Anna Jenny Margaret Järnerot
Om
Jeg er førstelektor med mer enn 20 års erfaring fra undervsining i grunnskole i både Norge og Sverige og videregående skole i Sverige. Jeg har undervist i de fleste teoretiske fag, dvs bl. a. ma, eng og andre språkfag, svensk, norsk, n-fag, s-fag, rle. Jeg underviser i pedagogikk og elevkunnskap og i spesialpedagogikk, lese- og skrivevansker og matematikk-vansker. Jeg er særlig interessert i fagdidaktikk i de fleste fag. Jeg har også fokus på didaktikk i fremmedspråk-undervisning for elever, som har dysleksi.
Forskningsfokus
Jeg forsker på grunnleggende ferdigheter og deltar i et forskningsprosjekt som forsker på lærerstudenters erfaringer av og kompetanse i grunnleggende ferdigheter. En del av samme paraplyprosjekt undersøker studentenes kompetanse i lese- og skriveutvikling, respektive lese- og skrivevansker.
Jeg deltar også i forskning om lærerstudenters profesjonsutvikling, via overgangen fra en identitet, som elev, til lærerstudent og til lærer.
I tillegg arbeider jeg med å utvikle en alternativ kunnskapsmodell.
Jeg søker samarbeidspartnere innen forskning om skole i bygda.
Utvikling av undervisning
Jeg arbeider også med utvikling av undervisningsformer på lærerutdanningen. Dette har skjedd bl. a gjennom prosjektet "Future digital teacher education", der Ellen Fossvoll og Cecilie Skaalvik også deltok. Hensikten med prosjektet var å utvikle mer studentaktive læringsformer, bl. a gjennom bruk av digitale verktøy og et bevisst bruk av en digital læringsplattform og omvendt undervisning.
Etter dette harAnne Bonnevie Lund og jeg videreutviklet dette prosjekt med wiki-arbeid, skapende av situert læringsfokus der vi bevisst har arbeidet med å skape læringsfellesskaper og introdusere community of practice tenkning for å utvikle studentenes læreridentitet. Et av de medierende verktøyene i wiki-arbeidet har vært å lage nettsted.
Forskning
I sentrum for mitt forsknings- og utviklingsarbeid fins en bearbeidet forståelse for Aristoteles kunnskapsdimensjoner koblet til didaktiske perspektiv. Kunnskap i 3D-modellenargumenterer for at episteme, techne og fronesis alle bidrar likeverdig når en person lærer. De utvikler og forsterker hverandre.
Jeg argumenter for at fronesis, forstått som enkelte situasjoner der du bruker praktisk klokskap kan være gnisten som tenner et behov for kunnskap. Dette medfør at praksis og narrative kasus kan stimulere til søken av teoretisk kunnskap (episteme) og behovet for lærerferdigheter. En forutsetning er at individet leger seg vaner (hexis) som bygger på et reflektert og åpent sinn.
Denne forståelse av den tette sammenhengen mellom praksis og teori, er også navet for mine didaktiske utviklingsprosjekter. Søkelyset er på å utvikle og prøve nye didaktiske prosjekt. Undervisningen bygger på kroppslig læring og enaktivism, som skal destabilisere studentene så mye at transformativ læring kan skje. Undervisningens utarbeidete oppgaver skal parallelt utfordre og forbedre teori, praktiske ferdigheter og holdninger.
De didaktiske prosjektene har ofte brukt aksjonsforskning og selvstudier som tilnærming. Som regel i samarbeid med kollegaer og i tett samarbeid med studenter. To av prosjektene har omfattende data innsamlet. Det er fire prosjekt som jeg spesielt ønsker å fremheve.
Å forbedre lærerutdanning
Prosjekt 1
Øke studenters studietid utenfor undervisningstimer gjennom en modell med forberedelse, undervisningstimer og etterarbeid.
Et viktig fokus i arbeidet med å utvikle undervisningsmetoder i lærerutdanningen har hatt søkelyset på at gjøre det klart for studentene hva de forventes å gjøre mellom undervisningsøktene. Dette gjordes opprinnelig i et prosjekt kalt «Future digital teacher education» i samarbeid med Ellen Fossvoll og Cecilie Skaalvik. Formålet med prosjektet var å inspirere til mer studentaktive arbeidsmetoder og en hensiktsmessig benyttelse av en digital læringsplattform (her Blackboard) og inspirasjon fra omvendt undervisning.
Prosjekt 2
Senere har Anne Bonnevie Lund og jeg videreutviklet prosjektet med wikiarbeid, der vi laget situerte praksisfelleskap. Et av de medierende verktøyene var å lage nettsted.
