Camilla Stabel Jørgensen
Om
Undervisning
- KRLE-faget i grunnskolelærerutdanningen
- KRLE og RE fagenes didaktikk i praktisk pedagogisk utdanning
- Videreutdanning for lærere
Fagfelt og forskingsinteresser
- Religions- og livssynsdidaktikk, ekskursjoner i religions- og livssynsfaget
- Skriving som nøkkelkompetanse, literacy, vurdering av skriving
- Estetikk i religions- og livssynsfaget, visuell kunst, arkitektur, fortellinger
- Religionsdialog, livssynsdialog, filosofisk samtale
- Eksistensielle spørsmål, etikkdidaktikk og demokratiopplæring
Forskingsprosjekt
Pågående:
- Literacy og faglegheit i skule og arbeidsliv – eit tverrfagleg forskingsmiljø (forsker og med i styringsgruppa)
- Utvikling av RLE i praksisfelleskap (forsker)
Avsluttet:
- SKRIV - Skriving som grunnleggende ferdighet og utfordring i alle fag (forsker)
- KURLE - Kartleggings- og utviklingsprosjekt i RLE (forsker)
Forskning
Publikasjoner
2024
-
Busterud, Lars;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2024)
Historiefagets metoder møter konspirasjonsteorier om 22. Juli-terroren.
Gyldendal Akademisk
Faglig kapittel
-
Bergane, Jean;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2024)
Kritisk lesning, rollespill, metarefleksjon og vurdering - et undervisningsopplegg om Illuminati.
Gyldendal Akademisk
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
-
Ilkama, Ina Marie Lunde;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2024)
Hinduistiske fortellinger fra tegneserier i begynneropplæring og barnehage.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2022
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2022)
Rapport fra konferanse "Utforskning av religioner og livssyn med ulike metoder i skolen".
Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge
Populærvitenskapelig artikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2022)
utForskerne. En ny tilnærming til religions- og livssynsundervisning i barneskolen.
ILU-NTNU
Oversatt bok
-
Andreassen, Øyvind Soltun;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2022)
Et ressursperspektiv på uenighet: Analyse av kjerneelementet Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder.
Prismet
Vitenskapelig artikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Andreassen, Øyvind Soltun;
Aadland, Ingunn.
(2022)
Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder.
Prismet
Leder
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Mongstad, Bjarte;
Wendel, Gunnvor;
Freathy, Rob.
(2022)
UtForskerne: En ny tilnærming til religions- og livssynsundervisning i barneskolen.
Prismet
Short communication
2021
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2021)
Ekskursjon i religions- og livssynsfaget.
IKO-forlaget A/S
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Unstad, Lars;
Jørgensen, Camilla Stabel;
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018.
Nordidactica
Vitenskapelig artikkel
-
Madsen, Roar;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2020)
Editorial 2020:2.
Nordidactica
Leder
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Madsen, Roar.
(2020)
Editorial Nordidactica 2020:3.
Nordidactica
Leder
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Maliks, Jakob Mattias;
Samoilow, Tatjana Kielland;
Aspelund, Ingrid;
Slåttum, Karoline.
(2020)
Læringsressurser
Læringsmateriell for undervisning om terrorangrepene 22. juli 2011 i sammenheng med tverrfaglig tema demokrati og medborgerskap.
Digitale læremidler
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Madsen, Roar.
(2020)
Editorial Nordidactica 2020-4.
Nordidactica
Leder
2019
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Madsen, Roar.
(2019)
Editorial Nordidactica 2019:1.
Nordidactica
Leder
-
Madsen, Roar;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2019)
Editorial/Oaivečálus Nordidactica 2019:2.
Nordidactica
Leder
-
Stabel, Anne-Mette;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2019)
Om månedsfester og årstidsfester i steinerskolen.
DIN - Tidsskrift for religion og kultur
Vitenskapelig artikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2019)
Etisk ekskursjon og filosofisk samtale.
Digitale læremidler
-
Madsen, Roar;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2019)
Editorial 2019:4 Kjerneelementer og store ideer.
