelig foredragEsjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2012) Hva er det teknologiske i teknologisk kunnskap?. Høgskolen i Finnmark Læringsdagene , Høgskoeln i Finnmark 2012-10-05 - 2012-10-05
-
Populærvitenskapelig foredragLysne, Dag Atle; Esjeholm, Bjørn-Tore. (2012) Forskningsresultater fra prosjektet " Teknologi og design- en kompetanseskaper for en framtid i nord". Høgskolen i Finnmark Læringsdagene , Høgskolen i Finnmark 2012-10-05 - 2012-10-05
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle. (2012) Kan bruken av elevenes erfaringer bidra til meningsdannelse?. FoU i praksis 2012. Nordisk konferanse om praksisretta FoU i utdanninga , Trondheim 2012-04-23 - 2012-04-25
2011
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle; Bentsen , Birgitte; Bungum, Berit; Byrkjeflot , Liv; Esjeholm, Bjørn-Tore; Hoveid, Halvor. (2011) Praktisk arbeid på tvers av fag: Sløsing med tid eller godt læringsarbeid? (Symposium). HiST, HiNT, NTNU, Dronning Mauds Minne FoU i praksis , Trondheim 2011-04-26 - 2011-04-27
2010
-
Vitenskapelig foredragByrkjeflot, Liv; Lloyd, Margaret; Lysne, Dag Atle. (2010) Discussions on conceptual knowledge and the use of blogs. STEM - Science, Technology, Engeneering and Mathematics in Education conference , Brisbane, Australia 2010-11-26 - 2010-11-27
-
Vitenskapelig foredragByrkjeflot, Liv; Lloyd, Margaret; Lysne, Dag Atle. (2010) DISCUSSIONS ON CONCEPTUAL KNOWLEDGE AND THE USE OF BLOGS. Queensland University of TEchnology STEM in Education Conference , Brisbane 2010-11-26 - 2010-11-27
2009
-
Vitenskapelig foredragByrkjeflot, Liv; Lysne, Dag Atle; Lloyd, Margaret. (2009) The use of Web-logs in Discussions on Conceptual Knowledge. ESERA - European Science Education Research Assosiation , Istanbul, Turkey 2009-08-31 - 2009-09-04
-
Vitenskapelig foredragByrkjeflot, Liv; Lysne, Dag Atle; Lloyd, Margaret. (2009) The use of web-logs in discussions on conceptual knowledge. European Science Education Research Association ESERA 2009; http://www.esera2009.org/ , Istanbull 2009-08-31 - 2009-09-04
2008
-
Vitenskapelig foredragVedal, Frank; Vedal, Frank; Esjeholm, Bjørn Tore; Esjeholm, Bjørn Tore; Lysne, Dag Atle. (2008) How do ICT related attitudes vary among teachers?. XIII IOSTE Symposium, the use of science and technology education for peace and sustainable development , Kusadasi, Turkey 2008-09-21 - 2008-09-26
-
Vitenskapelig foredragVedal, Frank; Vedal, Frank; Esjeholm, Bjørn Tore; Esjeholm, Bjørn Tore; Lysne, Dag Atle. (2008) How do ICT related attitudes vary among teachers?. XIII IOSTE Symposium "The use of science and technology education for peace and sustainable development , Izmir, Tyrkia 2008-09-21 - 2008-09-26
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle; Nykvist, Shaun; Lloyd, Margaret. (2008) Can web-log be used to link students practical activities to the use of theoretical concepts? Kan web-logg brukes for å koble praktisk arbeid til arbeid med teoretiske begreper?. The 9th Nordic Research Symposium on Science Education , Reykjavik, Island 2008-06-11 - 2008-06-15
2007
-
Vitenskapelig foredragMisund, Stig; Lysne, Dag Atle. (2007) Digitale bilder som læringsverktøy i naturfagundervisning. IKT-konferanse for barnehage- og skolefolk , Alta 2007-02-21 - 2007-02-22
-
Intervju
-
Intervju
-
Populærvitenskapelig foredragLysne, Dag Atle. (2007) Gode hus på trygg grunn ¿ teknologi og kreativitet i grunnskolen. Norsk Petroleumsforening utenTitteltekst , Alta 2007-10-17 - 2007-10-17
-
