Alexandra Angeletaki
Alexandra Angeletaki
alexandra.angeletaki@ntnu.no
Om
Alexandra Angeletaki Prosjekt koordinator for eCHOing Erasmus + prosjektet, ansatt ved NTNU som førstebibliotekar ved NTNU UB ansvarlig for arkeologi museologi og kulturhistorie. Har ledet flere DH prosjekter. Hun er utdannet klassisk arkeolog, fra UiO og Athen Universitetet og har jobbet som foreleser i arkeologi og klassisk fag ved NTNU i perioden 2001 til 2006. Hun har også jobbet ved flere Museer i Hellas og har et internasjonalt nettverk som hun har tatt i brukt i sin jobb ved NTNU.
Siden 2005 underviser hun også Ekperter i team og siden 2018 samarbeider hun med NTNU IDI i å undervise EiT med landsbytittel : Digital formidling av fortiden.
Hennes nystartet prosjekt har etablert et samarbeid med 5 Europeiske universiteter og 25 kultur organisasjoner fra flere land som Hellas, Italia, Estonia og Bulgaria.
Hun er også medlem av Europeana members council ENA.
Hun forsker på temaer knyttet til informasjonskompetanse, digitale verktøy innen Humaniora, Kulturminnearv og Arkivfag. "Hvordan vil fremtidens bibliotek se ut? Skal bibliotekene konsentrere seg om informasjon og dens organisasjon eller skal de ta en aktiv rolle og skape aktivitet som kan tiltrekke seg et nytt publikum"?
Hva om du kan ta på deg 3D-briller og gå inn i et mørkt rom hvor du kan se og oppleve gamle manuskripter og pergamentruller, ved hjelp av en dataskjerm?
Prosjekter
E pensum prosjekt 2009-2011 har sett på e-pensum løsninger for studenter og ansatte i samarbeid med Tapir og PLU, finansiert av strategimidler fra NTNU.
Mubil 2012-2016 er et internasjonalt tverrfaglig samarbeid mellom NTNU Universitetsbiblioteket, avdeling Gunnerusbiblioteket, Percro laboratoriet ved Scuola Santa Anna i Pisa i Italia og Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap (IDI) ved NTNU i Trondheim.
ARK4 2014-2016 ønsker å skape en virtuell dialog mellom publikum og institusjonene som er involvert i prosjektet. Ved hjelp av ny og innovativ teknologi vil prosjektet formidle kunnskap om fortiden til et bredere og yngre publikum. ARK4 er et samarbeidsprosjekt mellom flere institusjoner: NTNU Universitetsbiblioteket; NTNU Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap (IDI); Statsarkivet i Trondheim, Norsk Døvemuseum og Digital Curation Unit Athena RC i Athen, Hellas.og Europeana Research. Prosjektene har blitt finansiert av NB og NTNU.
Imanus i samarbeid med IMTEL VR LAB
eCHOing: Recovery of cultural heritage, through higher education driven, open innovation.
My contribution to book on: Cultural Heritage Infrastructures in Digital Humanities,
A library-based immersive virtual environment for situated historical learning
by Routledge 2018, edited by Agiati Benardou, Erik Champion et al.
Monografi 2020 om utgravningene i Sellada en arkaisk nekropolis ved Thera
Kompetanseord
Forskning
eCHOing: Recovery of cultural heritage through higher education-driven open innovation
eCHOIng addresses HE staff and students in the field of Cultural Heritage, from a wide range of relevant research fields, including Cultural Studies, (Art) History, Memory studies, Digital Humanities, Cultural Economics and software engineering. It trains them in inducing, governing and leveraging open innovation interventions, such as hacktivism, digital crowdsourcing and co-creation. These methods and activities teach students how to take sustainable and economically viable decisions when engaging in open innovation projects for the benefit of the Cultural Heritage sector. In order to optimize efficiency, eCHOIng maps and critically assesses current practices regarding economic and social sustainability criteria. The project also develops and tests innovative approaches HEIs can adopt in reviving the cultural heritage sector, benefiting from good practices already in place in European institutions that will help to highlight the relevance and power of collaborations between HEis and CHOs.
Targets
While the cultural heritage professionals of tomorrow – HE staff, undergraduate and graduate students, are a vital target audience both in terms of developing and transferring the insights gained through the project, members of small and medium-size CHOs will be involved in eCHOIng .
DISCLAIMER: This project has been funded with the support of the Erasmus+ programme of the European Union. The European Commission’s support for the production of this website does not constitute an endorsement of the contents, which reflect the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein. as governing boards, working staff and volunteers.https://www.ntnu.edu/echoing/about-the-project
Publikasjoner
-
20231. Angeletaki, Alexandra; Rice, Paula Maria.
Methodology for open innovation collaborations between academia and cultural heritage organisation PR3A1. Trondheim: echoing.eu NTNU 2023 28 s.