Nordidactica
Leder
-
Madsen, Roar;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2019)
Editorial 2 Nordidactica 2019 3. Informasjon om den redaksjonelle prosessen.
Nordidactica
Leder
2018
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2018)
Ethical Excursions and Philosophical Dialogues in Teacher Education. A Waste of Time or a Wise Way to Necessary Knowledge?.
Waxmann Verlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2018)
RE-searchere i KRLE- lærerutdanningen – noen refleksjoner.
Prismet
Fagartikkel
-
Britton, Thérése Halvarson;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2018)
The construction of ‘religions’ during field visits .
Intercultural Education
Vitenskapelig artikkel
-
Lenz, Claudia;
Korbøl, Karsten;
Anker, Trine;
Bråten, Oddrun Marie Hovde;
Kvamme, Ole Andreas;
Sæther, Elin.
(2018)
Overstyring av 22. juli-senterets formidlingsvirksomhet.
VG : Verdens gang
Kronikk
2017
-
Ljones Øierud, Gunnfrid;
Skeie, Geir;
Nordvik, Nina;
Jørgensen, Camilla Stabel;
Hagesæther, Gunhild;
Midttun, Ann.
(2017)
Ny overordnet del av læreplanen for skolen.
Prismet
Fagartikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2017)
Camilla Stabel Jørgensen responderer på Verdensreligionsmodellen med Marie von der Lippe og Sissel Undheim.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2017)
Verdiløft og læringssyn.
Prismet
Short communication
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2017)
Bør ekskursjoner være del av religions- og livssynsundervisningen?.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2015
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2015)
Siden det er du som spør, er vel Jesus svaret! Om skriveoppgaver med relevans for RLE-faget i Normprosjektet.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2014)
Endringer i forståelsen av dannelse i skolens religions- og livssynsfag. Om noen utfordringer til faget i juridiske og pedagogiske/didaktiske tekster og hvordan skriving kan være med på å løse dem.
Prismet
Vitenskapelig artikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2014)
Elevvurdering i religions- og livssynsfaget Kvantitativt og kvalitativt rapporterte vurderingspraksiser: Hva forteller ulike tilnærminger?.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2014)
Som du spør får du svar? En empirisk studie av skriving i religions- og livssynsfaget.
Doktoravhandlinger ved NTNU (15)
Doktorgradsavhandling
2011
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2011)
Fagsjangere og fagspråk i RLE.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2010
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Domaas, Ola Erik.
(2010)
Kritisk literacy i elevers skriving i RLE.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2010)
Skriving i religions- og livssynsfaget - en analyse av læreplaner for faget.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2010)
Skriftlige spor etter elevers lesing i religions- og livssynsfaget - en undersøkelse av elevers KRL-notater.
Novus Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2009
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2009)
Moskeen i Kjøpmannsgata.
Adresseavisen
Kronikk
2008
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2008)
Skriving og engasjement. Om oppgavene i de nye lærebøkene i KRL.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2007
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Domaas, Ola Erik.
(2007)
En dom og et rundskriv.
Adresseavisen
Kronikk
2001
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2001)
Utviklingen av det ikonografiske programmet i glassmaleriene i Nidarosdomen. Hovedoppgave i religionshistorie.
Universitetet i Oslo
Universitetet i Oslo
Hovedfagsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2022)
Rapport fra konferanse "Utforskning av religioner og livssyn med ulike metoder i skolen".
Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge
Populærvitenskapelig artikkel
-
Andreassen, Øyvind Soltun;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2022)
Et ressursperspektiv på uenighet: Analyse av kjerneelementet Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder.
Prismet
Vitenskapelig artikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Andreassen, Øyvind Soltun;
Aadland, Ingunn.
(2022)
Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder.
Prismet
Leder
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Mongstad, Bjarte;
Wendel, Gunnvor;
Freathy, Rob.
(2022)
UtForskerne: En ny tilnærming til religions- og livssynsundervisning i barneskolen.