Å lage nettsted ble navet for mye av læringen. Man kan feilaktig få troen at det handelr om å øke lærerens profesjonsfaglige kompetanse (PfDK), men den digitale bruken er mest et verktøy for å fremme andre sider av opplæringen. Studentene fremhever andre sider av deres læring mer, f.eks.
- · å lære å arbeide i team, noe som de forstår som svært viktig i den moderne skolen
- · dyspere forståelse for sosio-kulturelle aspekter av læring (mange er overrasket av hvor mye samhandling kan utvide og fordype læringen deres og at det er artig å bidra til andre sin læring
- · case-baserte oppgaver tvinger dem til å se relasjonen mellom praksis, teori og beslutningsevner
Prosjekt 3
Muligheter for transformativ læring med rollespill i digitale rom
Under pandemien forsøkte vi å anvende rollespill i det digitale zoom-rommet. Formålet var å overføre en analog metode som vi ofte bruker til et digitalt rom. Vi anvender rollespillene for å skape kroppslig og transformativ læring gjennom å tildele studentene ulike roller, som kan være stressende eller mer komfortable, slik at de får kroppslige erfaringer som kan på den ene siden skape interesse for tematikken (i vårt fall hersketeknikker) og på den andre siden starte en transformativ prosess der de kan trenge å stille spørsmåltegn for grunnleggende oppfatninger.
Prosjekt 4
Å gjøre undervisningen i spesialpedagogikk mer praksisrelatert og synliggjøre behovene og rollene som en spesialpedagog kan trenge. Her endret jeg eksamensperspektivet, slik at studentene skulle skrive som om de var spesialpedagoger i skolen, der de fikk besvare ulike forespørsler fra foreldre, lærerkollegaer, politikker, skoleledelse, elevassistenter etc. Dette førte med seg at de ikke bare kunne bruke teori og forvandle det til praksis, men at de også måtte evaluere sine egne holdninger, og sitt språkbruk når de skulle hjelpe mennesker i behov av hjelp.
Andre fokus
Profesjonell identitetsutvikling - fra elev til lærer
Jeg har vært og er involvert i flere prosjekter som handler om studenters profesjonelle identitetsutvikling. Der har vi publisert to artikler og presentert resultat ved ulike vitenskapelige konferanser, om lærerstudenters profesjonelle identitetsutvikling fra å være elev, via å være lærerstudent til å føle seg som lærer. Nå er fortsettingen at vi undersøker og skriver om den overgangen til lærerstudiet.
Studenters kunnskap om grunnleggende ferdigheter
Den første forskningen jeg deltok i (sammen med Ellen Fossvoll) var om lærerstudenters kunnskap om grunnleggende ferdigheter. Vi fokuserte på deres oppfatninger om hvor mye grunnleggende ferdigheter var et tema i lærerutdanningen og hvordan den opplæringen ble gjennomført. En senere del i det samme prosjektet rettet søkelyset mot studentenes kompetanse om lesing, skriving generelt og lese- og skrivevansker spesifikt.
Kommende forskning handler om utdanning og skoler i bygdeområder i Norge, Sverige og noen land til.
Publikasjoner
2024
-
Järnerot, Anna Jenny Margaret;
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Page, Alexander Gamst.
(2024)
PÅ VEI MOT LÆRERYRKET: Studentaktiv læring via transformative prosesser.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Järnerot, Anna Jenny Margaret.
(2024)
Möjligheter att genom kroppsligt lärande beröra studenter i digitala rum.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2022
-
Røkenes, Fredrik Mørk;
Grüters, Anna Ruth;
Skaalvik, Cecilie;
Lie, Tove Grete;
Østerlie, Ove;
Järnerot, Anna.
(2022)
Teacher educators’ professional digital competence in primary and lower secondary school yeacher education.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Järnerot, Anna;
Veelo, Nicole Christine.
(2020)
"Kunskap i 3D" - techne, episteme och fronesis, presenterat som samspelande dimensioner.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Järnerot, Anna;
Veelo, Nicole Christine.
(2020)
Det første møtes sødme? Lærerstudenters første møte med praksisfeltet.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fossvoll, Ellen Kathrine;
Järnerot, Anna;
Skaalvik, Cecilie.
(2020)
Ways to Increase Student Learning Activity: A Development Project in Norwegian Teacher Education.
Forum Arbeitslehre
Vitenskapelig artikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Järnerot, Anna.
(2020)
En gryende læreridentitet.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Røkenes, Fredrik Mørk;
Grüters, Anna Ruth;
Skaalvik, Cecilie;
Lie, Tove Grete;
Østerlie, Ove;
Järnerot, Anna.
(2022)
Teacher educators’ professional digital competence in primary and lower secondary school yeacher education.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig artikkel
-
Fossvoll, Ellen Kathrine;
Järnerot, Anna;
Skaalvik, Cecilie.