NTNU
20222. Angeletaki, Alexandra.
Webinar ME1: Revival of European cultural organization through Higher-education-driven open innovation. echoing.eu [Internett] 2022-09-07
NTNU
eCHOing PR1A3:PR1A3: Data analysis (desktop research and survey) election of 10 outstanding practices & further analysis.. NTNU: NTNU/eCHOing project 2022 26 s.
NTNU
Survey on HE readiness to reach out to CHOs and benefit from OI. Survey template. Trondheim: NTNU 2022 15 s.
NTNU
PR1A7:Synthesis of publication “Practices in the revival of European cultural heritage organisations through university-driven open innovation”. NTNU: NTNU eCHOIng project 2022 14 s.
NTNU
Report 2/PR1A5: Practices in the revival of European cultural heritage organisations through university-driven open innovation.. NTNU: NTNU/eCHOing project 2022 34 s.
NTNU
20197. Angeletaki, Alexandra.
Engaging with Digital Heritage: Including you end users in strategy discussions on heritage protection. EAA Bern - Session 349; 2019-09-04 - 2019-09-07
NTNU
Ο Νίκος Ζαφειρόπουλοςστη Σελλάδα Θήρας. Η ανασκαφή των νεκροταφείων στην περίοδο 1961/1982.. Santorini: Ιδρυμα Λουκά και Ευαγγέλου Μπελλώνια 2019 (ISBN 978-618-81420-1-5) 169 s.
NTNU
20189. Angeletaki, Alexandra.
Archives and libraries brought into the 21st century through interdisciplinary teamwork. Lessons learned and challenges to reflect upon. Alexandra Angeletaki. Its21; 2018-06-19 - 2018-06-20
NTNU
Digital Humaniora-konferanse. [Kunstnerisk og museal presentasjon] Konferanse om digital humaniora. NTNU UB Gunnerusbiblioteket; Suhmhuset. 2018-11-11 - 2018-11-12
NTNU
Mubil, A library-based immersive virtual environment for situated historical learning. I: Cultural heritage infrastructures in digital humanities. Routledge 2018 ISBN 978-1-4724-4712-8. s. -
NTNU
201712. Angeletaki, Alexandra.
Η χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς μέσα από την εργασία μαθητών στο Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου.. To Archaeologiko ergo stis Kyklades, The archaeological work in Cyclades; 2017-11-22 - 2017-11-26
NTNU
Engaging Communities with Digital Heritage Narratives. Digital Narratives seminar; 2017-11-20 - 2017-11-22
NTNU
What will the future bring?. Kulturbygging; 2017-03-29 - 2017-03-29
NTNU
201615. Angeletaki, Alexandra.
How is the use of Virtual Reality technology challenging the museum-library sector? The case of the University Museum and Library of Trondheim, Norway.. ACDH Lecture 2.3; 2016-10-24 - 2016-10-24
NTNU
The Mubil Laboratory at NTNU University library.. Futurscapes; 2016-03-14 - 2016-03-15
NTNU
Workshop on Collaboration and team work.. Digital Humaniora lab seminar; 2016-10-24 - 2016-10-24
NTNU
Playing With Cultural Heritage Through Digital Gaming: The New Narrative of the ARK4 Project.. DH2016; 2016-07-12 - 2016-07-15
NTNU
ARK4 ARK4: Et interaktivt kulturbibliotek, kan spill støtte læring?. Researchers night; 2016-09-23 - 2016-09-23
NTNU
201520. Angeletaki, Alexandra.
ARK4 an interactive workshop. Using gaming technology and user generated content to support learning!. Eropeana Research meeting; 2015-07-22 - 2015-07-24
NTNU
Seeking knowledge in an immersive virtual environment.. Digital Heritge 2015; 2015-05-21 - 2015-05-22
NTNU
A Virtual Laboratory: an immersive VR experience to spread ancient libraries heritage Proceeding of DigitalHeritage 2015 Conference (28 September - 2 October 2015, Granada). In press.. DigitalHeritage 2015 Conference (28 September - 2 October 2015, Granada).; 2015-09-28 - 2015-10-02
NTNU
Cultural heritage in an interactive landscape.. EAA Glasgow; 2015-09-02 - 2015-09-05
NTNU
201424. Angeletaki, Alexandra.
Bringing the past back to life, TEDxTrondheim. TEDX TRondheim, [Internett] 2014-11-24
NTNU
Med myter og planter.. I: Byen og Kunnskapen. Fagbokforlaget 2014 ISBN 978-82-450-1741-0.