Prismet
Short communication
-
Unstad, Lars;
Jørgensen, Camilla Stabel;
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018.
Nordidactica
Vitenskapelig artikkel
-
Madsen, Roar;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2020)
Editorial 2020:2.
Nordidactica
Leder
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Madsen, Roar.
(2020)
Editorial Nordidactica 2020:3.
Nordidactica
Leder
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Madsen, Roar.
(2020)
Editorial Nordidactica 2020-4.
Nordidactica
Leder
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Madsen, Roar.
(2019)
Editorial Nordidactica 2019:1.
Nordidactica
Leder
-
Madsen, Roar;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2019)
Editorial/Oaivečálus Nordidactica 2019:2.
Nordidactica
Leder
-
Stabel, Anne-Mette;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2019)
Om månedsfester og årstidsfester i steinerskolen.
DIN - Tidsskrift for religion og kultur
Vitenskapelig artikkel
-
Madsen, Roar;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2019)
Editorial 2019:4 Kjerneelementer og store ideer.
Nordidactica
Leder
-
Madsen, Roar;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2019)
Editorial 2 Nordidactica 2019 3. Informasjon om den redaksjonelle prosessen.
Nordidactica
Leder
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2018)
RE-searchere i KRLE- lærerutdanningen – noen refleksjoner.
Prismet
Fagartikkel
-
Britton, Thérése Halvarson;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2018)
The construction of ‘religions’ during field visits .
Intercultural Education
Vitenskapelig artikkel
-
Lenz, Claudia;
Korbøl, Karsten;
Anker, Trine;
Bråten, Oddrun Marie Hovde;
Kvamme, Ole Andreas;
Sæther, Elin.
(2018)
Overstyring av 22. juli-senterets formidlingsvirksomhet.
VG : Verdens gang
Kronikk
-
Ljones Øierud, Gunnfrid;
Skeie, Geir;
Nordvik, Nina;
Jørgensen, Camilla Stabel;
Hagesæther, Gunhild;
Midttun, Ann.
(2017)
Ny overordnet del av læreplanen for skolen.
Prismet
Fagartikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2017)
Verdiløft og læringssyn.
Prismet
Short communication
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2014)
Endringer i forståelsen av dannelse i skolens religions- og livssynsfag. Om noen utfordringer til faget i juridiske og pedagogiske/didaktiske tekster og hvordan skriving kan være med på å løse dem.
Prismet
Vitenskapelig artikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2009)
Moskeen i Kjøpmannsgata.
Adresseavisen
Kronikk
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Domaas, Ola Erik.
(2007)
En dom og et rundskriv.
Adresseavisen
Kronikk
Del av bok/rapport
-
Busterud, Lars;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2024)
Historiefagets metoder møter konspirasjonsteorier om 22. Juli-terroren.
Gyldendal Akademisk
Faglig kapittel
-
Bergane, Jean;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2024)
Kritisk lesning, rollespill, metarefleksjon og vurdering - et undervisningsopplegg om Illuminati.
Gyldendal Akademisk
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
-
Ilkama, Ina Marie Lunde;
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2024)
Hinduistiske fortellinger fra tegneserier i begynneropplæring og barnehage.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2021)
Ekskursjon i religions- og livssynsfaget.
IKO-forlaget A/S
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2018)
Ethical Excursions and Philosophical Dialogues in Teacher Education. A Waste of Time or a Wise Way to Necessary Knowledge?.
Waxmann Verlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2017)
Bør ekskursjoner være del av religions- og livssynsundervisningen?.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2015)
Siden det er du som spør, er vel Jesus svaret! Om skriveoppgaver med relevans for RLE-faget i Normprosjektet.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2014)
Elevvurdering i religions- og livssynsfaget Kvantitativt og kvalitativt rapporterte vurderingspraksiser: Hva forteller ulike tilnærminger?.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2011)
Fagsjangere og fagspråk i RLE.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Domaas, Ola Erik.