(2020)
Ways to Increase Student Learning Activity: A Development Project in Norwegian Teacher Education.
Forum Arbeitslehre
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Järnerot, Anna Jenny Margaret;
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Page, Alexander Gamst.
(2024)
PÅ VEI MOT LÆRERYRKET: Studentaktiv læring via transformative prosesser.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Järnerot, Anna Jenny Margaret.
(2024)
Möjligheter att genom kroppsligt lärande beröra studenter i digitala rum.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Järnerot, Anna;
Veelo, Nicole Christine.
(2020)
"Kunskap i 3D" - techne, episteme och fronesis, presenterat som samspelande dimensioner.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Järnerot, Anna;
Veelo, Nicole Christine.
(2020)
Det første møtes sødme? Lærerstudenters første møte med praksisfeltet.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Lund, Anne Carine Bonnevie;
Järnerot, Anna.
(2020)
En gryende læreridentitet.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Undervisning
Emner
Veiledning
Master i spesialpedagogikk
Formidling
2022
-
Faglig foredragJärnerot, Anna. (2022) Utvikling av studentaktive læringsformer. Fakultet for Pædagogik og Uddannelse Nordisk lærerutdanningskonferanse , Torshavn 2022-05-03 - 2022-05-05
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Carine Bonnevie; Järnerot, Anna. (2022) Fra elev til lærerstudent- personlige og faglige innovasjonsprosesser. Fakultet for Pædagogik og Uddannelse Nordisk lærerutdanningskonferanse , Torshavn 2022-05-03 - 2022-05-05
2021
-
Vitenskapelig foredragRøkenes, Fredrik Mørk; Grüters, Anna Ruth; Skaalvik, Cecilie; Lie, Tove Grete; Østerlie, Ove; Järnerot, Anna. (2021) Lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanseutvikling: En studie av digitalisering av grunnskolelærerutdanningen . Universitets- og høgskolerådet og Diku Lærerutdanningskonferansen 2021 , Nettbasert 2021-04-27 - 2021-04-28
2019
-
Vitenskapelig foredragFossvoll, Ellen Kathrine; Järnerot, Anna; Skaalvik, Cecilie. (2019) Utvikling av studentaktive læringsformer gjenom bruk av digitale verktøy. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2019-05-06 - 2019-05-07
-
Vitenskapelig foredragMoen, Elin Tronsaune; Järnerot, Anna. (2019) What Would Klafki And Aristoteles Say About Our Student Teachers? . ECER 2019-09-04 -
-
Vitenskapelig foredragJärnerot, Anna; Veelo, Nicole Christine; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2019) How Can Aristotle's Classification Of Knowledge Be Used To Analyze Teacher students' development of professional understanding/identity?. ECER 2019-09-03 - 2019-09-06
-
Vitenskapelig foredragFossvoll, Ellen Kathrine; Järnerot, Anna. (2019) Ways to increase student learning activity. Institutt for lærerutdanning, NTNU Seminar med TU Berlin , Trondheim 2019-09-26 - 2019-09-27
-
Vitenskapelig foredragLund, Anne Carine Bonnevie; Veelo, Nicole Christine; Järnerot, Anna; Etnan, Randi. (2019) From Pupil to Student Teacher- The First Meeting with School. EERA ECER 2019 , Hamburg 2019-09-03 - 2019-09-06
2018
-
Faglig foredragFossvoll, Ellen Kathrine; Järnerot, Anna; Skaalvik, Cecilie. (2018) "Future Digital Teacher Education". Fossvoll, Järnerot & Skaalvik Erfaringskonferanse for kollegaer og studenter , Trondheim 2018-04-26 - 2018-04-26
2016
-
Vitenskapelig foredragFossvoll, Ellen Kathrine; Järnerot, Anna Jenny Margaret. (2016) What do Norwegian teacher students know about teaching literacy and reading and writing disabilities?. Unimore 5th All European Dyslexia Conference , Modena 2016-09-21 - 2016-09-24
-
Vitenskapelig foredragFossvoll, Ellen Kathrine; Järnerot, Anna Jenny Margaret. (2016) Fokus på grunnleggende ferdigheter i lærerutdanningen. NTNU, fakultet for lærer- og tolkeutdanning Den 14.nordiske lærerutdanningskonferansen , Trondheim 2016-05-10 - 2016-05-13
2015
-
Faglig foredragFossvoll, Ellen Kathrine; Jarnerot, Anna. (2015) Grunnleggende ferdigheter i lærerutdanningen. NOLES og Nationalt Videncenter for Læsning Språkperspektiver i læringskontekster , Schæffergården, København 2015-03-23 - 2015-03-25