NTNU
Mubil: En virtuell opplevelse av bøker. Skriftserien Bibliotheca Nova 2014 ;Volum 2. s. 34-47
NTNU
Mubil: Fremtidens digitale bibliotek. BIBSYS konferanse; 2014-03-11 - 2014-03-12
NTNU
Preconference paper "Creating a new learning space for Libraries using immersive technology" Demonstration show:http://mwf2014.museumsandtheweb.com/proposals/mubil-a-digital-library/. MWF2014: Museums and the Web Florence 2014; 2014-02-18 - 2014-02-21
NTNU
MUBIL: Creating a 3D Experience of "Reading Books" in a Virtual Library Laboratory. International Journal of Heritage in the Digital Era (IJHDE) 2014 ;Volum 3.(2) s. 271-286
NTNU
201330. Angeletaki, Alexandra.
Bøkenes virtuelle verden!. Spor 2013 (2) s. 42-45
NTNU
How is the use of Virtual Reality technology challenging the museum- library sector? The case of the University Museum and Library of Trondheim, Norway. CAAUK2013; 2013-02-22 - 2103-02-23
NTNU
IMPLEMENTATION OF 3D TOOLS AND IMMERSIVE EXPERIENCE INTERACTION FOR SUPPORTING LEARNING IN A LIBRARY-ARCHIVE ENVIRONMENT. VISIONS AND CHALLENGES. International Archives of Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences 2013 ;Volum XL-5/W2. s. 37-41
NTNU
Seeking knowledge in an Immersive Experience Environment.A case-study by the NTNU University library of Trondheim. Cultural heritage, Creative tools and Archives; 2013-06-25 - 2013-07-26
NTNU
Information landscapes for the communication of ancient manuscripts heritage. Digital Heritage International Congress (DigitalHeritage), 2013; 2013-10-28 - 2013-11-01
NTNU
Mubil, creating an Immersive Experience of old books to support learning in a Museum-Archive environment. Lecture Notes in Computer Science (LNCS) 2013 ;Volum 8215. s. 180-184
NTNU
Implementation of 3D tools and immersive experience interaction for supporting learning in a library-archive environment. Visions and challenges. CIPA 2013; 2013-09-02 - 2013-09-06
NTNU
VIRTUAL TECHNOLOGIES TO ENABLE NOVEL METHODS OF ACCESS TO LIBRARY ARCHIVES. SCIRES-IT SCIentific RESearch and Information Technology 2013 ;Volum 3.(1) s. 25-34
NTNU
201238. Angeletaki, Alexandra.
Mubil a digital Laboratory. Nordic Library Conference; 2012-05-14 - 2012-05-15
NTNU
MUBIL - a digital laboratory : creating an interactive library experience. Det 73. norske bibliotekmøte; 2012-03-21 - 2012-03-23
NTNU
Mubil, a Digital Laboratory: Creating an Interactive Visitor Experience in a Library-Museum Environment. Museum and the web; 2012-04-09 - 2012-04-14
NTNU
Mubil : A digital laboratory. Kultur på nettet; 2012-03-04 - 2012-03-05
NTNU
Mubil prosjektet av NTNU univeristetsbiblioteket. Culture and the web; 2012-03-21 - 2012-03-23
NTNU
E-readers as a study tool for university students. Journal of the European Association for Health Information and Libraries (JEAHIL) 2012 ;Volum 8.(4) s. 6-8
NTNU
201144. Angeletaki, Alexandra.
E-readers as a studying tool: A project by the NTNU University Library, Trondheim. Serials: The Journal for the Serials Community 2011 ;Volum 24.(3) s. 1-5
NTNU
Digital reading lists and e-readers. EAHIL Workshop; 2011-07-05 - 2011-07-08
NTNU
2024
-
Angeletaki, Alexandra.
(2024)
Open Innovation Guide for eCHOing projects:https://www.ntnu.edu/echoing/open-innovation-guide.
Digitale læremidler
-
Angeletaki, Alexandra;
Tobiassen, Stig.
(2024)
eCHOing-prosjektet: Gjenoppretting av kulturarv gjennom åpen innovasjon drevet av høyere utdanning.
Brosjyre
-
Angeletaki, Alexandra;
Evangelista, Chiara;
Sasso, Gaia;
Giuliodori, Giovanni;
Rice, Paula Maria.
(2024)
Lessons Learned: HE driven open innovation to sustain CHOs in Europe.
NTNU Open
Rapport
2023
-
Angeletaki, Alexandra;
Rice, Paula Maria.
(2023)
Methodology for open innovation collaborations between academia and cultural heritage organisation PR3A1.
echoing.eu NTNU
Rapport
2022
-
Angeletaki, Alexandra;
Evangelista, Chiara;
Dobreva, Milena;
Matsin, Ave;
Mavroudi, Anna.
(2022)
Online modules of eCHOing project.
Digitale læremidler
-
Angeletaki, Alexandra;
Mavroudi, Anna;
Rice, Paula Maria;
Kanellou, Christina;
Sarri, Eleutheria.
(2022)
Report 2/PR1A5: Practices in the revival of European cultural heritage organisations through university-driven open innovation.
NTNU/eCHOing project
Rapport
-
Angeletaki, Alexandra;
Mavroudi, Anna.