(2010)
Kritisk literacy i elevers skriving i RLE.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2010)
Skriving i religions- og livssynsfaget - en analyse av læreplaner for faget.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2010)
Skriftlige spor etter elevers lesing i religions- og livssynsfaget - en undersøkelse av elevers KRL-notater.
Novus Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2008)
Skriving og engasjement. Om oppgavene i de nye lærebøkene i KRL.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2014)
Som du spør får du svar? En empirisk studie av skriving i religions- og livssynsfaget.
Doktoravhandlinger ved NTNU (15)
Doktorgradsavhandling
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2001)
Utviklingen av det ikonografiske programmet i glassmaleriene i Nidarosdomen. Hovedoppgave i religionshistorie.
Universitetet i Oslo
Universitetet i Oslo
Hovedfagsoppgave
PRODUKT
-
Jørgensen, Camilla Stabel;
Maliks, Jakob Mattias;
Samoilow, Tatjana Kielland;
Aspelund, Ingrid;
Slåttum, Karoline.
(2020)
Læringsressurser
Læringsmateriell for undervisning om terrorangrepene 22. juli 2011 i sammenheng med tverrfaglig tema demokrati og medborgerskap.
Digitale læremidler
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2019)
Etisk ekskursjon og filosofisk samtale.
Digitale læremidler
OVERSETTELSESARB
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2022)
utForskerne. En ny tilnærming til religions- og livssynsundervisning i barneskolen.
ILU-NTNU
Oversatt bok
INFORMASJONSMATR
-
Jørgensen, Camilla Stabel.
(2017)
Camilla Stabel Jørgensen responderer på Verdensreligionsmodellen med Marie von der Lippe og Sissel Undheim.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Undervisning
Emner
- MGLU2108 - Religion and philosophy in society and school (1-7)
- MGLU5507 - Philosophy as a Discipline and Practice (5-10)
- MGLU5109 - Religion and worldviews in society and history as topics for teaching and research (1-7)
- MGLU5509 - Religion and worldviews in society and history as topics for teaching and research (5-10)
- MGLU4112 - Religion and worldviews in society and history as topics for teaching and research (1-7)
- MGLU5107 - Philosophy as a Discipline and Practice (1-7)
- MGLU4512 - Religion and worldviews in society and history as topics for teaching and research (5-10)
- MGLU4511 - The religion/worldview of individuals as a topic for teaching and research (5-10)
Formidling
2024
-
Faglig foredragEriksen, Eli-Anne Vongraven; Jørgensen, Camilla Stabel; Eggen, Renate Waltraud Banschbach. (2024) RLE forum: Begynneropplæring i KRLE, presentasjon av antologi. Seksjon for samfunnsfag RLE-forum , Trondheim 2024-04-23 - 2024-04-23
-
Faglig foredragSkjæveland, Yngve; Jørgensen, Camilla Stabel; Eggen, Renate Waltraud Banschbach; Utler, Stine Johansen; Eriksen, Eli-Anne Vongraven. (2024) Begynneropplæring i KRLE og samfunnsfag. Seksjon for samfunnsfag Faglig forum 2024-03-14 -
2023
-
Vitenskapelig foredragLomsdalen, Christian; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Eidhamar, Levi Geir; Jørgensen, Camilla Stabel; Anker, Trine; Kvamme, Ole Andreas. (2023) Hvordan formes livssyn? Utforsking i en livssynsåpen skole: Et planlagt bokprosjekt. Norsk Religionspedagogisk Forskerforum (Norwegian RE-Researc NoReFo-konferansen 2023 , Bergen 2023-11-30 - 2023-12-01
2021
-
ProgramledelseJørgensen, Camilla Stabel. (2021) Dembrakonferansen 2021. NTNU + Dembra NTNU + Dembra [Internett] 2021-09-28
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2021) Presentasjon av 22. juli-materiell på NoReFo 2021. NoReFo og USN Drammen NoReFo 2021 , Drammen 2021-12-02 - 2021-12-03
-
IntervjuJørgensen, Camilla Stabel; Zander, Ines. (2021) Alle skal nå lære om 22. juli på skolen. Dagsavisen Dagsavisen [Avis] 2021-07-19
-