Populærvitenskapelig foredragLysne, Dag Atle. (2007) Et godt hus trenger en trygg grunn å stå på ¿ entreprenørskap i grunnskolen. Høgskolen i Finnmark, Forskningsdagene 2007 utenTitteltekst , Alta 2007-09-24 - 2007-09-28
-
PosterLysne, Dag Atle. (2007) IKT i læring. Fagkonferanse i naturfag for lærerutdannere , Drøbakk 2007-04-16 - 2007-04-18
-
PosterLysne, Dag Atle; Bongo, Marit Inger; Utsi, Tove Aagnes. (2007) Reinens skinn og gevir - biologi og samenes bruk. Naturfagkonferansen 2007 , Oslo 2007-10-25 - 2007-10-26
2006
-
Vitenskapelig foredragMisund, Stig; Lysne, Dag Atle. (2006) Technology in the compulsory school of Norway. Technology Education Conference , Queensland, Australia 2006-03-16 - 2006-03-18
-
PosterLysne, Dag Atle. (2006) Hvem skal studere?. Startmøte for utdanningssamarbeid i Hammerfest (Universitetene i Stavanger, i Tromsø og NTNU, og høgskolene i Narvik, i Tromsø og i Finnmark) , Hammerfest 2006-09-04 - 2006-09-05
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle. (2006) Technology and design in the Norwegian school system. Univeristy of Southern Queensland utenTitteltekst , Toowomba, Australia 2006-03-04 - 2006-03-04
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle. (2006) Technology in the compulsory school of Norway, syllabus, student projects and research. School of Mathematics, Science and Technology Education, Queensland University of Technology utenTitteltekst , Brisbane, Australia 2006-03-29 - 2006-03-29
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle. (2006) Forskerspiren i L06. Komsa skole utenTitteltekst , Alta 2006-09-18 - 2006-09-18
2005
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle; Misund, Stig; Esjeholm, Bjørn Tore. (2005) Hvilke faktorer påvirker aktivitetsnivå når elever i 3. klasse (8 - 9 år) arbeider med teknologi?. Det 8. nordiske symposium i naturfagdidaktikk. , Aalborg, Danmark 2005-05-02 - 2005-05-05
2004
-
Populærvitenskapelig foredragLysne, Dag Atle. (2004) Kjønn i naturen. Høgskolen i Finnmark, forskningsdagene utenTitteltekst , Alta Videregående skole 2004-09-23 - 2004-09-23
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle. (2004) Robolab - LEGO på Mars (gitt under Teacher Space Camp 2004). Nasjonalt senter for romrelatert opplæring (NAROM) utenTitteltekst , Andøya rakettskytefelt, Andøya 2004-08-10 - 2004-08-10
-
Vitenskapelig foredragEsjeholm, Bjørn Tore; Misund, Stig; Lysne, Dag Atle. (2004) Link science and technology and the children may love both. IOSTE Symposium (11 : "Science and technology education for a diverse world : dilemmas, needs and partnerships" ) , Lublin, Polen 2004-07-25 - 2004-07-25
-
PosterLysne, Dag Atle. (2004) Teknologi, hvor og hvordan?. Naturfagkonferansen 2004 , Høgskolen i Vestfold, Tønsberg 2004-10-07 - 2004-10-08
-
Populærvitenskapelig foredragLysne, Dag Atle; Esjeholm, Bjørn Tore. (2004) Robolab. Universitets- og Høgskolesenteret i Hammerfest, forskningsdagene 2004 utenTitteltekst , Breilia Ungdomsskole, Hammerfest 2004-09-20 - 2004-09-20
2003
-
PosterLysne, Dag Atle; Esjeholm, Bjørn Tore; Misund, Stig. (2003) Datastyrte drivhus, IKT brukt i uteskolesammenheng i natur- og miljøfag. IKT i Finnmarkskolen, Høgskolen i Finnmark , Alta 2003-10-29 - 2003-10-30
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle; Skorping, Arne. (2003) Do parasites influence reproductive effort in Atlantic cod?. 21th symposium of the Scandinavian Society for Parasitology , Bergen 2003-06-12 - 2003-06-15
-