(2022)
eCHOing PR1A3:PR1A3: Data analysis (desktop research and survey) election of 10 outstanding practices & further analysis.
NTNU/eCHOing project
Rapport
-
Angeletaki, Alexandra;
Mavroudi, Anna.
(2022)
Survey on HE readiness to reach out to CHOs and benefit from OI. Survey template.
NTNU
Rapport
-
Angeletaki, Alexandra;
Mavroudi, Anna;
Kanellou, Christina;
Sarri, Eleutheria.
(2022)
PR1A7:Synthesis of publication “Practices in the revival of
European cultural heritage organisations through
university-driven open innovation”.
NTNU eCHOIng project
Rapport
2019
-
Angeletaki, Alexandra;
Zapheiropoulou, Photeini.
(2019)
Ο Νίκος Ζαφειρόπουλοςστη Σελλάδα Θήρας. Η ανασκαφή των νεκροταφείων στην περίοδο 1961/1982.
Ιδρυμα Λουκά και Ευαγγέλου Μπελλώνια
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2018
-
Angeletaki, Alexandra;
Marcello, Carrozzino.
(2018)
Mubil, A library-based immersive virtual environment for situated historical learning.
Routledge
Faglig kapittel
-
Angeletaki, Alexandra.
(2018)
Digital Humaniora-konferanse.
Konferanse om digital humaniora
Annen presentasjon
2014
-
Angeletaki, Alexandra.
(2014)
Mubil: En virtuell opplevelse av bøker.
Skriftserien Bibliotheca Nova
Vitenskapelig artikkel
-
Angeletaki, Alexandra;
Carrozzino, Marcello;
Johansen, Stein Olle.
(2014)
MUBIL: Creating a 3D Experience of "Reading Books" in a Virtual Library Laboratory.
International Journal of Heritage in the Digital Era (IJHDE)
Vitenskapelig artikkel
-
Angeletaki, Alexandra.
(2014)
Med myter og planter.
Fagbokforlaget
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
2013
-
Angeletaki, Alexandra;
Carrozzino, Marcello;
Giannakos, Michail.
(2013)
Mubil, creating an Immersive Experience of old books to support learning in a Museum-Archive environment.
Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
Vitenskapelig artikkel
-
Carozzino, Marcello;
Angeletaki, Alexandra;
Evangelista, Chiara;
Lorenzini, Cristian;
Tecchia, Franco.
(2013)
VIRTUAL TECHNOLOGIES TO ENABLE NOVEL METHODS OF ACCESS TO LIBRARY ARCHIVES.
SCIRES-IT SCIentific RESearch and Information Technology
Vitenskapelig artikkel
-
Angeletaki, Alexandra;
Carozzino, Marcello;
Johansen, Stein Olle.
(2013)
IMPLEMENTATION OF 3D TOOLS AND IMMERSIVE EXPERIENCE INTERACTION FOR SUPPORTING LEARNING IN A LIBRARY-ARCHIVE ENVIRONMENT. VISIONS AND CHALLENGES.
International Archives of Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences
Vitenskapelig artikkel
-
Angeletaki, Alexandra.
(2013)
Bøkenes virtuelle verden!.
Spor
Populærvitenskapelig artikkel
2012
-
Aronsen, Katrine;
Angeletaki, Alexandra.
(2012)
E-readers as a study tool for university students.
Journal of the European Association for Health Information and Libraries (JEAHIL)
Fagartikkel
2011
-
Angeletaki, Alexandra.
(2011)
E-readers as a studying tool: A project by the NTNU University Library, Trondheim.
Serials: The Journal for the Serials Community
Vitenskapelig artikkel
-
Bovenhoff, Gerridina;
Angeletaki, Alexandra.
(2011)
Verdens vannressurser / Global water resources.
Experter i Team / Experts in Team 2011
Annen presentasjon
2010
-
Angeletaki, Alexandra.
(2010)
Libridgets.
Nettsider (opplysningsmateriale)
2009
-
Angeletaki, Alexandra.
(2009)
Reise til Miklagard.
Spor
Populærvitenskapelig artikkel
2008
-
Angeletaki, Alexandra.
(2008)
Byen, byene og kunnskapen;Krokus og liljer: En reise i fruktbarhetsmytologi.
Studietur
Annen presentasjon
-
Angeletaki, Alexandra.
(2008)
The Archives and Manuscripts of the Gunnerus Library.
Nettsider (opplysningsmateriale)
2007
-
Øien, Dag-Inge;
Angeletaki, Alexandra;
Østgaard, Ingunn;
Bovenhoff, Gerridina;
Bjørndal, Kari.
(2007)
Blomsterkongen Linné og biskop Gunnerus.
Utstilling i Gunnerusbiblioteket
Museumsutstilling
-
Øien, Dag-Inge;
Angeletaki, Alexandra;
Østgaard, Ingunn;
Bovenhoff, Gerridina;
Bjørndal, Kari.