DokumentarJørgensen, Camilla Stabel; Samoilow, Tatjana Kielland; Maliks, Jakob Mattias. (2021) 22. juli og undervisning: Vi må snakke om både den høyreekstreme ideologien og det nasjonale traumet. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2021-02-17
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2021) Lærerstudenters oppgaver til elever på ekskursjon. NTNU RE-research group, ILU, NTNU Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder i skolen , Kalvskinnet, ILU, NTNU 2021-11-09 - 2021-11-10
-
IntervjuJørgensen, Camilla Stabel; Aspelund, Ingrid; Lomsdalen, Christian. (2021) LL-282: Jørgensen og Aspelund om undervisning om 22. juli. podcast podcast [Internett] 2021-01-19
2020
-
Faglig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2020) Læringsressurser om 22. juli for lærere og lærerutdanning . Trondheim kommune Møte for SLT-kontakter i Trondheim kommune , Prinsen kino 2020-11-06 -
-
IntervjuRøed Skårderud, Jo; Eriksen, Eli-Anne Vongraven; Jørgensen, Camilla Stabel. (2020) NTNU-Forskere: Læreren bestemmer. Klassekampen Klassekampen [Avis] 2020-10-20
2019
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel; Andreassen, Øyvind Soltun. (2019) Etisk ekskursjon og filosofiske samtaler i Dembra. Raftostiftelsen Dembrakonferansen 2019 , Bergen 2019-03-13 - 2019-03-14
-
Faglig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2019) Å leke seg til det som i himmelen er gjemt - om fest og feiring i steinerskolen. Et religions- og livssynsdidaktisk perspektiv på fest og feiringer i steinerskolen. Steinerhøyskolen Oslokurset 2019 , Oslo 2019-08-05 - 2019-08-09
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2019) How to handle July 22nd 2011 in an RE-specific way? RE-knowledge relevant in response to terror. . NTNU, DMMH, Universitet Nord Nordic Conference of Religious Education 2019 , Trondheim 2019-06-11 - 2019-06-14
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel; Andreassen, Øyvind Soltun. (2019) Theory and practice in RE-teacher education: Investigation of how a writing assignment invite students to establish relevance of theory to practice. NTNU, DMMH, Nord Universitet Nordic Congress of Religious Education , Trondheim 2019-06-11 - 2019-06-14
-
IntervjuJørgensen, Camilla Stabel; Lomsdalen, Christian. (2019) Camilla Stabel Jørgensen om etiske ekskursjoner. http://lektorlomsdalen.no/ http://lektorlomsdalen.no/ [Internett] 2019-05-07
2018
-
IntervjuStrander, Stine; Jørgensen, Camilla Stabel. (2018) Stor pågang til Utøya-seminar Skal utvikle nytt læringsmateriell. P4 Nyhetene P4 Nyhetene [Radio] 2018-12-31
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel; Talsnes, Anne. (2018) Undersøkelse av lærings- og refleksjonsmateriell knyttet til 22. juli . Umeå Universitet Kontroversiella samhällsfrågor i utbildning och demokrati , Umeå Universitet 2018-10-24 - 2018-10-25
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel; Britton, Thérése Halvarson. (2018) Construction of “religions” during study visits in RE . Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) International Seminar on Religious Education and Values Session XXI in Nürnberg, Germany , Nürnberg 2018-07-29 - 2018-08-03
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel; Jenssen, Annepetra Røkke. (2018) How do we assess teacher students in Physical Education and Religious Education? Similarities and differences. The International Academy of Technology, Education and Devel 11th annual International Conference of Education, Research and Innovation , Sevilla 2018-11-12 - 2018-11-14
2017
-
Faglig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2017) Response to Robert Jackson on his presentation "The Implications of Empirical Research for the Development of European Guidelines: Toledo and Signposts". Innlandet Universitet Seminar in Honour of Sidsel Lied , Hamar 2017-05-23 - 2017-05-23
-
Faglig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2017) Klok i kriser. Grunnskolelærerstudenter, medieformidlede kriser og faglig læring. SU-fakultetet, NTNU Utdanningskonferansen for SU-fakultetet , Clarion Hotel & Congress, Trondheim 2017-10-02 - 2017-10-03