Populærvitenskapelig foredragEsjeholm, Bjørn Tore; Lysne, Dag Atle; Misund, Stig. (2003) Bruk av teknologi i undervisningen, IKT brukt i uteskolesammenheng. Forskningsdagene 2003 ved Høgskolen i Finnmark utenTitteltekst , Alta 2003-09-22 - 2003-09-26
-
IntervjuMisund, Stig; Lysne, Dag Atle; Esjeholm, Bjørn Tore. (2003) Veksthus for teknikk-spirer. [Avis] 2003-05-31
2002
-
Vitenskapelig foredragMisund, Stig; Esjeholm, Bjørn Tore; Lysne, Dag Atle. (2002) IKT og entreprenørskap i praksis. FOU i praksis 2002 , Trondheim 2002-11-28 - 2002-11-29
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle; Skorping, Arne. (2002) Variation in infection levels in natural populations due to differences in host susceptibility. the 10th International Congress of Parasitology - ICOPA X , Vancouver, Canada 2002-08-04 - 2002-08-09
-
ProgramdeltagelseLysne, Dag Atle; Esjeholm, Bjørn Tore; Misund, Stig. (2002) Rakettprosjekt ved Talvik skole. [Radio] 2002-10-04
-
ProgramdeltagelseEsjeholm, Bjørn Tore; Lysne, Dag Atle; Misund, Stig. (2002) Raketter i naturfagsundervisningen. [Radio] 2002-10-07
-
PosterLysne, Dag Atle. (2002) Hvorfor gir parasitter problemer når vi samler fisk i merder?. Forskningsdagene 2002 , Høgskolen i Finnmark, Alta 2002-09-25 - 2002-09-25
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle; Misund, Stig; Esjeholm, Bjørn Tore. (2002) IKT brukt i UTE-skolen. Det syvende nordiske forskersymposium om undervisning i naturfag i skolen , Kristiansand 2002-06-15 - 2002-06-19
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle; Esjeholm, Bjørn Tore; Misund, Stig. (2002) IKT brukt i uteskolesammenheng i natur- og miljøfag. Notodden konferansen 2002 , Bø i Telemark 2002-10-14 - 2002-10-16
-
PosterLysne, Dag Atle; Larsson, June; Esjeholm, Bjørn Tore; Misund, Stig. (2002) Robotteknologi og IKT brukt i UTE-skolen for å fremme læring og kreativitet. IKT-konferansen, IKT i i Finnmarksskolen , Høgskolen i Finnmark, Alta 2002-09-26 - 2002-09-27
2001
-
PosterMisund, Stig; Lysne, Dag Atle. (2001) Praktisk undervisning i naturfag i et konstruktivistisk lys. Forskningsdagene 2000, Høgskolen i Finnmark. , Alta, 25/9-28/9 - 00
-
PosterLysne, Dag Atle; Misund, Stig. (2001) UTE-skole, en annen læringsarena. Læringsdagene i Alta 2001 , Alta 2001-10-22 - 2001-10-23
-
PosterMisund, Stig; Lysne, Dag Atle. (2001) Prosjektarbeid med våre studenter. Seminarrekke: Læring i fokus. , Høgskolen i Finnmark, Alta 2001-11-30 - 2001-11-30
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle; Skorping, Arne. (2001) Variation in susceptibility and body growth between hosts identified by their infection history. 20th Symposium of the Scandinavian Society for Parasitology , Stockholm-Sweden 2001-10-04 - 2001-10-07
-
Populærvitenskapelig foredragLysne, Dag Atle. (2001) Parasitter, fisk og andre dyr. Høgskolen i Finnmark. utenTitteltekst , Alta 2001-09-27 - 2001-09-27
2000
-
PosterLysne, Dag Atle. (2000) Finnes det nyttige parasitter?. Forskningsdagene 2000, Høgskolen i Finnmark. , Alta, 25/9-28/9 - 00.
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle; Skorping, Arne. (2000) Is reduced body growth of cod uninfected with the gill parasite L. branchialis a cost of resistance?. Evolutionary biology of host-parasite relationship: reality meets models. , Perpignan, France, 03.05 to 07.05
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle; Misund, Stig. (2000) Hva med å bruke naturen i undervisningen slik den foreligger som ekte "3-D"?. Notoddenseminaret 2000. Hovedtema: Bruk av hypermedia og web-basert informasjon i naturfagundervisningen. Presen asjon og kritisk analyse. , Notodden 2000-10-16 - 2000-10-19