(2007)
Blomsterkongen Linnè og biskopGunnerus.
Utstilling i Realfagbiblioteket
Annen presentasjon
2006
-
Angeletaki, Alexandra.
(2006)
Syria en levende historisk mosaikk.
Spor
Populærvitenskapelig artikkel
2004
-
Angeletaki, Alexandra.
(2004)
Religion og Samfunn i antikken.
Byen og bykunnskap
Annen presentasjon
-
Angeletaki, Alexandra.
(2004)
Greske vaser i Trondheim.
Spor
Populærvitenskapelig artikkel
2003
-
Angeletaki, Alexandra.
(2003)
Et møte mellom gresk og norsk arkeologi-utgravninger sommeren 2003.
Spor
Populærvitenskapelig artikkel
2001
-
Angeletaki, Alexandra.
(2001)
Santorini: The archaic cemetery at Sellada.
Adam editions
Vitenskapelig monografi
Tidsskriftspublikasjoner
-
Angeletaki, Alexandra.
(2014)
Mubil: En virtuell opplevelse av bøker.
Skriftserien Bibliotheca Nova
Vitenskapelig artikkel
-
Angeletaki, Alexandra;
Carrozzino, Marcello;
Johansen, Stein Olle.
(2014)
MUBIL: Creating a 3D Experience of "Reading Books" in a Virtual Library Laboratory.
International Journal of Heritage in the Digital Era (IJHDE)
Vitenskapelig artikkel
-
Angeletaki, Alexandra;
Carrozzino, Marcello;
Giannakos, Michail.
(2013)
Mubil, creating an Immersive Experience of old books to support learning in a Museum-Archive environment.
Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
Vitenskapelig artikkel
-
Carozzino, Marcello;
Angeletaki, Alexandra;
Evangelista, Chiara;
Lorenzini, Cristian;
Tecchia, Franco.
(2013)
VIRTUAL TECHNOLOGIES TO ENABLE NOVEL METHODS OF ACCESS TO LIBRARY ARCHIVES.
SCIRES-IT SCIentific RESearch and Information Technology
Vitenskapelig artikkel
-
Angeletaki, Alexandra;
Carozzino, Marcello;
Johansen, Stein Olle.
(2013)
IMPLEMENTATION OF 3D TOOLS AND IMMERSIVE EXPERIENCE INTERACTION FOR SUPPORTING LEARNING IN A LIBRARY-ARCHIVE ENVIRONMENT. VISIONS AND CHALLENGES.
International Archives of Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences
Vitenskapelig artikkel
-
Angeletaki, Alexandra.
(2013)
Bøkenes virtuelle verden!.
Spor
Populærvitenskapelig artikkel
-
Aronsen, Katrine;
Angeletaki, Alexandra.
(2012)
E-readers as a study tool for university students.
Journal of the European Association for Health Information and Libraries (JEAHIL)
Fagartikkel
-
Angeletaki, Alexandra.
(2011)
E-readers as a studying tool: A project by the NTNU University Library, Trondheim.
Serials: The Journal for the Serials Community
Vitenskapelig artikkel
-
Angeletaki, Alexandra.
(2009)
Reise til Miklagard.
Spor
Populærvitenskapelig artikkel
-
Angeletaki, Alexandra.
(2006)
Syria en levende historisk mosaikk.
Spor
Populærvitenskapelig artikkel
-
Angeletaki, Alexandra.
(2004)
Greske vaser i Trondheim.
Spor
Populærvitenskapelig artikkel
-
Angeletaki, Alexandra.
(2003)
Et møte mellom gresk og norsk arkeologi-utgravninger sommeren 2003.
Spor
Populærvitenskapelig artikkel
Bøker
-
Angeletaki, Alexandra;
Zapheiropoulou, Photeini.
(2019)
Ο Νίκος Ζαφειρόπουλοςστη Σελλάδα Θήρας. Η ανασκαφή των νεκροταφείων στην περίοδο 1961/1982.
Ιδρυμα Λουκά και Ευαγγέλου Μπελλώνια
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angeletaki, Alexandra.
(2001)
Santorini: The archaic cemetery at Sellada.
Adam editions
Vitenskapelig monografi
Del av bok/rapport
-
Angeletaki, Alexandra;
Marcello, Carrozzino.
(2018)
Mubil, A library-based immersive virtual environment for situated historical learning.
Routledge
Faglig kapittel
-
Angeletaki, Alexandra.
(2014)
Med myter og planter.
Fagbokforlaget
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
Rapport
-
Angeletaki, Alexandra;
Evangelista, Chiara;
Sasso, Gaia;
Giuliodori, Giovanni;
Rice, Paula Maria.
(2024)
Lessons Learned: HE driven open innovation to sustain CHOs in Europe.
NTNU Open
Rapport
-
Angeletaki, Alexandra;
Rice, Paula Maria.