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2017) Elevtekster fra RLE i Normprosjektet eller Hvordan kan KRLElærere få mer varierte svar enn Jesus?. Developing national standards for writing. A tool for teachi Grep om skriveopplæring. Innsikter frå ny forsking på skriving og vurdering i Trondheim 1.–3. november 2017 , ILU, Rotvoll, NTNU 2017-11-01 - 2017-11-03
2015
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2015) Training RE-teacher students in assessment of written contributions in RE. National Centre for Writing Education and Research the Nordic Symposium on Testing and Assessing Writing , Trondheim 2015-09-28 - 2015-09-29
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2015) The border between textbook-religion and religion as experienced by teacher students on excursions. University of Tartu, Estonia Nordic Conference on Religious Education ’Shifting borders in Religious Education’ , Tartu 2015-06-15 - 2015-06-18
2014
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2014) Pupils’ texts and contexts: A multiple case study of Bildung in pupils’ writing in Norwegian RE. International Seminar on Religious Education and Values International Seminar on Religious Education and Values , St. John University, York, UK 2014-07-27 - 2014-08-01
2011
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2011) Importance and potentials of local religious context to pupils’ writing in RE. ENRECA The European Network for Religious Education in Europe through Contextual Approaches (ENRECA) Conference , London 2011-05-12 - 2011-05-16
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2011) How to investigate RE-texts written by pupils to explore the potential of writing as part of the RE-teaching – Theoretical and methodological suggestions. NCRE, Århus Teologiske Fakultet the 11th Nordic Conference of Religious Education (NCRE) , Aarhus 2011-06-06 - 2011-06-09
2010
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2010) Eksistensiell kompetanse i elevtekster i RLE-faget - drøfting av utvalg av tekster til analyse. NAFOL: Utdanning og forskningspolitikk , Bergen 2010-09-20 - 2010-09-21
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel; Domaas, Ola Erik. (2010) I hvilken grad og på hvilken måte gir skriveoppgavene i religions- og livssynsfaget på mellom- og ungdomstrinnet elevene anledning til å utvikle kritisk literacy?. FoU i praksis. Nordisk konferanse om praksisretta FoU i lærerutdanninga , Trondheim 2010-05-10 - 2010-05-11
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2010) Eksistensiell kompetanse i elevtekster i RLE ? forslag til definisjon og utprøving gjennom analyse. Tekst og tegn - en konferanse om lesing, skriving og multimodalitet i skole og samfunn , Trondheim 2010-09-20 - 2010-09-21
2009
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2009) Religious education texts written by pupils in grade 8 and 9 - writing competence, subject knowledge and identity. Researching writing in education and organization, with a focus on research design and method , Trondheim 2009-04-14 - 2009-04-15
2008
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2008) Skriving på KRL på 4. trinn. FoU i praksis , Trondheim 2008-04-17 - 2008-04-18
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2008) Religionsfaglig skrivekompetanse i grunnskolens læreplan og elevtekster fra 8. og 9. trinn. Høgskolen i Sør-Trøndelag - avd. lærerutdanning Skriveopplæring i "kunnskapssamfunnet"? , Trondheim 2008-11-17 - 2008-11-18
2007
-
Vitenskapelig foredragJørgensen, Camilla Stabel. (2007) Hva skjer i KRL-timene?. FoU i praksis , Trondheim 2007-04-19 - 2007-04-20
-
PosterJørgensen, Camilla Stabel. (2007) Fortelling som skriftlig sjanger i KRL. Fagdidaktikk mellom skole og lærerutdanning. Første nordiske konferanse , Oslo 2007-05-14 - 2007-05-16