(2023)
Methodology for open innovation collaborations between academia and cultural heritage organisation PR3A1.
echoing.eu NTNU
Rapport
-
Angeletaki, Alexandra;
Mavroudi, Anna;
Rice, Paula Maria;
Kanellou, Christina;
Sarri, Eleutheria.
(2022)
Report 2/PR1A5: Practices in the revival of European cultural heritage organisations through university-driven open innovation.
NTNU/eCHOing project
Rapport
-
Angeletaki, Alexandra;
Mavroudi, Anna.
(2022)
eCHOing PR1A3:PR1A3: Data analysis (desktop research and survey) election of 10 outstanding practices & further analysis.
NTNU/eCHOing project
Rapport
-
Angeletaki, Alexandra;
Mavroudi, Anna.
(2022)
Survey on HE readiness to reach out to CHOs and benefit from OI. Survey template.
NTNU
Rapport
-
Angeletaki, Alexandra;
Mavroudi, Anna;
Kanellou, Christina;
Sarri, Eleutheria.
(2022)
PR1A7:Synthesis of publication “Practices in the revival of
European cultural heritage organisations through
university-driven open innovation”.
NTNU eCHOIng project
Rapport
UTSTILLING
-
Angeletaki, Alexandra.
(2018)
Digital Humaniora-konferanse.
Konferanse om digital humaniora
Annen presentasjon
-
Bovenhoff, Gerridina;
Angeletaki, Alexandra.
(2011)
Verdens vannressurser / Global water resources.
Experter i Team / Experts in Team 2011
Annen presentasjon
-
Angeletaki, Alexandra.
(2008)
Byen, byene og kunnskapen;Krokus og liljer: En reise i fruktbarhetsmytologi.
Studietur
Annen presentasjon
-
Øien, Dag-Inge;
Angeletaki, Alexandra;
Østgaard, Ingunn;
Bovenhoff, Gerridina;
Bjørndal, Kari.
(2007)
Blomsterkongen Linné og biskop Gunnerus.
Utstilling i Gunnerusbiblioteket
Museumsutstilling
-
Øien, Dag-Inge;
Angeletaki, Alexandra;
Østgaard, Ingunn;
Bovenhoff, Gerridina;
Bjørndal, Kari.
(2007)
Blomsterkongen Linnè og biskopGunnerus.
Utstilling i Realfagbiblioteket
Annen presentasjon
-
Angeletaki, Alexandra.
(2004)
Religion og Samfunn i antikken.
Byen og bykunnskap
Annen presentasjon
PRODUKT
-
Angeletaki, Alexandra.
(2024)
Open Innovation Guide for eCHOing projects:https://www.ntnu.edu/echoing/open-innovation-guide.
Digitale læremidler
-
Angeletaki, Alexandra;
Evangelista, Chiara;
Dobreva, Milena;
Matsin, Ave;
Mavroudi, Anna.
(2022)
Online modules of eCHOing project.
Digitale læremidler
INFORMASJONSMATR
-
Angeletaki, Alexandra;
Tobiassen, Stig.
(2024)
eCHOing-prosjektet: Gjenoppretting av kulturarv gjennom åpen innovasjon drevet av høyere utdanning.
Brosjyre
-
Angeletaki, Alexandra.
(2010)
Libridgets.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Angeletaki, Alexandra.
(2008)
The Archives and Manuscripts of the Gunnerus Library.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Undervisning
Emner
I Eksperter i team møtes master- og profesjonsstudenter fra ulike fagområder for å jobbe sammen i tverrfaglige grupper. Sammen jobber de på et prosjekt knyttet til reelle samfunnsutfordringer. Samtidig reflektere de aktivt over samarbeidet i gruppen.
Gjennom EiT utvikler studentene samarbeidskompetanse.
Landsbyen Digital formidling av fortiden var et samarbeid mellom NTNU IDI og NTNU UB.
Den startet i 2018 til 2023, ca 35 studenter tok faget hver vårsemester
Lærere Alexandra Angeletaki Evelyn Thor
Veiledning
Digital formidling av fortiden
Vi trenger kunnskap om fortiden for å lære om oss selv i nåtiden. Vårt ansvar for framtiden er å bevare materiale som kan gi grunnlag for viten for nye generasjoner – det er vår plikt for nåtiden å bruke ny og innovativ teknologi for å undersøke, formidle og belyse fortiden. «Nå´et er svanger med fortiden og bærer fremtiden i seg.» (Reidar Myhre-professor i pedagogikk).
Teknologi utvikler seg fort. Internett, sosiale medier og mobiltelefoner har blitt en del av vår hverdag - men kan vi bruke dem til å fortelle om historie fra fortiden, spre kunnskap om menneskene på jorda, og bidra til refleksjon over fortid og nåtid? Kan teknologi også være en trussel? Dersom vi skal ta vare på kulturarv for framtidige generasjoner trenger vi også kunnskap om teknologi og dens muligheter, og en strategi om bevaring av objekter for å kunne fremme kunnskap om historie, demokrati gjennom læring for alle.
I denne landsbyen skal vi jobbe med hvordan vi kan skape formidling som aktiviserer i forståelse av kultur, arv i nåtid, fortid og fremtid. Vi skal også tenke nytt omkring bevaring av kunnskapen fra samlinger i arkiv, biblioteker og museer for en fremtid med fokus på sluttbrukere og lokale miljøer.
Formidling
2024
-
DokumentarEikseth, Unni; Torbjørnsen, Regine Rørstad; Angeletaki, Alexandra; Hussein, Bassam. (2024) Videreføring av avtalen med Kongsberg-gruppen er ansvarsfraskriving . Universitetsavisa Universitetsavisa [Internett] 2024-06-14
-
Faglig foredragAngeletaki, Alexandra. (2024) eCHOing: “Open innovation though collaboration-lessons learned 2024. Trend and Training Trends and Museums Online Conference , ZOOM 2024-02-12 -
2022
-
ProgramledelseAngeletaki, Alexandra. (2022) Webinar ME1: Revival of European cultural organization through Higher-education-driven open innovation. echoing.eu echoing.eu [Internett] 2022-09-07
2019
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2019) Engaging with Digital Heritage: Including you end users in strategy discussions on heritage protection . EAA EAA Bern - Session 349 , Bern 2019-09-04 - 2019-09-07
2018
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2018) Archives and libraries brought into the 21st century through interdisciplinary teamwork. Lessons learned and challenges to reflect upon. Alexandra Angeletaki . NTNU Its21 , Trondheim 2018-06-19 - 2018-06-20
2017
-
Faglig foredragAngeletaki, Alexandra. (2017) What will the future bring?. NTNU UB Kulturbygging , Gløshaugen 2017-03-29 - 2017-03-29
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2017) Η χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς μέσα από την εργασία μαθητών στο Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου. Ephoreia of the Cyclades To Archaeologiko ergo stis Kyklades, The archaeological work in Cyclades , Athens 2017-11-22 - 2017-11-26
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2017) Engaging Communities with Digital Heritage Narratives. UCL Qatar Digital Narratives seminar , Doha 2017-11-20 - 2017-11-22
2016
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra; Benardou, Agiatis; Chatzidiakou, Nephelie; Papaki, Eliza. (2016) Playing With Cultural Heritage Through Digital Gaming: The New Narrative of the ARK4 Project. Krakow University DH2016 , Krakow 2016-07-12 - 2016-07-15
-
Populærvitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra; Østgaard, Ingunn. (2016) ARK4 ARK4: Et interaktivt kulturbibliotek, kan spill støtte læring?. NTNU Researchers night , Gløshaugen, Trondheim 2016-09-23 - 2016-09-23
-
Faglig foredragAngeletaki, Alexandra. (2016) Workshop on Collaboration and team work. Austrian Academy of Sciences Digital Humaniora lab seminar , Vienna 2016-10-24 - 2016-10-24
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2016) How is the use of Virtual Reality technology challenging the museum-library sector? The case of the University Museum and Library of Trondheim, Norway. Austrian Academy of Sciences ACDH Lecture 2.3 , Vienna 2016-10-24 - 2016-10-24
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2016) The Mubil Laboratory at NTNU University library. NTNU Futurscapes , Dragvoll 2016-03-14 - 2016-03-15
2015
-
Faglig foredragAngeletaki, Alexandra; Carrozzino, Marcello. (2015) A Virtual Laboratory: an immersive VR experience to spread ancient libraries heritage Proceeding of DigitalHeritage 2015 Conference (28 September - 2 October 2015, Granada). In press. DigitalHeritage 2015 Conference DigitalHeritage 2015 Conference (28 September - 2 October 2015, Granada). , Granada 2015-09-28 - 2015-10-02
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2015) Seeking knowledge in an immersive virtual environment. Aarhus University Digital Heritge 2015 , Aarhus 2015-05-21 - 2015-05-22
-
Faglig foredragAngeletaki, Alexandra. (2015) ARK4 an interactive workshop. Using gaming technology and user generated content to support learning! . Europeana Research Eropeana Research meeting , London 2015-07-22 - 2015-07-24
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra; Papaki, Eliza. (2015) Cultural heritage in an interactive landscape. EAA EAA Glasgow , Glasgow 2015-09-02 - 2015-09-05
2014
-
ProgramdeltagelseAngeletaki, Alexandra. (2014) Bringing the past back to life, TEDxTrondheim. TEDX TRondheim, TEDX TRondheim, [Internett] 2014-11-24
-
Faglig foredragAngeletaki, Alexandra. (2014) Mubil: Fremtidens digitale bibliotek. Bibsys BIBSYS konferanse , trondheim 2014-03-11 - 2014-03-12
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2014) Preconference paper "Creating a new learning space for Libraries using immersive technology" Demonstration show:http://mwf2014.museumsandtheweb.com/proposals/mubil-a-digital-library/. Museums and the Web comittee MWF2014: Museums and the Web Florence 2014 , Florence 2014-02-18 - 2014-02-21
2013
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra; Carozzino, Marcello; Evangelista, Chiara. (2013) How is the use of Virtual Reality technology challenging the museum- library sector? The case of the University Museum and Library of Trondheim, Norway. CAA CAAUK2013 , London 2013-02-22 - 2103-02-23
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra; Johansen, Stein Olle. (2013) Implementation of 3D tools and immersive experience interaction for supporting learning in a library-archive environment. Visions and challenges. ICOMOS and CIPA CIPA 2013 , Strasburg 2013-09-02 - 2013-09-06
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra; Carrozzino, Marcello; Evangelista, Chiara. (2013) Information landscapes for the communication of ancient manuscripts heritage. Digital Heritage International Congress (DigitalHeritage), 2013 , Marseilles 2013-10-28 - 2013-11-01
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra; Carrozzino, Marcello. (2013) Seeking knowledge in an Immersive Experience Environment.A case-study by the NTNU University library of Trondheim. Dihumlab Cultural heritage, Creative tools and Archives , Copenhagen 2013-06-25 - 2013-07-26
2012
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2012) Mubil a digital Laboratory. Nasjonal Biblioteket i Oslo Nordic Library Conference , Oslo 2012-05-14 - 2012-05-15
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra; Jaccheri, Letizia; Carrozzino, Marcello; Evangelista, Chiara. (2012) Mubil, a Digital Laboratory: Creating an Interactive Visitor Experience in a Library-Museum Environment. Museum and the web comittee Museum and the web , San Diego 2012-04-09 - 2012-04-14
-
PosterAngeletaki, Alexandra; Jaccheri, Maria Letizia; Carrozzino, Marcello; Evangelista, Chiara. (2012) Mubil prosjektet av NTNU univeristetsbiblioteket. Stavanger Univeristetsbibliotek Culture and the web , Stavanger 2012-03-21 - 2012-03-23
-
PosterAngeletaki, Alexandra; Jaccheri, Maria Letizia; Carrozzino, Marcello; Evangelista, Chiara. (2012) Mubil : A digital laboratory. Trondheim Kommune Kultur på nettet , Trondheim 2012-03-04 - 2012-03-05
-
PosterAngeletaki, Alexandra; Domingues Marquez, Irene Laura; Sauvage, Eva. (2012) MUBIL - a digital laboratory : creating an interactive library experience. Norsk bibliotekforening og BIBSYS Det 73. norske bibliotekmøte , Stavanger 2012-03-21 - 2012-03-23
2011
-
Faglig foredragAronsen, Katrine; Angeletaki, Alexandra. (2011) Digital reading lists and e-readers. European Association for Health Information and Libraries EAHIL Workshop , Istanbul 2011-07-05 - 2011-07-08
2010
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2010) Samos I antikkens vitenskap. DKNVS Kunnskapsbyen 2010 , Trondheim 2010-01-06 -
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2010) Which educational role can Libraries play in a University learning environment?. University Library of Stavanger Fagreferent 2010 , Stavanger 2010-05-31 - 2010-06-03
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2010) The University library of Trondheim, todays reality and future challenges. University of Corfu Erasmus mobilitet , Corfu 2010-03-11 - 2010-05-15
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2010) The e-reader project in NTNU library, Trondheim, presented at Austin Texas ER&L conferance. University Library of Austin Texas ER&L 2010 , Austin 2010-02-01 - 2010-02-03
-
Populærvitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2010) Å synligjøre det usynlige. DKNVS Kulturkalenderen , TRondheim 2010-03-10 -
2009
-
Vitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2009) Which educational role can libraries play in assessing Information Literacy in a University learning environment. ASMDA International Society QQML 2009 , Chania, Crete 2009-04-26 - 2009-04-29
2008
-
Populærvitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2008) Krokus og liljer: fordrag om religionen i antikken Hellas. DKNVS Byen Bygdene og Kunnskap , Trondheim 2008-01-07 -
2006
-
Populærvitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2006) By og kunnskap,Med myter og planter til Hellas. Den Norske Kongelige Vitenskapelige Selskapet By og kunnskap , Trondheim 2006-01-01 - 2006-12-20
2004
-
Populærvitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2004) Fra frukbarhets gudinne til klassisk filosofi. Det Kongelige Videnskapelige Selskap i samrbeid med NTNU Byen, bygdene og bykunnskap , Trondheim 2004-09-01 -
2001
-
Populærvitenskapelig foredragAngeletaki, Alexandra. (2001) Ikoner og Gresk ortodoks tradisjon i Hellas. Vitenskapsmuseet Ikon utstilling presentasjon , Trondheim 2001-12-12 -